Práce se zabývá prevencí poruch čtení a psaní u předškolních dětí. Hlavním cílem je zjistit, zda činnosti a náměty, které byli zvolené k prevenci, byly přínosné či naopak.
Anotace v angličtině
Topic of this bachelor's thesis is prevention of reading and writing disorders of preschool children. The main objective of this thesis is to find out if activities and themes which have been selected as a prevention were helpful or not.
Klíčová slova
předškolní věk, specifické poruchy učení, odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
preschool age, specific learning disorders, postponement of schooling, school maturity, school readiness
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá prevencí poruch čtení a psaní u předškolních dětí. Hlavním cílem je zjistit, zda činnosti a náměty, které byli zvolené k prevenci, byly přínosné či naopak.
Anotace v angličtině
Topic of this bachelor's thesis is prevention of reading and writing disorders of preschool children. The main objective of this thesis is to find out if activities and themes which have been selected as a prevention were helpful or not.
Klíčová slova
předškolní věk, specifické poruchy učení, odklad školní docházky, školní zralost, školní připravenost
Klíčová slova v angličtině
preschool age, specific learning disorders, postponement of schooling, school maturity, school readiness
Zásady pro vypracování
1. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 9/2018 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomový prací na PF UJEP".
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu a využití odborných zdrojů.
3. Zpracovat teoreticko-metodologická východiska (charakteristika předškolního období, motorické, psychické schopnosti daného věku. Dovednosti, které by dítě mělo umět,specifické poruchy učení, pojmy školní zralost a nezralost, odklad školní docházky).
4. Vypracovat vhodné náměty pro práci s dětmi k zmírnění či odstranění poruch.
5. Aplikace vybraných metod a námětů ve skupině dětí a jejich ověření.
6. Vyhodnocení a stanovení závěru.
Zásady pro vypracování
1. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 9/2018 "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomový prací na PF UJEP".
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu a využití odborných zdrojů.
3. Zpracovat teoreticko-metodologická východiska (charakteristika předškolního období, motorické, psychické schopnosti daného věku. Dovednosti, které by dítě mělo umět,specifické poruchy učení, pojmy školní zralost a nezralost, odklad školní docházky).
4. Vypracovat vhodné náměty pro práci s dětmi k zmírnění či odstranění poruch.
5. Aplikace vybraných metod a námětů ve skupině dětí a jejich ověření.
6. Vyhodnocení a stanovení závěru.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. E., MAROTZ, LYN R.: Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let,
Portál Praha 2005, ISBN 80-7367-055-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, J. Diagnostika dítěte předškolního věku Brno:Computer Press, 2011, ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, J. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010, ISBN 978-80-251-2569-4.
EBBERT,B.:100 věcí, které by měl znát každý předškolák. Vyd.1. Přeložila Dagmar Sklenářová, Brno: Cpress, 2011. ISBN 978-80-251-3545-7.
SINDELAR, B.: Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce
a v první třídě. Vydání šesté. Přeložila Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
SKUTIL, M.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.
Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac.
Praha: Karolinum (nakladatelství), 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
WEDLICHOVÁ, I.: Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně
v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, K. E., MAROTZ, LYN R.: Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let,
Portál Praha 2005, ISBN 80-7367-055-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, J. Diagnostika dítěte předškolního věku Brno:Computer Press, 2011, ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, J. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2010, ISBN 978-80-251-2569-4.
EBBERT,B.:100 věcí, které by měl znát každý předškolák. Vyd.1. Přeložila Dagmar Sklenářová, Brno: Cpress, 2011. ISBN 978-80-251-3545-7.
SINDELAR, B.: Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce
a v první třídě. Vydání šesté. Přeložila Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
SKUTIL, M.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.
Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac.
Praha: Karolinum (nakladatelství), 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
WEDLICHOVÁ, I.: Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně
v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.