Cíl: Poukázat na možnost zapojení konceptu Bazální stimulace do ergoterapeutické intervence.
Metodika: Porovnání stavu dítěte před a po aplikaci konceptu Bazální stimulace do ergoterapeutické intervence. Pro zjištění potřebných informací ke stanovení krátkodobého plánu jsem použila metodu pozorování, rozhovoru s matkou klienta a vstupní vyšetření. Dále analýzu lékařské a rehabilitační dokumentace, kineziologický rozbor a testování jemné motoriky. Na základě výsledků byl stanoven krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřený na aplikaci konceptu Bazální stimulace do života a péče o dítě. Po výstupním hodnocení byl stanoven dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Výsledky: Terapie přispěla ke zlepšení schopnosti koncentrace. Dítě projevuje větší zájem o své okolí a pokouší se o přetočení na levý bok. Při poloze na břiše zvedá hlavu a následně pokládá zpět na podložku. Dítě není tolik plačtivé jako na začátku pobytu, matka udává jeho zklidnění a lepší zvládání stresových situací. Došlo k zlepšení jemné motoriky, kdy dítě zvládlo cíleně uchopit ozvučné dřívko, prohlédnout si ho a zahodit.
Závěr: Ergoterapeutická intervence obohacená o koncept Bazální stimulace měla pozitivní efekt na celkový stav dítěte. Pro dosažení maximálních možných pozitivních výsledků a maximální možné samostatnosti a soběstačnosti bude terapie pokračovat v rámci realizace dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Anotace v angličtině
Target: To point out possibility of using Basal stimulation in occupational therapist intervention and its positive benefit for the client.
Methodology: Comparation of child state before and after application of Basal stimulation contept to occupational therapist intervention. In order to determine vital informations for aplication of short term ocupational therapist plan I used metods as observation, interview with mothet of the client and initial examination. Next i used analysis of medical and rehabilitational documentation, kineziologic analysis and the test of fine motoring. After the colection of base results has been determined short term ocupational therapist plan withch is focused on aplication of Basal stimulation concept in childs live and care.
Results: The therapy has helped to improve the ability to concentrate. The child is showing incresed interest for his surroundings and he is trying to consiously rotate his body on left side. Once he is on his bely position he lifs up his head and then he lay his head on surface. The child is not as much weepy as on the begining of the visit. Mother is also pointing out that he is more calm and is more capable of handling stress situations. The fine motorics capabilities have improved, when once child was able to grab music instrument, observe it and then throw away.
Conclusion: Ocupational therapist intervention whitch is enhanced with Basal stimulation concept had positive efect on allround state of child. After achieving maximal ammount of results and maximal amount of self-sufficiency and independence, the therapy will continue by realisating of the long term occupationl therapist plan.
Klíčová slova
Ageneze corpus callosum, ergoterapie, koncept Bazální stimulace
Klíčová slova v angličtině
Agenesis of the corpus callosum, Basal stimulation concept, Occupational therapy
Rozsah průvodní práce
64 s. + 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cíl: Poukázat na možnost zapojení konceptu Bazální stimulace do ergoterapeutické intervence.
Metodika: Porovnání stavu dítěte před a po aplikaci konceptu Bazální stimulace do ergoterapeutické intervence. Pro zjištění potřebných informací ke stanovení krátkodobého plánu jsem použila metodu pozorování, rozhovoru s matkou klienta a vstupní vyšetření. Dále analýzu lékařské a rehabilitační dokumentace, kineziologický rozbor a testování jemné motoriky. Na základě výsledků byl stanoven krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřený na aplikaci konceptu Bazální stimulace do života a péče o dítě. Po výstupním hodnocení byl stanoven dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Výsledky: Terapie přispěla ke zlepšení schopnosti koncentrace. Dítě projevuje větší zájem o své okolí a pokouší se o přetočení na levý bok. Při poloze na břiše zvedá hlavu a následně pokládá zpět na podložku. Dítě není tolik plačtivé jako na začátku pobytu, matka udává jeho zklidnění a lepší zvládání stresových situací. Došlo k zlepšení jemné motoriky, kdy dítě zvládlo cíleně uchopit ozvučné dřívko, prohlédnout si ho a zahodit.
Závěr: Ergoterapeutická intervence obohacená o koncept Bazální stimulace měla pozitivní efekt na celkový stav dítěte. Pro dosažení maximálních možných pozitivních výsledků a maximální možné samostatnosti a soběstačnosti bude terapie pokračovat v rámci realizace dlouhodobého ergoterapeutického plánu.
Anotace v angličtině
Target: To point out possibility of using Basal stimulation in occupational therapist intervention and its positive benefit for the client.
Methodology: Comparation of child state before and after application of Basal stimulation contept to occupational therapist intervention. In order to determine vital informations for aplication of short term ocupational therapist plan I used metods as observation, interview with mothet of the client and initial examination. Next i used analysis of medical and rehabilitational documentation, kineziologic analysis and the test of fine motoring. After the colection of base results has been determined short term ocupational therapist plan withch is focused on aplication of Basal stimulation concept in childs live and care.
Results: The therapy has helped to improve the ability to concentrate. The child is showing incresed interest for his surroundings and he is trying to consiously rotate his body on left side. Once he is on his bely position he lifs up his head and then he lay his head on surface. The child is not as much weepy as on the begining of the visit. Mother is also pointing out that he is more calm and is more capable of handling stress situations. The fine motorics capabilities have improved, when once child was able to grab music instrument, observe it and then throw away.
Conclusion: Ocupational therapist intervention whitch is enhanced with Basal stimulation concept had positive efect on allround state of child. After achieving maximal ammount of results and maximal amount of self-sufficiency and independence, the therapy will continue by realisating of the long term occupationl therapist plan.
Klíčová slova
Ageneze corpus callosum, ergoterapie, koncept Bazální stimulace
Klíčová slova v angličtině
Agenesis of the corpus callosum, Basal stimulation concept, Occupational therapy
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část bakalářské práce: sběr informací a dat, prostudování odborné literatury, zpracování teoretické části.
2. Praktická část bakalářské práce: výběr a následné ergoterapeutické vyšetření dětského klienta s kombinovaným postižením, stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu, začlenění konceptu bazální stimulace. Ergoterapeutická intervence. Výstupní ergoterapeutické vyšetření, stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Shrnutí výsledků.
3. Průběžné konzultace s vedoucím práce dle stanoveného harmonogramu
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část bakalářské práce: sběr informací a dat, prostudování odborné literatury, zpracování teoretické části.
2. Praktická část bakalářské práce: výběr a následné ergoterapeutické vyšetření dětského klienta s kombinovaným postižením, stanovení krátkodobého ergoterapeutického plánu, začlenění konceptu bazální stimulace. Ergoterapeutická intervence. Výstupní ergoterapeutické vyšetření, stanovení dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Shrnutí výsledků.
3. Průběžné konzultace s vedoucím práce dle stanoveného harmonogramu
Seznam doporučené literatury
BIENSTEIN, Ch., A., 2003. FRÓHLICH, Basale Stimulation in der Pflege, die Grundlagen. l. Auf. Leipzig: Kallmeyersche Verlagsbuchhaltuns GmbH. ISBN 3-7800-4001-8.
FRIEDLOVÁ, K., 2015. Bazální stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. 2015. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. ISBN 978-80-904668-9-0.
FRIEDLOVÁ, K., 2009. Bazální stimulace v ošetřovatelské a pedagogické praxi sborník příspěvků Historicky III. mezinárodního kongresu Bazální stimulace. Frýdek-Místek: INSTITUT Bazální stimulace. ISBN 978-80-254-5815-0.
FRIEDLOVÁ, K., 2007. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.
FRIEDLOVÁ, K., 2004. Skriptum pro nástavbový kurz Bazální stimulace, 1. vydání, Frýdek - Místek: tiskárna Kleinwachter
FRIEDLOVÁ, K., 2003. Skriptum pro základní kurz Bazální stimulace, 2. přepracované vyd., Frýdek - Místek: tiskárna Kleinwachter
FRÓHLICH, A., 2015. Basale Stimulation: Ein Konzept zur Arbeit mit schwer beeinträchtigten Menschen, 1. rozšířené vyd. Verlag selbstbestimmtes Leben, ISBN: 978-3-910095-98-4.
MÜNSTERMANN, U, 2009. Basale Stimulation in der Kinderkrankenpflege. 1. vyd. Urban & Fischer, ISBN 978-3-437-28520-2.
TROJAN, S., 2004 Lékařská fyziologie, 4.vyd. Praha: Grada Avicenum, 772 s. ISBN 80-247-0512-5.
VÍTKOVÁ, M., 2001. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Metoda bazální stimulace. Praha: Institut pedagogicko - psychologického poradentství ČR
Seznam doporučené literatury
BIENSTEIN, Ch., A., 2003. FRÓHLICH, Basale Stimulation in der Pflege, die Grundlagen. l. Auf. Leipzig: Kallmeyersche Verlagsbuchhaltuns GmbH. ISBN 3-7800-4001-8.
FRIEDLOVÁ, K., 2015. Bazální stimulace pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy. 2015. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. ISBN 978-80-904668-9-0.
FRIEDLOVÁ, K., 2009. Bazální stimulace v ošetřovatelské a pedagogické praxi sborník příspěvků Historicky III. mezinárodního kongresu Bazální stimulace. Frýdek-Místek: INSTITUT Bazální stimulace. ISBN 978-80-254-5815-0.
FRIEDLOVÁ, K., 2007. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.
FRIEDLOVÁ, K., 2004. Skriptum pro nástavbový kurz Bazální stimulace, 1. vydání, Frýdek - Místek: tiskárna Kleinwachter
FRIEDLOVÁ, K., 2003. Skriptum pro základní kurz Bazální stimulace, 2. přepracované vyd., Frýdek - Místek: tiskárna Kleinwachter
FRÓHLICH, A., 2015. Basale Stimulation: Ein Konzept zur Arbeit mit schwer beeinträchtigten Menschen, 1. rozšířené vyd. Verlag selbstbestimmtes Leben, ISBN: 978-3-910095-98-4.
MÜNSTERMANN, U, 2009. Basale Stimulation in der Kinderkrankenpflege. 1. vyd. Urban & Fischer, ISBN 978-3-437-28520-2.
TROJAN, S., 2004 Lékařská fyziologie, 4.vyd. Praha: Grada Avicenum, 772 s. ISBN 80-247-0512-5.
VÍTKOVÁ, M., 2001. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Metoda bazální stimulace. Praha: Institut pedagogicko - psychologického poradentství ČR
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Využití konceptu bazální stimulace u dětského klienta s agenezí corpus callosum". V teoretické části popsala zpracovávanou diagnózu, popsala koncept bazální stimulace a popsala možnosti ergoterapie v pediatrii i přímo u dg. ageneze corpus callosum Cílem studentky bylo poukázat na možnost zapojení konceptu Bazální stimulace do ergoterapeutické intervence. Studentka využila metodu pozorování, rozhovoru s matkou klienta, analýzu lékařské a rehabilitační dokumentace, kineziologický rozbor, testování jemné motoriky a stanovila krátkodobý ergoterapeutický plán zaměřený na aplikaci konceptu Bazální stimulace do života a péče o dítě. V hlavní části zpracovala studentka kazuistiku dítěte s dg. ACC. Provedla velmi pečlivě všechna potřebná vyšetření, velmi profesionálně zvládla komunikaci i odborné vedení matky klienta, stanovila přiměřený ergoterapeutický plán s ohledem na aktuální stav klienta a ten následně realizovala. Popis jednotlivých terapií je velmi podrobný a může sloužit jako návod pro práci s dětmi s kombinovaným postižením. Po výstupním hodnocení stanovila studentka dlouhodobý ergoterapeutický plán. V závěru práce porovnává studentka výsledky své práce a konstatuje, že měla Ergoterapeutická intervence obohacená o koncept Bazální stimulace pozitivní efekt na celkový stav klienta.
+ otázky vedoucího práce:
1.Popište, v čem pro Vás byla spolupráce s dítětem s takto závažnou diagnózou nejtěžší?
+ otázky oponenta:
1.Citujete, že u 35-85% dětí je u ACC normální vývoj. To se uvedené kasuistiky zřejmě netýká. Nejde o některou z přidružených abnormalit, uváděný na s. 16?
2.U dítěte byla doporučena i Vojtova metoda a Bobath koncept. Je vhodné a možné tyto přístupy kombinovat s BS?
+ dok. Kynštová
1.Probíhala před vaší intervencí nějaká rehabilitace a když ano tak kde?
Studentka odpověděla na všechny otázky v plném rozsahu. Prokázala erudovanost v dané problematice.
Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.