Diplomová práce se zaměřuje na hodnocení faktorů, které mohou ovlivnit rozhodnutí zákazníka nakoupit, případně nenakoupit potraviny online. Mezi tyto faktory se řadí riziko kvality potravin, cena, časová úspora, pohodlí a další. Dílčím cílem práce je navržení segmentu zákazníků s největším předpokladem pro přijetí rozhodnutí nakupovat potraviny online. Pro dosažení cíle byla data získána pomocí dotazníkového šetření. Jejich vyhodnocení probíhalo pomocí lineární a logistické regrese, neparametrických testů a shlukové analýzy. Bylo zjištěno, že většina spotřebitelů dbá nejvíce na kvalitu potravin a zlepšení jejího hodnocení v online obchodech by pravděpodobně vedlo k většímu využívání tohoto způsobu nákupu. Za největší pozitivum online nákupů potravin považují spotřebitelé komfort a pohodlí a také ušetření času. Skupinou spotřebitelů, na které je nejlepší zacílit reklamu, jsou obyvatelé okolí sledovaných měst ve středním věku (30-44 let). Práce může být podkladem pro online obchody, které uvažují o rozšíření své působnosti v oblasti Ústí nad Labem, Teplic a okolí. Zároveň přináší dosud nepopsaný pohled na chování zákazníků v této oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis is focusing on evaluating factors that might affect the customer's decision of buying or not buying food online. The factors that are included in this thesis are: the food quality risk, price, time saving, comfort, and much more. The main aim of this thesis is to identify the customers that are more likely buying the food online. The data used for this thesis was obtained by questionnairing people. The evaluation of the questionnaires was made by linear and logistic regression, non-parametric tests, and cluster analysis. I found out that for most of the customers the quality of food is the most important fact and so improving of online shopping rating would help the customers to shop more for food online. The most important fact for customers of buying food online is the comfort and the time saving. The advert should be focused on the middle aged (30-44 years) customers living near the reported cities. This thesis might be a supporting document for online stores that are trying to expand to Usti nad Labem, Teplice, or surrounding area. Moreover, this thesis is focusing on the not yet discussed problem of customers' behaviour in this area.
Klíčová slova
online; faktory; potraviny; segmentace; rozhodnutí zákazníka
Diplomová práce se zaměřuje na hodnocení faktorů, které mohou ovlivnit rozhodnutí zákazníka nakoupit, případně nenakoupit potraviny online. Mezi tyto faktory se řadí riziko kvality potravin, cena, časová úspora, pohodlí a další. Dílčím cílem práce je navržení segmentu zákazníků s největším předpokladem pro přijetí rozhodnutí nakupovat potraviny online. Pro dosažení cíle byla data získána pomocí dotazníkového šetření. Jejich vyhodnocení probíhalo pomocí lineární a logistické regrese, neparametrických testů a shlukové analýzy. Bylo zjištěno, že většina spotřebitelů dbá nejvíce na kvalitu potravin a zlepšení jejího hodnocení v online obchodech by pravděpodobně vedlo k většímu využívání tohoto způsobu nákupu. Za největší pozitivum online nákupů potravin považují spotřebitelé komfort a pohodlí a také ušetření času. Skupinou spotřebitelů, na které je nejlepší zacílit reklamu, jsou obyvatelé okolí sledovaných měst ve středním věku (30-44 let). Práce může být podkladem pro online obchody, které uvažují o rozšíření své působnosti v oblasti Ústí nad Labem, Teplic a okolí. Zároveň přináší dosud nepopsaný pohled na chování zákazníků v této oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis is focusing on evaluating factors that might affect the customer's decision of buying or not buying food online. The factors that are included in this thesis are: the food quality risk, price, time saving, comfort, and much more. The main aim of this thesis is to identify the customers that are more likely buying the food online. The data used for this thesis was obtained by questionnairing people. The evaluation of the questionnaires was made by linear and logistic regression, non-parametric tests, and cluster analysis. I found out that for most of the customers the quality of food is the most important fact and so improving of online shopping rating would help the customers to shop more for food online. The most important fact for customers of buying food online is the comfort and the time saving. The advert should be focused on the middle aged (30-44 years) customers living near the reported cities. This thesis might be a supporting document for online stores that are trying to expand to Usti nad Labem, Teplice, or surrounding area. Moreover, this thesis is focusing on the not yet discussed problem of customers' behaviour in this area.
Klíčová slova
online; faktory; potraviny; segmentace; rozhodnutí zákazníka
Diplomová práce se bude zaměřovat na hodnocení faktorů, které mohou ovlivnit rozhodnutí zákazníka nakoupit, případně nenakoupit potraviny online. Mezi zkoumané faktory se řadí riziko nedodání zboží, riziko kvality potravin, cena, časová úspora, pohodlí a další. Dílčím cílem je poté navrhnout segment zákazníků s největším předpokladem pro přijetí rozhodnutí nakupovat potraviny online. Pro dosažení cíle budou získávána data pomocí dotazníkového šetření. Hodnocení bude probíhat logistickou regresí a dílčí cíl bude naplněn pomocí shlukové analýzy. Práce by měla přinést dosud nepopsaný pohled na chování zákazníků v Ústí nad Labem, Teplicích a okolí při rozhodování o volbě nákupního kanálu. Zároveň bude práce přínosem pro online obchody s potravinami, které zvažují rozšíření své působnosti právě do této oblasti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zaměřovat na hodnocení faktorů, které mohou ovlivnit rozhodnutí zákazníka nakoupit, případně nenakoupit potraviny online. Mezi zkoumané faktory se řadí riziko nedodání zboží, riziko kvality potravin, cena, časová úspora, pohodlí a další. Dílčím cílem je poté navrhnout segment zákazníků s největším předpokladem pro přijetí rozhodnutí nakupovat potraviny online. Pro dosažení cíle budou získávána data pomocí dotazníkového šetření. Hodnocení bude probíhat logistickou regresí a dílčí cíl bude naplněn pomocí shlukové analýzy. Práce by měla přinést dosud nepopsaný pohled na chování zákazníků v Ústí nad Labem, Teplicích a okolí při rozhodování o volbě nákupního kanálu. Zároveň bude práce přínosem pro online obchody s potravinami, které zvažují rozšíření své působnosti právě do této oblasti.
Seznam doporučené literatury
Barnes, S. J., Bauer, H. H., Neumann, M. M., & Huber, F., (2007). Segmenting cyberspace: a customer typology for the internet. European Journal of Marketing. 41(1/2), 71-93.
Eri, Y., Islam, M. A., & Daud, K. A. K., (2011). Factors that influence customers' buying intention on shopping online. International Journal of Marketing Studies. 3(1), 128-139.
Hand, Ch., Riley, F. D., Harris, P., Singh, J., & Rettie, R., (2009). Online grocery shopping: The influence of situational factors. European Journal of Marketing. 43(9/10), 1205-1219. doi: 10.1108/03090560910976447
Huang, Y., & Oppewal, H., (2006). Why consumers hesitate to shop online: An experimental choice analysis of grocery shopping and the role of delivery fees. International Journal of Retail and Distribution Management. 34 (4/5), 334-353. doi: 10.1108/09590550610660260
Ipsos (2016). Spotřebitelský výzkum 2016: Vztah české populace k internetovému nakupování. Dostupné z: https://www.acomware.cz/spotrebitelsky-vyzkum-2016/
Kacen, J. J., Hess, J. D., & Chiang, W. K., (2013). Bricks or Clicks? Consumer attitudes toward traditional stores and online stores. Global Economics and Management Review. 18(1), 12-21. doi: 10.1016/S2340-1540(13)70003-3
Lima, Y. J., Osmanb, A., Salahuddinc, S. N., Romled, A. R., & Abdullahe, S., (2015). Factors influencing online shopping behavior: The mediating role of purchase intention. Procedia Economics and Finance. 35. 401-410. doi: 10.1016/S2212-5671(16)00050-2
Morganosky, M. A., & Cude, J. B., (2000). Consumer response to online grocery shopping. International Journal of Retail and Distribution Management. 28(1), 17-26. doi: 10.1108/09590550010306737
Moshref Javad, M. H., Dolatabadi, H. R., Nourbakhsh, M., Poursaeedi, A., & Asadollahi, A. R., (2012). An analysis of factors affecting on online shopping behavior of consumers. International Journal of Marketing Studies. 4(5), 81-98. doi: 10.5539/ijms.v4n5p81
Pilík, M., (2012). On-line shopping on B2C markets in the Czech Republic. Journal of Competitiveness. 4(4), 36-49. doi: 10.7441/joc.2012.04.03
Seitz, Ch., Pokrivčák, J., Tóth, M., & Plevný, M., (2017). Online grocery retailing in Germany: An axplorative analysis. Journal of Business Economics and Management. 18(6), 1243-1263. doi:10.3846/16111699.2017.1410218
Seznam doporučené literatury
Barnes, S. J., Bauer, H. H., Neumann, M. M., & Huber, F., (2007). Segmenting cyberspace: a customer typology for the internet. European Journal of Marketing. 41(1/2), 71-93.
Eri, Y., Islam, M. A., & Daud, K. A. K., (2011). Factors that influence customers' buying intention on shopping online. International Journal of Marketing Studies. 3(1), 128-139.
Hand, Ch., Riley, F. D., Harris, P., Singh, J., & Rettie, R., (2009). Online grocery shopping: The influence of situational factors. European Journal of Marketing. 43(9/10), 1205-1219. doi: 10.1108/03090560910976447
Huang, Y., & Oppewal, H., (2006). Why consumers hesitate to shop online: An experimental choice analysis of grocery shopping and the role of delivery fees. International Journal of Retail and Distribution Management. 34 (4/5), 334-353. doi: 10.1108/09590550610660260
Ipsos (2016). Spotřebitelský výzkum 2016: Vztah české populace k internetovému nakupování. Dostupné z: https://www.acomware.cz/spotrebitelsky-vyzkum-2016/
Kacen, J. J., Hess, J. D., & Chiang, W. K., (2013). Bricks or Clicks? Consumer attitudes toward traditional stores and online stores. Global Economics and Management Review. 18(1), 12-21. doi: 10.1016/S2340-1540(13)70003-3
Lima, Y. J., Osmanb, A., Salahuddinc, S. N., Romled, A. R., & Abdullahe, S., (2015). Factors influencing online shopping behavior: The mediating role of purchase intention. Procedia Economics and Finance. 35. 401-410. doi: 10.1016/S2212-5671(16)00050-2
Morganosky, M. A., & Cude, J. B., (2000). Consumer response to online grocery shopping. International Journal of Retail and Distribution Management. 28(1), 17-26. doi: 10.1108/09590550010306737
Moshref Javad, M. H., Dolatabadi, H. R., Nourbakhsh, M., Poursaeedi, A., & Asadollahi, A. R., (2012). An analysis of factors affecting on online shopping behavior of consumers. International Journal of Marketing Studies. 4(5), 81-98. doi: 10.5539/ijms.v4n5p81
Pilík, M., (2012). On-line shopping on B2C markets in the Czech Republic. Journal of Competitiveness. 4(4), 36-49. doi: 10.7441/joc.2012.04.03
Seitz, Ch., Pokrivčák, J., Tóth, M., & Plevný, M., (2017). Online grocery retailing in Germany: An axplorative analysis. Journal of Business Economics and Management. 18(6), 1243-1263. doi:10.3846/16111699.2017.1410218