Diplomová práce je zaměřena na analýzu současného vnímání a porozumění ruskému jazyku žáky středních škol, a to takových středních škol, kde se ruský jazyk jako cizí jazyk nevyučuje. Teoretická část je věnována postavení češtiny a ruštiny mezi slovanskými jazyky a vzájemným podobnostem a odlišnostem těchto jazyků. Dále je věnována pozornost česko-ruským vztahům v určitých historických obdobích. Rovněž je v teoretické části objasněn pojem mezijazykové interference a bilingvismu na příkladu češtiny
a ruštiny. Praktická část je založena na kvantitativním šetření, konkrétně se jedná o dotazníkové šetření. Výzkum je založen na percepci ruského jazyka současnou středoškolskou mládeží, na porozumění písemnému projevu a slovní zásoby ruského jazyka u žáků SŠ. Dále je ověřována znalost žáků SŠ o ruské kultuře, historii a reáliích Ruské federace.
Anotace v angličtině
The aim of this Master thesis is to analyze contemporary perception and comprehension of Russian language among students at high schools, and specifically those high schools where Russian language is not being taught. The theoretical part focuses on the position of Czech and Russian languages among Slavic languages, and incorporates both mutual similarities and differences of such languages. Furthermore, there is focus on Czech-Russian relations in particular historical periods. The theoretical part
also clarifies the concept of interlingual interference in bilingualism on the example of Czech and Russian languages. The practical part is based on the quantitative research, particularly on the questionnaire. The questionnaire consists of several parts that measure perception of Russian language and comprehension of text reading as well as vocabulary among high school students. Last but not least, the questionnaire investigates the students' knowledge of Russian culture and history.
Klíčová slova
percepce, český jazyk, ruský jazyk, bilingvismus, česko-ruské jazykové vztahy
Klíčová slova v angličtině
perception, Czech language, Russian language, bilingualism, Czech-Russian language relations
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na analýzu současného vnímání a porozumění ruskému jazyku žáky středních škol, a to takových středních škol, kde se ruský jazyk jako cizí jazyk nevyučuje. Teoretická část je věnována postavení češtiny a ruštiny mezi slovanskými jazyky a vzájemným podobnostem a odlišnostem těchto jazyků. Dále je věnována pozornost česko-ruským vztahům v určitých historických obdobích. Rovněž je v teoretické části objasněn pojem mezijazykové interference a bilingvismu na příkladu češtiny
a ruštiny. Praktická část je založena na kvantitativním šetření, konkrétně se jedná o dotazníkové šetření. Výzkum je založen na percepci ruského jazyka současnou středoškolskou mládeží, na porozumění písemnému projevu a slovní zásoby ruského jazyka u žáků SŠ. Dále je ověřována znalost žáků SŠ o ruské kultuře, historii a reáliích Ruské federace.
Anotace v angličtině
The aim of this Master thesis is to analyze contemporary perception and comprehension of Russian language among students at high schools, and specifically those high schools where Russian language is not being taught. The theoretical part focuses on the position of Czech and Russian languages among Slavic languages, and incorporates both mutual similarities and differences of such languages. Furthermore, there is focus on Czech-Russian relations in particular historical periods. The theoretical part
also clarifies the concept of interlingual interference in bilingualism on the example of Czech and Russian languages. The practical part is based on the quantitative research, particularly on the questionnaire. The questionnaire consists of several parts that measure perception of Russian language and comprehension of text reading as well as vocabulary among high school students. Last but not least, the questionnaire investigates the students' knowledge of Russian culture and history.
Klíčová slova
percepce, český jazyk, ruský jazyk, bilingvismus, česko-ruské jazykové vztahy
Klíčová slova v angličtině
perception, Czech language, Russian language, bilingualism, Czech-Russian language relations
Zásady pro vypracování
Studium odborné jazykovědné literatury dle seznamu doporučené literatury (případně některých dalších vybraných titulů)
Vypracování teoretické stati na základě prostudované odborné literatury
Zadání dotazníku vypracovaného s ohledem na cíle výzkumu diplomové práce
Vypracování textu diplomové práce na základě vyhodnocení dotazníků
Stanovení závěrů práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné jazykovědné literatury dle seznamu doporučené literatury (případně některých dalších vybraných titulů)
Vypracování teoretické stati na základě prostudované odborné literatury
Zadání dotazníku vypracovaného s ohledem na cíle výzkumu diplomové práce
Vypracování textu diplomové práce na základě vyhodnocení dotazníků
Stanovení závěrů práce
Seznam doporučené literatury
ARCHANHEL'S'KA, Alla Mstyslav?vna a Halyna Mykolajivna VOKAL'ČUK, ed. Současné slovanské jazyky a literatury: problémy a perspektivy: sborník vědeckých práci [i.e. prací] účastníků vědeckého projektu Lingvistická studia mladých vědců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3520-6.
GLADKOVA, Hana. Čeština a ruština v kontaktu: metody a výsledky terénního výzkumu nabývání druhého jazyka u rodilých mluvčích ruštiny v českém prostředí. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-690-9.
GLADKOVA, Hana a Kina VAČKOVA, ed. Jazykové právo a slovanské jazyky. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-464-6.
HORÁLEK, Karel. Úvod do studia slovanských jazyků. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1955. Práce Československé akademie věd, sv. 4.
VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-575-3.
Seznam doporučené literatury
ARCHANHEL'S'KA, Alla Mstyslav?vna a Halyna Mykolajivna VOKAL'ČUK, ed. Současné slovanské jazyky a literatury: problémy a perspektivy: sborník vědeckých práci [i.e. prací] účastníků vědeckého projektu Lingvistická studia mladých vědců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3520-6.
GLADKOVA, Hana. Čeština a ruština v kontaktu: metody a výsledky terénního výzkumu nabývání druhého jazyka u rodilých mluvčích ruštiny v českém prostředí. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. ISBN 978-80-7308-690-9.
GLADKOVA, Hana a Kina VAČKOVA, ed. Jazykové právo a slovanské jazyky. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-464-6.
HORÁLEK, Karel. Úvod do studia slovanských jazyků. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1955. Práce Československé akademie věd, sv. 4.
VEČERKA, Radoslav. Jazyky v komparaci. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-575-3.