Bakalářská práce je zaměřena na landartové výtvarné činnosti, které jsou vhodné pro děti předškolního věku, jejichž hlavním cílem je rozvoj vztahu dětí k přírodě prostřednictvím prožitkové metody. Teoretická část se nejprve zabývá specifiky předškolního dítěte a jeho vývojem. Dále představuje čtenáři výtvarnou činnost s dětmi předškolního věku a plán výtvarného projektu společně s RVP PV. Konečně se teoretická část věnuje Land artu a jeho hlavním představitelům, jejichž díla mě inspirovala při vlastní realizaci landartových činností. Praktická část je zaměřena na vlastní náměty landartových činností, jejich plánování a realizaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis follows landart art activities, which are designed appropriately for pre-school children. Main purpose is to develop the relationship of children with nature using the experiential method. The theoretical part starts with the specifics of the pre-school child and its development. Then it shows art activities with pre-school children and the pre-school art plan together with the RVP PV. Then the thesis describes Land Art and it shows main representatives, whose works inspired me in implementation of landart activities. The practical part presents ideas for landart activities, their planning and realization.
Klíčová slova
předškolní dítě, výtvarná činnost, Land art, prožitková metoda, environmentální výchova
Klíčová slova v angličtině
pre-school child, art activities, Land art, experiential methods, environmental education
Rozsah průvodní práce
104 s. (146 629 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na landartové výtvarné činnosti, které jsou vhodné pro děti předškolního věku, jejichž hlavním cílem je rozvoj vztahu dětí k přírodě prostřednictvím prožitkové metody. Teoretická část se nejprve zabývá specifiky předškolního dítěte a jeho vývojem. Dále představuje čtenáři výtvarnou činnost s dětmi předškolního věku a plán výtvarného projektu společně s RVP PV. Konečně se teoretická část věnuje Land artu a jeho hlavním představitelům, jejichž díla mě inspirovala při vlastní realizaci landartových činností. Praktická část je zaměřena na vlastní náměty landartových činností, jejich plánování a realizaci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis follows landart art activities, which are designed appropriately for pre-school children. Main purpose is to develop the relationship of children with nature using the experiential method. The theoretical part starts with the specifics of the pre-school child and its development. Then it shows art activities with pre-school children and the pre-school art plan together with the RVP PV. Then the thesis describes Land Art and it shows main representatives, whose works inspired me in implementation of landart activities. The practical part presents ideas for landart activities, their planning and realization.
Klíčová slova
předškolní dítě, výtvarná činnost, Land art, prožitková metoda, environmentální výchova
Klíčová slova v angličtině
pre-school child, art activities, Land art, experiential methods, environmental education
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací PF UJEP v současném znění.
2. Nastudování literatury.
3. Vypracování teoretické části práce, jednotlivých kapitol:
I. Seznámení s dítětem v předškolním věku a specifiky jeho vývoje, schopnostmi a dovednostmi především v souvislosti s výtvarnou výchovou a výtvarnými činnostmi v mateřské škole
II. Seznámení s výtvarnou výchovou, metodikou její výuky, vytváření plánu výtvarné výchovy a výtvarnými činnostmi v mateřské škole.
III. Seznámení s Akčním uměním a Land artem
IV. Land-artové činnosti pro děti
4. Vypracování praktické části práce
I. Formulace cíle praktické části bakalářské práce - vytvoření tematické metodické řady s námětem "Počasí a příroda" výtvarnou činností land art
II. Příprava landartových činností
III. Realizace landartových činností s dětmi
IV. Zhodnocení práce s dětmi
5. Závěr
I. Zhodnocení, porovnání výsledků s tezemi a stanovenými cíli
II. Doporučení, postupy práce s dětmi při Land-artové tvorbě
III Vlastní přínos- co mi dala Land-artová tvorba
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací PF UJEP v současném znění.
2. Nastudování literatury.
3. Vypracování teoretické části práce, jednotlivých kapitol:
I. Seznámení s dítětem v předškolním věku a specifiky jeho vývoje, schopnostmi a dovednostmi především v souvislosti s výtvarnou výchovou a výtvarnými činnostmi v mateřské škole
II. Seznámení s výtvarnou výchovou, metodikou její výuky, vytváření plánu výtvarné výchovy a výtvarnými činnostmi v mateřské škole.
III. Seznámení s Akčním uměním a Land artem
IV. Land-artové činnosti pro děti
4. Vypracování praktické části práce
I. Formulace cíle praktické části bakalářské práce - vytvoření tematické metodické řady s námětem "Počasí a příroda" výtvarnou činností land art
II. Příprava landartových činností
III. Realizace landartových činností s dětmi
IV. Zhodnocení práce s dětmi
5. Závěr
I. Zhodnocení, porovnání výsledků s tezemi a stanovenými cíli
II. Doporučení, postupy práce s dětmi při Land-artové tvorbě
III Vlastní přínos- co mi dala Land-artová tvorba
Seznam doporučené literatury
1) DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 1998. 208 s. ISBN 80-7178-449-4. 2) HÄFELE, A.: Landart für Kinder: Mit Natur-Kunst durch die Jahreszeiten. Nakladatelství Verlag an der Ruhr. 104 s. ISBN 3834607886.
3) HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Skriptum. Praha:UK. Pedagogická fakulta , 1994. 36 s. ISBN neuvedeno.
4) HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
5) KARBUSICKÁ, L.: Výtvarná výchova a dítě (o pravdivosti v dětském výtvarném projevu; sestaveno z pozůstalosti Aloise Toufara). Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1985. 144 s. ISBN 59-118-79.
6) KIRCHNEROVÁ, V.; RUBEŠOVÁ, R.: Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha: Portál, 2014. 128 s. ISBN 978-80-262-0631-6.
7) KOLEKTIV AUTORŮ: Rámcový program pro předškolní vzdělávání. VÚP Praha, 2018. ISBN neuvedeno.
8)KOLEKTIV AUTORŮ: Výtvarná výchova v mateřské škole. VÚP Praha, 1988. ISBN neuvedeno. 9) LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. 9) MRÁZ, B.: Malý slovník výtvarného umění. Praha: Fortuna Libri, 1990. 236 s. ISBN 80-7168-329-9.
10) POUYET, M.; ROMETSCH, M.: Landart-Spiele in der Natur. Nakladatelství: AT-Verlag. 192 s. ISBN 303800555X.
11) VONDROVÁ, P.: Tvoříme z přírodních materiálů. Praha: Computer press, 2006. 40 s. ISBN 80-251-1183-0.
12) ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelstcí, 1992. 165 s. ISBN 80-04-25555-8.
Seznam doporučené literatury
1) DAVIDO, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 1998. 208 s. ISBN 80-7178-449-4. 2) HÄFELE, A.: Landart für Kinder: Mit Natur-Kunst durch die Jahreszeiten. Nakladatelství Verlag an der Ruhr. 104 s. ISBN 3834607886.
3) HAZUKOVÁ, H.: Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Skriptum. Praha:UK. Pedagogická fakulta , 1994. 36 s. ISBN neuvedeno.
4) HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
5) KARBUSICKÁ, L.: Výtvarná výchova a dítě (o pravdivosti v dětském výtvarném projevu; sestaveno z pozůstalosti Aloise Toufara). Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1985. 144 s. ISBN 59-118-79.
6) KIRCHNEROVÁ, V.; RUBEŠOVÁ, R.: Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha: Portál, 2014. 128 s. ISBN 978-80-262-0631-6.
7) KOLEKTIV AUTORŮ: Rámcový program pro předškolní vzdělávání. VÚP Praha, 2018. ISBN neuvedeno.
8)KOLEKTIV AUTORŮ: Výtvarná výchova v mateřské škole. VÚP Praha, 1988. ISBN neuvedeno. 9) LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. 9) MRÁZ, B.: Malý slovník výtvarného umění. Praha: Fortuna Libri, 1990. 236 s. ISBN 80-7168-329-9.
10) POUYET, M.; ROMETSCH, M.: Landart-Spiele in der Natur. Nakladatelství: AT-Verlag. 192 s. ISBN 303800555X.
11) VONDROVÁ, P.: Tvoříme z přírodních materiálů. Praha: Computer press, 2006. 40 s. ISBN 80-251-1183-0.
12) ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelstcí, 1992. 165 s. ISBN 80-04-25555-8.