Obsah této diplomové práce je věnován problematice využívání informačních a komunikačních technologií v hodinách přírodovědy na prvním stupni základní školy. V teoretické části jsou popsány samotné informační a komunikační technologie, jejich vývoj, teorie jejich výuky a teorie výuky s jejich využitím. V práci se dále zabýváme pozitivy a negativy ICT a v neposlední řadě související gramotností. Dále se v práci věnujeme samotnému vývoji výuky přírodovědy a současným trendům v těchto oblastech s ohledem na klíčové kompetence a uplatnění jedince ve společnosti. V empirické části je popsán realizovaný průzkum, jehož cílem bylo zanalyzovat využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce přírodovědy na prvním stupni základní školy jednak z pohledu učitelů a jednak z pohledu žáků.
Anotace v angličtině
The content of this diploma thesis is the use of information and communication technologies in natural sciences in the first five years of primary school. The theoretical part describes the information and communication technologies themselves, their development, the theory of how they are taught and the theory of how to use them in teaching. In this work, we also deal with the positive and negative aspects of ICT and, last but not least, how it is related to literacy. Furthermore, we focus on the development of how natural sciences are taught and the current trends in these areas with regard to key competencies and employment of individuals in our society. The empirical part of the thesis describes the survey, the aim of which is to analyse the use of information and communication technologies in the teaching of natural sciences in the first five years of primary school, both from the perspective of teachers and from the perspective of students.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, přírodověda, učitel, žák, učení, výchova, vzdělávání, škola
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technology, natural sciences, teacher, pupil, education, primary school
Rozsah průvodní práce
109 s. (130 029 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Obsah této diplomové práce je věnován problematice využívání informačních a komunikačních technologií v hodinách přírodovědy na prvním stupni základní školy. V teoretické části jsou popsány samotné informační a komunikační technologie, jejich vývoj, teorie jejich výuky a teorie výuky s jejich využitím. V práci se dále zabýváme pozitivy a negativy ICT a v neposlední řadě související gramotností. Dále se v práci věnujeme samotnému vývoji výuky přírodovědy a současným trendům v těchto oblastech s ohledem na klíčové kompetence a uplatnění jedince ve společnosti. V empirické části je popsán realizovaný průzkum, jehož cílem bylo zanalyzovat využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce přírodovědy na prvním stupni základní školy jednak z pohledu učitelů a jednak z pohledu žáků.
Anotace v angličtině
The content of this diploma thesis is the use of information and communication technologies in natural sciences in the first five years of primary school. The theoretical part describes the information and communication technologies themselves, their development, the theory of how they are taught and the theory of how to use them in teaching. In this work, we also deal with the positive and negative aspects of ICT and, last but not least, how it is related to literacy. Furthermore, we focus on the development of how natural sciences are taught and the current trends in these areas with regard to key competencies and employment of individuals in our society. The empirical part of the thesis describes the survey, the aim of which is to analyse the use of information and communication technologies in the teaching of natural sciences in the first five years of primary school, both from the perspective of teachers and from the perspective of students.
Klíčová slova
Informační a komunikační technologie, přírodověda, učitel, žák, učení, výchova, vzdělávání, škola
Klíčová slova v angličtině
Information and communication technology, natural sciences, teacher, pupil, education, primary school
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na její dodržování. Studentka bude pravidelně konzultovat dílčí zpracování diplomové práce s vedoucím pedagogem. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce se zaměřením na ICT a jejich využití ve výchově a vzdělávání v primární škole.
Praktická část se bude zabývat výzkumným šetřením v oblasti využívání informačních a komunikačních technologií a ICT gramotností v oblasti přírodovědy na prvním stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 9/2018 a bude dbát na její dodržování. Studentka bude pravidelně konzultovat dílčí zpracování diplomové práce s vedoucím pedagogem. Realizace práce bude v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
Na základě prostudované literatury bude vypracována teoretická část diplomové práce se zaměřením na ICT a jejich využití ve výchově a vzdělávání v primární škole.
Praktická část se bude zabývat výzkumným šetřením v oblasti využívání informačních a komunikačních technologií a ICT gramotností v oblasti přírodovědy na prvním stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: AISIS, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe: s myšlenkovými mapami, kreativními technikami a online nástroji. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0519-8.
DOSTÁL, Jiří, Alena HAŠKOVÁ, Mária KOŽUCHOVÁ, Jiří KROPÁČ, Milan ĎURIŠ a Jarmila HONZÍKOVÁ. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Monografie. ISBN 978-80-244-5238-8
KAPOUNOVÁ, Jana, Kateřina KOSTOLÁNYOVÁ a Ingrid NAGYOVÁ. Multimédia v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-366-8.
KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5092-6.
NIKL, Jiří. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-120-1.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
Seznam doporučené literatury
BRDIČKA, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: AISIS, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe: s myšlenkovými mapami, kreativními technikami a online nástroji. Brno: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0519-8.
DOSTÁL, Jiří, Alena HAŠKOVÁ, Mária KOŽUCHOVÁ, Jiří KROPÁČ, Milan ĎURIŠ a Jarmila HONZÍKOVÁ. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Monografie. ISBN 978-80-244-5238-8
KAPOUNOVÁ, Jana, Kateřina KOSTOLÁNYOVÁ a Ingrid NAGYOVÁ. Multimédia v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-366-8.
KLEMENT, Milan, Jiří DOSTÁL, Jan KUBRICKÝ a Květoslav BÁRTEK. ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5092-6.
NIKL, Jiří. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-120-1.
SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.
ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.