Bakalářská práce se zabývá analýzou jazykových prostředků v blogových článcích, kterými jsou publicismy, neologismy a vulgarismy. Tyto jazykové prostředky byly vybrány, protože patří mezi typické prostředky pro publicistická sdělení. Analýza byla provedena na pěti blozích. Blogy byly vybrány tak, aby byl každý zaměřen na jiné téma. Z každého blogu bylo vybráno pět článků, ve kterých se hledaly vybrané jazykové prostředky. Tato práce měla potvrdit, že je blog publicistickým žánrem, ale k tomu byla potřeba zjistit, zda se v analyzovaných článcích objevují alespoň dva ze tří stanovených jazykových prostředků. Aby se předem stanovené hypotézy potvrdily, musel se každý jazykový prostředek objevit alespoň ve 13 článcích z celkem 25. Pro zajímavost se počítalo, kolik se v jednotlivých článcích jazykových prostředků objevilo, aby se zhodnotilo vyjadřování autorů s ohledem na témata jejich blogů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis analyzes linguistic tools such as publicisms, neologisms and vulgarisms. These were chosen because they are typical of journalistic reporting. Five blogs were analyzed. Each of them focused on a different topic. Five articles were chosen from each blog in which the selected linguistic tools were searched for. This thesis was to confirm that blog is a journalistic genre. It was necessary to discover whether there are at least two out of the three specified linguistic tools in the analyzed articles. To confirm our specified hypotheses, each of the linguistic tools had to appear at least in 13 articles out of 25. It was interesting to count how many linguistic tools appeared in the individual articles. It enabled us to evaluate the expressions of the authors concerning the topics of their blogs.
Bakalářská práce se zabývá analýzou jazykových prostředků v blogových článcích, kterými jsou publicismy, neologismy a vulgarismy. Tyto jazykové prostředky byly vybrány, protože patří mezi typické prostředky pro publicistická sdělení. Analýza byla provedena na pěti blozích. Blogy byly vybrány tak, aby byl každý zaměřen na jiné téma. Z každého blogu bylo vybráno pět článků, ve kterých se hledaly vybrané jazykové prostředky. Tato práce měla potvrdit, že je blog publicistickým žánrem, ale k tomu byla potřeba zjistit, zda se v analyzovaných článcích objevují alespoň dva ze tří stanovených jazykových prostředků. Aby se předem stanovené hypotézy potvrdily, musel se každý jazykový prostředek objevit alespoň ve 13 článcích z celkem 25. Pro zajímavost se počítalo, kolik se v jednotlivých článcích jazykových prostředků objevilo, aby se zhodnotilo vyjadřování autorů s ohledem na témata jejich blogů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis analyzes linguistic tools such as publicisms, neologisms and vulgarisms. These were chosen because they are typical of journalistic reporting. Five blogs were analyzed. Each of them focused on a different topic. Five articles were chosen from each blog in which the selected linguistic tools were searched for. This thesis was to confirm that blog is a journalistic genre. It was necessary to discover whether there are at least two out of the three specified linguistic tools in the analyzed articles. To confirm our specified hypotheses, each of the linguistic tools had to appear at least in 13 articles out of 25. It was interesting to count how many linguistic tools appeared in the individual articles. It enabled us to evaluate the expressions of the authors concerning the topics of their blogs.
Výběr a studium odborné literatury vztahující se k tématu
Definovat blog, popsat žánry a formy blogů
Definovat publicistiku a její žánry
Sběr dat z dotazníku zaměřený na chápání blogu jako publicistického žánru
Vyhodnocení dat z dotazníku
Závěr
Zásady pro vypracování
Výběr a studium odborné literatury vztahující se k tématu
Definovat blog, popsat žánry a formy blogů
Definovat publicistiku a její žánry
Sběr dat z dotazníku zaměřený na chápání blogu jako publicistického žánru
Vyhodnocení dat z dotazníku
Závěr
Seznam doporučené literatury
ŠINDELÁŘ, Jan. Blog: vytváříme a vedeme internetový deník. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0927-5.
FAJMON, Hynek. Blog 2009. Lysá nad Labem: Petr Kopecký, 2009. ISBN 978-80-903182-1-2.
COURTENAY-SMITH, Natasha. Blog za milion. Přeložil Alexandra FRAISOVÁ. Praha: Euromedia, 2018. ISBN 978-80-7549-764-2.
MCNULTY, Scott. WordPress: efektivní publikování na webu. Brno: Zoner Press, 2009. Encyklopedie webdesignera. ISBN 978-80-7413-042-7.
BERGMAN, Robert. Životní cesta hříšníkova, aneb, Blog o zpovědi. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 978-80-87415-71-9.
ŽANTOVSKÝ, Petr a Jiří HRONÍK. Černá kniha České televize. Velké Přílepy: Olympia, 2016. ISBN 978-80-7376-457-9.
JUNKOVÁ, Bohumila. Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha: ARSCI, 2010. Jazykověda (ARSCI). ISBN 978-80-7420-007-6.
ŠTORKÁN, Karel. Publicistické žánry. Brno: Novinář, 1980.
SUCHL, Jan. Publicista Josef Rybák. Praha: Novinář, 1980. Osobnosti české a slovenské žurnalistiky.
MAREŠ, Petr. Publicistika Josefa Čapka. Praha: Univerzita Karlova, 1995. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-7184-005-x.
SAMARA, Timothy. Grafický design: základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze: Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
DABNER, David. Grafický design v praxi. Praha: Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
Čtěte, pokud chcete dobýt Instagram. Přeložil Pavel KRISTIÁN. Brno: Zoner Press, 2017. ISBN 978-80-7413-368-8.
Seznam doporučené literatury
ŠINDELÁŘ, Jan. Blog: vytváříme a vedeme internetový deník. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0927-5.
FAJMON, Hynek. Blog 2009. Lysá nad Labem: Petr Kopecký, 2009. ISBN 978-80-903182-1-2.
COURTENAY-SMITH, Natasha. Blog za milion. Přeložil Alexandra FRAISOVÁ. Praha: Euromedia, 2018. ISBN 978-80-7549-764-2.
MCNULTY, Scott. WordPress: efektivní publikování na webu. Brno: Zoner Press, 2009. Encyklopedie webdesignera. ISBN 978-80-7413-042-7.
BERGMAN, Robert. Životní cesta hříšníkova, aneb, Blog o zpovědi. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 978-80-87415-71-9.
ŽANTOVSKÝ, Petr a Jiří HRONÍK. Černá kniha České televize. Velké Přílepy: Olympia, 2016. ISBN 978-80-7376-457-9.
JUNKOVÁ, Bohumila. Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha: ARSCI, 2010. Jazykověda (ARSCI). ISBN 978-80-7420-007-6.
ŠTORKÁN, Karel. Publicistické žánry. Brno: Novinář, 1980.
SUCHL, Jan. Publicista Josef Rybák. Praha: Novinář, 1980. Osobnosti české a slovenské žurnalistiky.
MAREŠ, Petr. Publicistika Josefa Čapka. Praha: Univerzita Karlova, 1995. Acta Universitatis Carolinae. ISBN 80-7184-005-x.
SAMARA, Timothy. Grafický design: základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze: Slovart, 2008. ISBN 978-80-7391-030-3.
DABNER, David. Grafický design v praxi. Praha: Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
Čtěte, pokud chcete dobýt Instagram. Přeložil Pavel KRISTIÁN. Brno: Zoner Press, 2017. ISBN 978-80-7413-368-8.