Bakalářská práce se zabývá geografickým minimem občana, geografickou gramotností, geografickým vzděláváním a obsahovou analýzou denního tisku.
Hlavním cílem je obsahová analýza denního tisku, jejímž výsledkem je vymezení potřebných geografických znalostí a dovedností občana k porozumění zpráv o aktuálním dění. Druhým cílem práce je návrh tzv. geografického minima občana. Dalším cílem je definice pojmů geografické minimum a geografická gramotnost.
V práci byly použity různé metody: rešerše odborné literatury a rešerše šedé literatury, obsahová analýza denního tisku.
Práce je dělena do kapitol, které řeší tvorbu obsahu geografického vzdělávání (pozici geografie na školách, tvorbu geografického vzdělávání, přístupy ke vzdělávání), pojmy geografické minimum a geografická gramotnost. Dále práce zahrnuje obsahovou analýzu denního tisku s veškerými výsledky.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the citizen's geographic minimum, geographic literacy, geographic education and content analysis of daily press.
The main goal is content analysis of daily press, which defines geographic knowledge and skills of a citizen in order to understand reports of current events. The second goal of this thesis is a proposal of minimal geographic knowledge of a citizen. Another goal is the definition of terms minimal geographic knowledge of a citizen and geographic literacy.
Different methods were used in this thesis: research of scientific literature and research of grey literature, content analysis of daily press.
The thesis is divided into chapters, which deal with the creation of content of geographic education (the position of geography at schools, the creation of geographic education, attitudes towards education), terms minimal geographic knowledge of a citizen and geographic literacy. Next the thesis includes content analysis of daily press and all of the results.
Bakalářská práce se zabývá geografickým minimem občana, geografickou gramotností, geografickým vzděláváním a obsahovou analýzou denního tisku.
Hlavním cílem je obsahová analýza denního tisku, jejímž výsledkem je vymezení potřebných geografických znalostí a dovedností občana k porozumění zpráv o aktuálním dění. Druhým cílem práce je návrh tzv. geografického minima občana. Dalším cílem je definice pojmů geografické minimum a geografická gramotnost.
V práci byly použity různé metody: rešerše odborné literatury a rešerše šedé literatury, obsahová analýza denního tisku.
Práce je dělena do kapitol, které řeší tvorbu obsahu geografického vzdělávání (pozici geografie na školách, tvorbu geografického vzdělávání, přístupy ke vzdělávání), pojmy geografické minimum a geografická gramotnost. Dále práce zahrnuje obsahovou analýzu denního tisku s veškerými výsledky.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the citizen's geographic minimum, geographic literacy, geographic education and content analysis of daily press.
The main goal is content analysis of daily press, which defines geographic knowledge and skills of a citizen in order to understand reports of current events. The second goal of this thesis is a proposal of minimal geographic knowledge of a citizen. Another goal is the definition of terms minimal geographic knowledge of a citizen and geographic literacy.
Different methods were used in this thesis: research of scientific literature and research of grey literature, content analysis of daily press.
The thesis is divided into chapters, which deal with the creation of content of geographic education (the position of geography at schools, the creation of geographic education, attitudes towards education), terms minimal geographic knowledge of a citizen and geographic literacy. Next the thesis includes content analysis of daily press and all of the results.
Cílem práce je návrh tzv. geografického minima občana na základě obsahové analýzy vybraného denního tisku. V první části práce bude představena koncepce Rámcových vzdělávacích programů a jejich implementace až do úrovně vyučovacích hodin. Dále bude provedena tematická analýza šedé literatury, zaměřené na současné přístupy ke studiu geografického minima občana a geografické gramotnosti. V další části bude provedena obsahová analýza tisku, jejímž cílem bude zjistit, které geografické znalosti a dovednosti občan potřebuje k porozumění zprávám o aktuálním dění ve světě. Výsledky budou srovnány s klíčovými znalostmi a dovednostmi definovanými v geografickém kurikulu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je návrh tzv. geografického minima občana na základě obsahové analýzy vybraného denního tisku. V první části práce bude představena koncepce Rámcových vzdělávacích programů a jejich implementace až do úrovně vyučovacích hodin. Dále bude provedena tematická analýza šedé literatury, zaměřené na současné přístupy ke studiu geografického minima občana a geografické gramotnosti. V další části bude provedena obsahová analýza tisku, jejímž cílem bude zjistit, které geografické znalosti a dovednosti občan potřebuje k porozumění zprávám o aktuálním dění ve světě. Výsledky budou srovnány s klíčovými znalostmi a dovednostmi definovanými v geografickém kurikulu.
Seznam doporučené literatury
ČESKÉ NOVINY. Česká tisková kancelář. Praha. 1995-. ISSN 1213-5003. K dispozici elektronicky na:
DE BLIJ, HAM J. Why geography matters: more than ever. 2nd ed. New York: Oxford University Press, ISBN 9780199913749.
MATĚJČEK, T. Malý geografický a ekologický slovník: příručka pro školy i veřejnost. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-68-3.
PFEIFEROVÁ, E. (2008): Jak na regionální geografii podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Geografické rozhledy, 17(3), 14, 19. ISSN 1210-3004.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16(2), 14, 19. ISSN 1210-3004.
Seznam doporučené literatury
ČESKÉ NOVINY. Česká tisková kancelář. Praha. 1995-. ISSN 1213-5003. K dispozici elektronicky na:
DE BLIJ, HAM J. Why geography matters: more than ever. 2nd ed. New York: Oxford University Press, ISBN 9780199913749.
MATĚJČEK, T. Malý geografický a ekologický slovník: příručka pro školy i veřejnost. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-68-3.
PFEIFEROVÁ, E. (2008): Jak na regionální geografii podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Geografické rozhledy, 17(3), 14, 19. ISSN 1210-3004.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16(2), 14, 19. ISSN 1210-3004.