Interdisciplinární koncept "jazykové krajiny", který vytváří teoretický základ této diplomové práce, je výsledkem spojení onomastiky, lingvistiky a geografie. Cílem práce je zaměřit se zejména na možnosti vizuální (kartografické) prezentace jazykové krajiny v tematických mapách (nejen) pomocí nástrojů GIS. V rámci realizace práce budou navrženy (kartografické) vyjadřovací prostředky, které budou následně využitelné pro mapy či jiné vizuálie do didaktických, případně propagačních materiálů v rámci regionu. Náplň samotných materiálů bude zjišťována především participativním mapováním (PPGIS). Zvoleným regionem bude Ústecký kraj s tím, že uvedený koncept bude sledován jak na úrovni celého kraje, příp. menších regionů, tak na lokální úrovni na příkladech vybraných měst.
Předpokládaná struktura (postup) práce: 1. úvod; 2. teoretické zarámování jazykové krajiny a možnosti její vizuální prezentace, regionální identita a image regionu ve vazbě na jazykovou krajinu; 3. příkladová studie vybraných území a lokalit; 4. možnosti participativního mapování jazykové krajiny; 5. možnosti a návrhy (kartografické) vizuální prezentace jazykové krajiny v tematických mapách pomocí GIS; 6. diskuze a závěr.
Anotace v angličtině
The interdisciplinary concept of "language landscape", which forms the theoretical background of this work, is the result of a combination among onomastics, linguistics and geography. The aim of this work is to focus mainly on the possibilities of visual (cartographic) presentation of the language landscape in thematic maps (not only) using GIS tools. In the frame of the work will be proposed (cartographic) expression, which will be subsequently usable for maps or other visuals in didactic or promotional materials within the region. The content of the materials themselves will be determined mainly by participative mapping (PPGIS). The selected region will be the Ústí Region in different scales - region itself, parts of the region, as well as local level in the examples of selected cities.
Assumed structure of the work: 1. introduction; 2. theoretical framing of the language landscape and possibilities of its visual presentation, regional identity and image of the region in relation to the language landscape; 3. example study of selected areas and localities; 4. possibilities of participatory mapping of the language landscape; 5. possibilities and suggestions in (cartographic) visual presentation of the language landscape in thematic maps using GIS; 6. Discussion and conclusion.
Klíčová slova
jazyková krajina, geografická jména, územní identita, regionalizace, vizuální prezentace, Ústecký kraj
Klíčová slova v angličtině
linguistic landscape, geographical names, territorial identity, regionalization, visual presentation, Ústí Region
Rozsah průvodní práce
93 s. (140 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Interdisciplinární koncept "jazykové krajiny", který vytváří teoretický základ této diplomové práce, je výsledkem spojení onomastiky, lingvistiky a geografie. Cílem práce je zaměřit se zejména na možnosti vizuální (kartografické) prezentace jazykové krajiny v tematických mapách (nejen) pomocí nástrojů GIS. V rámci realizace práce budou navrženy (kartografické) vyjadřovací prostředky, které budou následně využitelné pro mapy či jiné vizuálie do didaktických, případně propagačních materiálů v rámci regionu. Náplň samotných materiálů bude zjišťována především participativním mapováním (PPGIS). Zvoleným regionem bude Ústecký kraj s tím, že uvedený koncept bude sledován jak na úrovni celého kraje, příp. menších regionů, tak na lokální úrovni na příkladech vybraných měst.
Předpokládaná struktura (postup) práce: 1. úvod; 2. teoretické zarámování jazykové krajiny a možnosti její vizuální prezentace, regionální identita a image regionu ve vazbě na jazykovou krajinu; 3. příkladová studie vybraných území a lokalit; 4. možnosti participativního mapování jazykové krajiny; 5. možnosti a návrhy (kartografické) vizuální prezentace jazykové krajiny v tematických mapách pomocí GIS; 6. diskuze a závěr.
Anotace v angličtině
The interdisciplinary concept of "language landscape", which forms the theoretical background of this work, is the result of a combination among onomastics, linguistics and geography. The aim of this work is to focus mainly on the possibilities of visual (cartographic) presentation of the language landscape in thematic maps (not only) using GIS tools. In the frame of the work will be proposed (cartographic) expression, which will be subsequently usable for maps or other visuals in didactic or promotional materials within the region. The content of the materials themselves will be determined mainly by participative mapping (PPGIS). The selected region will be the Ústí Region in different scales - region itself, parts of the region, as well as local level in the examples of selected cities.
Assumed structure of the work: 1. introduction; 2. theoretical framing of the language landscape and possibilities of its visual presentation, regional identity and image of the region in relation to the language landscape; 3. example study of selected areas and localities; 4. possibilities of participatory mapping of the language landscape; 5. possibilities and suggestions in (cartographic) visual presentation of the language landscape in thematic maps using GIS; 6. Discussion and conclusion.
Klíčová slova
jazyková krajina, geografická jména, územní identita, regionalizace, vizuální prezentace, Ústecký kraj
Klíčová slova v angličtině
linguistic landscape, geographical names, territorial identity, regionalization, visual presentation, Ústí Region
Zásady pro vypracování
Interdisciplinární koncept "jazykové krajiny", který vytváří teoretický základ této diplomové práce, je výsledkem spojení onomastiky, lingvistiky a geografie. Cílem práce je zaměřit se zejména na možnosti vizuální (kartografické) prezentace jazykové krajiny v tematických mapách (nejen) pomocí nástrojů GIS. V rámci realizace práce budou navrženy (kartografické) vyjadřovací prostředky, které budou následně využitelné pro mapy či jiné vizuálie do didaktických, případně propagačních materiálů v rámci regionu. Náplň samotných materiálů bude zjišťována především participativním mapováním (PPGIS). Zvoleným regionem bude Ústecký kraj s tím, že uvedený koncept bude sledován jak na úrovni celého kraje, příp. menších regionů, tak na lokální úrovni na příkladech vybraných měst.
Předpokládaná struktura (postup) práce: 1. úvod; 2. teoretické zarámování jazykové krajiny a možnosti její vizuální prezentace, regionální identita a image regionu ve vazbě na jazykovou krajinu; 3. příkladová studie vybraných území a lokalit; 4. možnosti participativního mapování jazykové krajiny; 5. možnosti a návrhy (kartografické) vizuální prezentace jazykové krajiny v tematických mapách pomocí GIS; 6. diskuze a závěr.
Zásady pro vypracování
Interdisciplinární koncept "jazykové krajiny", který vytváří teoretický základ této diplomové práce, je výsledkem spojení onomastiky, lingvistiky a geografie. Cílem práce je zaměřit se zejména na možnosti vizuální (kartografické) prezentace jazykové krajiny v tematických mapách (nejen) pomocí nástrojů GIS. V rámci realizace práce budou navrženy (kartografické) vyjadřovací prostředky, které budou následně využitelné pro mapy či jiné vizuálie do didaktických, případně propagačních materiálů v rámci regionu. Náplň samotných materiálů bude zjišťována především participativním mapováním (PPGIS). Zvoleným regionem bude Ústecký kraj s tím, že uvedený koncept bude sledován jak na úrovni celého kraje, příp. menších regionů, tak na lokální úrovni na příkladech vybraných měst.
Předpokládaná struktura (postup) práce: 1. úvod; 2. teoretické zarámování jazykové krajiny a možnosti její vizuální prezentace, regionální identita a image regionu ve vazbě na jazykovou krajinu; 3. příkladová studie vybraných území a lokalit; 4. možnosti participativního mapování jazykové krajiny; 5. možnosti a návrhy (kartografické) vizuální prezentace jazykové krajiny v tematických mapách pomocí GIS; 6. diskuze a závěr.
Seznam doporučené literatury
DAVID, J. - MÁCHA, P. (2014): Názvy míst: paměť, identita, kulturní dědictví. Brno: Host, 240 s. ISBN 978-80-7491-425-6
HOUGH, C. (2016): The Oxford Handbook of Names and Naming. Oxford University Press: Oxford, 771 s. ISBN 9780199656431
OSMAN, R. (2016): Sémantická mapa: příklad Ústí nad Orlicí. Geografie, 121, 3, 463-492 s.
SIWEK, T. (2011): Percepce geografického prostoru. Praha: Česká geografická společnost, 164 s. ISBN 978-80- 904521-7- 6.
FINK, W. W. (2014): Public participatory GIS approach for fisheries management on the Mekong river. Disertační práce, NU of Singapore, 400 s.
BALMER, J. M. T. (2008): Identity based views of the corporation: Insights from corporate identity, organisational identity, social identity, visual identity, corporate brand identity and corporate image: European Journal of Marketing, 42, 9/10, 879-906 s.
LIGHT, D. (2014): Tourism and toponymy: commodifying and consuming place names. Tourism Geographies, 16, 1, 141-156 s.
Seznam doporučené literatury
DAVID, J. - MÁCHA, P. (2014): Názvy míst: paměť, identita, kulturní dědictví. Brno: Host, 240 s. ISBN 978-80-7491-425-6
HOUGH, C. (2016): The Oxford Handbook of Names and Naming. Oxford University Press: Oxford, 771 s. ISBN 9780199656431
OSMAN, R. (2016): Sémantická mapa: příklad Ústí nad Orlicí. Geografie, 121, 3, 463-492 s.
SIWEK, T. (2011): Percepce geografického prostoru. Praha: Česká geografická společnost, 164 s. ISBN 978-80- 904521-7- 6.
FINK, W. W. (2014): Public participatory GIS approach for fisheries management on the Mekong river. Disertační práce, NU of Singapore, 400 s.
BALMER, J. M. T. (2008): Identity based views of the corporation: Insights from corporate identity, organisational identity, social identity, visual identity, corporate brand identity and corporate image: European Journal of Marketing, 42, 9/10, 879-906 s.
LIGHT, D. (2014): Tourism and toponymy: commodifying and consuming place names. Tourism Geographies, 16, 1, 141-156 s.
Přílohy volně vložené
10 map na CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představuje téma práce a přesouvá se k cílům, hypotézám a výzkumným otázkám. Definuje základní pojmy k pochopení tématu práce a uvádí dílčí metodiky práce. Na příkladech vizualizace vysvětluje výsledky své práce. Uvádí také příklady využití výsledků práce v praxi.
Vedoucí práce čte posudek diplomové práce.
Oponent čte posudek práce.
Student reaguje na otázky vedoucího a oponenta. Probíhá diskuze.