Diplomová práce na téma Formativní hodnocení - cesta k efektivnímu učení žáků je v teoretické části především zaměřena na charakteristiku a obtížnost školního hodnocení, jeho podoby, u kterých jsou popsány výhody i nevýhody, důležitost zpětné vazby a provázaností mezi konceptem vzdělávání a hodnocením a pozitivním vlivem hodnocení na žáka. Formativní hodnocení představuje především jako efektivní proces pro rozvoj žákových kompetencí pro učení a jeho osobnosti v procesu učení prostřednictvím vhodných strategií formativního hodnocení a zaváděním formativního hodnocení s oporou třech základních myšlenek zavádění dle Dylana Wiliama.
Empirická část obsahuje didaktický blok čtenářských lekcí zpracovaný s využitím strategií formativního hodnocení, které jsou evaluovány pro důkazy o dosažení obecných i specifických cílů a samotný výzkum je zaměřen na zjištění, čím pomáhají žákovi strategie formativního hodnocení. Ze zjištěných výsledků vyplývá, že formativní hodnocení je efektivní cestou učení žáků a přináší jim možnosti pro prohlubování vzájemného porozumění, poznání a komunikace.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, the diploma thesis on Formative assessment - the way to effective pupils' learning is focused on the characteristics and difficulty of school assessment, its forms, which describe the advantages and disadvantages, the importance of feedback and the link between the concept of education and assessment and per pupil. In particular, formative assessment is an effective process for developing learners' competences for learning and their personalities in the learning process through appropriate formative assessment strategies and the embedding of formative assessment, underpinning the three basic ideas of introduction according to Dylan Wiliam.
The empirical part contains a didactic block of reading lessons elaborated using formative assessment strategies, which are evaluated for evidence of achievement of general and specific goals and the research itself is focused on finding out what helps the pupil of formative assessment strategies. The results show that formative assessment is an effective way of learning pupils and brings them opportunities for deepening mutual understanding, knowledge and communication.
School assessment, feedback, forms of assessment, formative assessment, strategy of formative assessment
Rozsah průvodní práce
131 s. (195 967 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Formativní hodnocení - cesta k efektivnímu učení žáků je v teoretické části především zaměřena na charakteristiku a obtížnost školního hodnocení, jeho podoby, u kterých jsou popsány výhody i nevýhody, důležitost zpětné vazby a provázaností mezi konceptem vzdělávání a hodnocením a pozitivním vlivem hodnocení na žáka. Formativní hodnocení představuje především jako efektivní proces pro rozvoj žákových kompetencí pro učení a jeho osobnosti v procesu učení prostřednictvím vhodných strategií formativního hodnocení a zaváděním formativního hodnocení s oporou třech základních myšlenek zavádění dle Dylana Wiliama.
Empirická část obsahuje didaktický blok čtenářských lekcí zpracovaný s využitím strategií formativního hodnocení, které jsou evaluovány pro důkazy o dosažení obecných i specifických cílů a samotný výzkum je zaměřen na zjištění, čím pomáhají žákovi strategie formativního hodnocení. Ze zjištěných výsledků vyplývá, že formativní hodnocení je efektivní cestou učení žáků a přináší jim možnosti pro prohlubování vzájemného porozumění, poznání a komunikace.
Anotace v angličtině
In the theoretical part, the diploma thesis on Formative assessment - the way to effective pupils' learning is focused on the characteristics and difficulty of school assessment, its forms, which describe the advantages and disadvantages, the importance of feedback and the link between the concept of education and assessment and per pupil. In particular, formative assessment is an effective process for developing learners' competences for learning and their personalities in the learning process through appropriate formative assessment strategies and the embedding of formative assessment, underpinning the three basic ideas of introduction according to Dylan Wiliam.
The empirical part contains a didactic block of reading lessons elaborated using formative assessment strategies, which are evaluated for evidence of achievement of general and specific goals and the research itself is focused on finding out what helps the pupil of formative assessment strategies. The results show that formative assessment is an effective way of learning pupils and brings them opportunities for deepening mutual understanding, knowledge and communication.
School assessment, feedback, forms of assessment, formative assessment, strategy of formative assessment
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se student řídí novelou směrnice děkana PF UJEP č. 8/2018.
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech i příspěvků dostupných na internetu.
2. Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska, dále formulovat problémy vycházející z cíle diplomové práce. Zaměřit pozornost na formativní hodnocení jakou součást edukačního procesu, jeho metody, hodnocení směrem k učiteli a směrem k žákovi.
3. Empirická část bude obsahovat dva segmenty. V první části bude prezentován zpracovaný didaktický blok se zaměřením na metody formativního hodnocení ve výuce. Druhá část bude zaměřena na evaluaci realizovaného didaktického bloku. Evaluačním nástrojem bude rozhovor se žáky.
4. Zpracovat výsledky výzkumného šetření a interpretovat je.
5. V závěru budou na základě zjištěných výsledků vyvozeny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Při zpracování diplomové práce se student řídí novelou směrnice děkana PF UJEP č. 8/2018.
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu, včetně článků v odborných časopisech i příspěvků dostupných na internetu.
2. Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska, dále formulovat problémy vycházející z cíle diplomové práce. Zaměřit pozornost na formativní hodnocení jakou součást edukačního procesu, jeho metody, hodnocení směrem k učiteli a směrem k žákovi.
3. Empirická část bude obsahovat dva segmenty. V první části bude prezentován zpracovaný didaktický blok se zaměřením na metody formativního hodnocení ve výuce. Druhá část bude zaměřena na evaluaci realizovaného didaktického bloku. Evaluačním nástrojem bude rozhovor se žáky.
4. Zpracovat výsledky výzkumného šetření a interpretovat je.
5. V závěru budou na základě zjištěných výsledků vyvozeny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
- DVOŘÁK, D. Hodnocení formativní a sumativní. Obecná/občanská škola, 1996, č. 2, s. 6-9. ISSN 1211-1775
- FISHER Robert, Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portal, 1997, ISBN 80 -7178-120-7
- KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
- KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2008. ISBN 987-80-7367-314-7
- Kratochvílová, J. (2011) Systém hodnocení a sebehodnocení žáků - Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.
- LANGER K., Předlohy pro hodnocení osobnosti žáků. Hradec Králové: Kotva. ISBN 80-9022110-1-7
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
- STARÝ, K., LAUFKOVÁ V. a kol., Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portal, 2016. ISBN 978 -80 -262-1001-6
- WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6.
Seznam doporučené literatury
- DVOŘÁK, D. Hodnocení formativní a sumativní. Obecná/občanská škola, 1996, č. 2, s. 6-9. ISSN 1211-1775
- FISHER Robert, Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portal, 1997, ISBN 80 -7178-120-7
- KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
- KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2008. ISBN 987-80-7367-314-7
- Kratochvílová, J. (2011) Systém hodnocení a sebehodnocení žáků - Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.
- LANGER K., Předlohy pro hodnocení osobnosti žáků. Hradec Králové: Kotva. ISBN 80-9022110-1-7
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
- STARÝ, K., LAUFKOVÁ V. a kol., Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portal, 2016. ISBN 978 -80 -262-1001-6
- WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6.