Bakalářská práce se zabývá integrací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do mateřských škol. Je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části jsou zmíněny přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu historie a současnosti včetně legislativního rámce a charakterizována podpůrná opatření pro tyto děti včetně možností vzdělávání jedinců s jednotlivými postiženími. Praktickou část tvoří výsledky kvalitativního šetření mezi ředitelkami městských a vesnických mateřských škol na Lounsku. Cílem bylo zjistit vztahy mezi velikostí obce a přístupem k integrovaným dětem v mateřských školách. Na základě výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení s návrhy změn ke zdokonalení přístupu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami a k jejich integraci v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The belocher thesis deals with the integration of children with special educational needs into kindergartens. It´s divided into two parts. In the theoretical part this theses propose approaches to children with special educational needs in history and contemporary including legislation and support measures. In the practical part this theses are contituted results of qualitative investigations between headteachers in villages and towns around Louny. The purpose was established links the size of the village and access to integrated children. There are defined results of research and recommend changes to access to children with special educational needs in kindergartens.
Klíčová slova
Mateřská škola, speciální vzdělávací potřeby, podpůrné opatření, pedagog, integrace, postižení
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, special education needs, support measures, teacher, integration, disability
Rozsah průvodní práce
70 s. (119 468 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá integrací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do mateřských škol. Je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části jsou zmíněny přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu historie a současnosti včetně legislativního rámce a charakterizována podpůrná opatření pro tyto děti včetně možností vzdělávání jedinců s jednotlivými postiženími. Praktickou část tvoří výsledky kvalitativního šetření mezi ředitelkami městských a vesnických mateřských škol na Lounsku. Cílem bylo zjistit vztahy mezi velikostí obce a přístupem k integrovaným dětem v mateřských školách. Na základě výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení s návrhy změn ke zdokonalení přístupu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami a k jejich integraci v mateřských školách.
Anotace v angličtině
The belocher thesis deals with the integration of children with special educational needs into kindergartens. It´s divided into two parts. In the theoretical part this theses propose approaches to children with special educational needs in history and contemporary including legislation and support measures. In the practical part this theses are contituted results of qualitative investigations between headteachers in villages and towns around Louny. The purpose was established links the size of the village and access to integrated children. There are defined results of research and recommend changes to access to children with special educational needs in kindergartens.
Klíčová slova
Mateřská škola, speciální vzdělávací potřeby, podpůrné opatření, pedagog, integrace, postižení
Klíčová slova v angličtině
Kindergarten, special education needs, support measures, teacher, integration, disability
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat integrací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do mateřských škol. Práce bude rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části budou zmíněny přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu historie a současnosti a budou charakterizována podpůrná opatření pro tyto děti. Praktickou část budou tvořit výsledky kvalitativního šetření mezi ředitelkami městských a vesnických mateřských škol na Lounsku. Cílem bude zjistit vztahy mezi velikostí obce a přístupem k integrovaným dětem v mateřských školách. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení s návrhy změn ke zdokonalení přístupu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami a k jejich integraci v mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat integrací dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do mateřských škol. Práce bude rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části budou zmíněny přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu historie a současnosti a budou charakterizována podpůrná opatření pro tyto děti. Praktickou část budou tvořit výsledky kvalitativního šetření mezi ředitelkami městských a vesnických mateřských škol na Lounsku. Cílem bude zjistit vztahy mezi velikostí obce a přístupem k integrovaným dětem v mateřských školách. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení s návrhy změn ke zdokonalení přístupu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami a k jejich integraci v mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
GAVORA, P. a kol. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Dostupné na: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2951-4.
HÁJKOVÁ, V. Integrativní pedagogika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-86856-05-4.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7
MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření. Obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4675-2
PAVLOVSKÁ, M., SYSLOVÁ, Z., ŠMAHELOVÁ, B. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5981-8
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd.1. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9
VOMÁČKOVÁ, H. a kol. Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-933-7
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
GAVORA, P. a kol. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Dostupné na: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978-80-223-2951-4.
HÁJKOVÁ, V. Integrativní pedagogika. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-86856-05-4.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7
MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření. Obecná část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4675-2
PAVLOVSKÁ, M., SYSLOVÁ, Z., ŠMAHELOVÁ, B. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5981-8
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd.1. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9
VOMÁČKOVÁ, H. a kol. Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2015. ISBN 978-80-7414-933-7