Zvyšování finanční gramotnosti je považováno za prevenci proti sociálním nástrahám, např. proti exekucím a chudobě. Napomáhá odstraňovat finanční problémy lidí a potřebu státních zásahů. Přestože Ústecký i Karlovarský kraj patří mezi nejvíce ohrožené kraje v České republice, nabídka služeb zaměřujících se na zvyšování finanční gramotnosti žáků základních škol, je omezená. Cílem diplomové práce proto bylo rozšířit nabídku služeb zvyšující finanční gramotnost žáků základních škol v předmětných regionech. Dílčím cílem práce bylo sestavení finančního plánu k nově navrženým službám. Práce byla založena především na sběru primárních dat a vyhodnocení dotazníkového šetření, které zjistilo úroveň finanční gramotnosti žáků a následně byla identifikována kritická místa v jejich znalostech a ve výuce. Poté byl pomocí metody chí-kvadrát test zkoumán vliv determinantů (typ výuky, socioekonomický status rodičů, vzdělání pedagogů, známek z vybraných předmětů) ve vztahu k finanční gramotnosti žáků, který ověřil, že statisticky nejvýznamnější vliv mají známky z vybraných předmětů. Na základě výsledků dotazníkového šetření a zpracovaných dat byly sestaveny 3 opatření zvyšující finanční gramotnost žáků a jejich finanční plán. Za nejvhodnější opatření lze považovat odborné školení pro pedagogy, projektový den a návazný dlouhodobý program pro žáky. Výsledky práce a navržená opatření budou sloužit organizaci Světlo Kadaň z.s., která na jejich základě rozšíří svou nabídku poskytovaných služeb v oblasti finančního vzdělávání.
Anotace v angličtině
Increasing financial literacy is seen as prevention against social pitfalls such as foreclosures and poverty. It helps eliminate people's financial problems and the need for state intervention. The Ústeský and Karlovarský regions are among the most threatened regions in the Czech Republic, yet the range of services aimed at increasing the financial literacy of primary school pupils is limited. Therefore, the aim of the diploma thesis was to expand the range of services that increase the financial literacy of primary school pupils in the subject regions. The partial goal of the work was the compilation of a financial plan for the newly proposed services. The work was mainly based on the collection of primary data and the evaluation of a questionnaire survey, which determined the level of financial literacy of the pupils and subsequently identified critical points in their knowledge and in teaching. Then, using the chi-square test, the influence of determinants (type of teaching, socio-economic status of parents, education of pedagogues, grades from selected subjects) in relation to financial literacy of students was investigated, which verified that grades from selected subjects have the most statistically significant influence. Based on the results of the questionnaire survey and processed data, 3 measures to increase the financial literacy of pupils and their financial plan were compiled. Professional training for teachers, a project day and a follow-up long-term program for pupils can be considered the most suitable measures. The results of the work and proposed measures will serve the organization Světlo Kadaň z.s., which will expand its range of services in the field of financial education based on them.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, determinanty ovlivňující finanční gramotnost, nabídka služeb, finanční plán
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, determinants influencing financial literacy, service offer, financial plan
Rozsah průvodní práce
92
Jazyk
CZ
Anotace
Zvyšování finanční gramotnosti je považováno za prevenci proti sociálním nástrahám, např. proti exekucím a chudobě. Napomáhá odstraňovat finanční problémy lidí a potřebu státních zásahů. Přestože Ústecký i Karlovarský kraj patří mezi nejvíce ohrožené kraje v České republice, nabídka služeb zaměřujících se na zvyšování finanční gramotnosti žáků základních škol, je omezená. Cílem diplomové práce proto bylo rozšířit nabídku služeb zvyšující finanční gramotnost žáků základních škol v předmětných regionech. Dílčím cílem práce bylo sestavení finančního plánu k nově navrženým službám. Práce byla založena především na sběru primárních dat a vyhodnocení dotazníkového šetření, které zjistilo úroveň finanční gramotnosti žáků a následně byla identifikována kritická místa v jejich znalostech a ve výuce. Poté byl pomocí metody chí-kvadrát test zkoumán vliv determinantů (typ výuky, socioekonomický status rodičů, vzdělání pedagogů, známek z vybraných předmětů) ve vztahu k finanční gramotnosti žáků, který ověřil, že statisticky nejvýznamnější vliv mají známky z vybraných předmětů. Na základě výsledků dotazníkového šetření a zpracovaných dat byly sestaveny 3 opatření zvyšující finanční gramotnost žáků a jejich finanční plán. Za nejvhodnější opatření lze považovat odborné školení pro pedagogy, projektový den a návazný dlouhodobý program pro žáky. Výsledky práce a navržená opatření budou sloužit organizaci Světlo Kadaň z.s., která na jejich základě rozšíří svou nabídku poskytovaných služeb v oblasti finančního vzdělávání.
Anotace v angličtině
Increasing financial literacy is seen as prevention against social pitfalls such as foreclosures and poverty. It helps eliminate people's financial problems and the need for state intervention. The Ústeský and Karlovarský regions are among the most threatened regions in the Czech Republic, yet the range of services aimed at increasing the financial literacy of primary school pupils is limited. Therefore, the aim of the diploma thesis was to expand the range of services that increase the financial literacy of primary school pupils in the subject regions. The partial goal of the work was the compilation of a financial plan for the newly proposed services. The work was mainly based on the collection of primary data and the evaluation of a questionnaire survey, which determined the level of financial literacy of the pupils and subsequently identified critical points in their knowledge and in teaching. Then, using the chi-square test, the influence of determinants (type of teaching, socio-economic status of parents, education of pedagogues, grades from selected subjects) in relation to financial literacy of students was investigated, which verified that grades from selected subjects have the most statistically significant influence. Based on the results of the questionnaire survey and processed data, 3 measures to increase the financial literacy of pupils and their financial plan were compiled. Professional training for teachers, a project day and a follow-up long-term program for pupils can be considered the most suitable measures. The results of the work and proposed measures will serve the organization Světlo Kadaň z.s., which will expand its range of services in the field of financial education based on them.
Klíčová slova
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, determinanty ovlivňující finanční gramotnost, nabídka služeb, finanční plán
Klíčová slova v angličtině
financial literacy, financial education, determinants influencing financial literacy, service offer, financial plan
Zásady pro vypracování
Řada vládních institucí České republiky považuje finanční gramotnost za prevenci proti exekucím, chudobě a jiným sociálním nástrahám. Jak výzkumy ukazují, zvyšování finanční gramotnosti obyvatel prostřednictvím finančního vzdělávání napomáhá eliminovat jejich finanční problémy a potřebu státních zásahů. V České republice mezi nejvíce ohrožené regiony patří Ústecký a Karlovarský kraj, proto se diplomová práce zaměřuje na zvýšení úrovně finanční gramotnosti žáků 8. a 9. tříd v předmětných regionech.
Cílem diplomové práce je navrhnout opatření, která povedou ke zvýšení úrovně finanční gramotnosti žáků v Ústeckém a Karlovarském kraji a rozšíří nabídku poskytovaných služeb neziskové organizace Světlo Kadaň z.s. v oblasti finančního vzdělávání. Dílčím cílem práce je následné sestavení finančního plánu k nabídce.
Práce bude založena na primárním sběru dat a vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření, který zjistí úroveň finanční gramotnosti žáků a identifikuje kritická místa v jejich znalostech a ve výuce. Dotazníky budou distribuovány ředitelům a žákům 8. a 9. tříd vybraných základních škol v Ústeckém a Karlovarském kraji. V práci bude dále využita metoda komparace a za pomoci chí-kvadrát testu budou zjišťovány determinanty (typ výuky, socioekonomická status rodičů, vzděláním pedagogů, známek z vybraných předmětů), které finanční gramotnost ovlivňují. Sestavení finančního plánu bude vycházet primárně z interních zdrojů dat a analýzy konkurence (personální zajištění, obsah, délka, struktura, cena programu). Finanční plán bude obsahovat především počáteční rozpočet navržených opatření, personální a materiální zajištění, stanovení ceny a možné zdroje financování pro rok 2023. Klíčovou přidanou hodnotu lze shledávat především pro organizaci Světlo Kadaň z.s. a dále jak pro žáky, tak i samotné základní školy.
Zásady pro vypracování
Řada vládních institucí České republiky považuje finanční gramotnost za prevenci proti exekucím, chudobě a jiným sociálním nástrahám. Jak výzkumy ukazují, zvyšování finanční gramotnosti obyvatel prostřednictvím finančního vzdělávání napomáhá eliminovat jejich finanční problémy a potřebu státních zásahů. V České republice mezi nejvíce ohrožené regiony patří Ústecký a Karlovarský kraj, proto se diplomová práce zaměřuje na zvýšení úrovně finanční gramotnosti žáků 8. a 9. tříd v předmětných regionech.
Cílem diplomové práce je navrhnout opatření, která povedou ke zvýšení úrovně finanční gramotnosti žáků v Ústeckém a Karlovarském kraji a rozšíří nabídku poskytovaných služeb neziskové organizace Světlo Kadaň z.s. v oblasti finančního vzdělávání. Dílčím cílem práce je následné sestavení finančního plánu k nabídce.
Práce bude založena na primárním sběru dat a vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření, který zjistí úroveň finanční gramotnosti žáků a identifikuje kritická místa v jejich znalostech a ve výuce. Dotazníky budou distribuovány ředitelům a žákům 8. a 9. tříd vybraných základních škol v Ústeckém a Karlovarském kraji. V práci bude dále využita metoda komparace a za pomoci chí-kvadrát testu budou zjišťovány determinanty (typ výuky, socioekonomická status rodičů, vzděláním pedagogů, známek z vybraných předmětů), které finanční gramotnost ovlivňují. Sestavení finančního plánu bude vycházet primárně z interních zdrojů dat a analýzy konkurence (personální zajištění, obsah, délka, struktura, cena programu). Finanční plán bude obsahovat především počáteční rozpočet navržených opatření, personální a materiální zajištění, stanovení ceny a možné zdroje financování pro rok 2023. Klíčovou přidanou hodnotu lze shledávat především pro organizaci Světlo Kadaň z.s. a dále jak pro žáky, tak i samotné základní školy.
Seznam doporučené literatury
Amagir, A., Groot, W., Maassen van den Brink, H., & Wilschut, A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), 56\textendash80. https://doi.org/10.1177/2047173417719555
Batty, M., Collins, J. M., a Odders‐White, E. (2015). Experimental evidence on the effects of financial education on elementary school students' knowledge, behavior, and attitudes. Journal of Consumer Affairs, 49(1), 69-96. https://doi.org/10.1111/joca.12058
Deng, H. T., Chi, L. C., Teng, N. Y., Tang, T. C., a Chen, C. L. (2013). Influence of financial literacy of teachers on financial education teaching in elementary schools. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 3(1), 68. https://doi.org/10.7763/IJEEEE.2013.V3.195
Harter, C. L. a Harter, J. F. (2010). Is financial literacy improved by participating in a stock market game. Jurnal for Economic Educators 10 (1): 21-32.
Kalwij, A., Alessie, R., Dinkova, G., Schonewille, G., Schors, A. a Werf, M. (2019). The Effects of Financial Education on Financial Literacy and Savings Behavior: Evidence from a Controlled Field Experiment in Dutch Primary Schools. Journal of Consumer Affairs. https://doi.org/10.1111/joca.12241
Seznam doporučené literatury
Amagir, A., Groot, W., Maassen van den Brink, H., & Wilschut, A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), 56\textendash80. https://doi.org/10.1177/2047173417719555
Batty, M., Collins, J. M., a Odders‐White, E. (2015). Experimental evidence on the effects of financial education on elementary school students' knowledge, behavior, and attitudes. Journal of Consumer Affairs, 49(1), 69-96. https://doi.org/10.1111/joca.12058
Deng, H. T., Chi, L. C., Teng, N. Y., Tang, T. C., a Chen, C. L. (2013). Influence of financial literacy of teachers on financial education teaching in elementary schools. International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning, 3(1), 68. https://doi.org/10.7763/IJEEEE.2013.V3.195
Harter, C. L. a Harter, J. F. (2010). Is financial literacy improved by participating in a stock market game. Jurnal for Economic Educators 10 (1): 21-32.
Kalwij, A., Alessie, R., Dinkova, G., Schonewille, G., Schors, A. a Werf, M. (2019). The Effects of Financial Education on Financial Literacy and Savings Behavior: Evidence from a Controlled Field Experiment in Dutch Primary Schools. Journal of Consumer Affairs. https://doi.org/10.1111/joca.12241