Cílem diplomové práce je zjistit, jaké adaptační potíže se v souvislosti s nezaměstnaností vyskytují, a následně je podrobit rozboru. V teoretické části jsou definovány náročné život-ní situace a pojem nezaměstnanost jako významný stresor a zátěž, popsány dopady a důsledky nezaměstnanosti a způsoby adaptace na tuto situaci. Praktickou část tvoří výsledky vlastního výzkumného šetření a analýza adaptačních potíží souvisejících s nezaměstnaností. Vzhledem k cíli práce je zvolen výzkumný problém deskriptivního charakteru a použita výzkumná metoda dotazníkového šetření. Výzkumný vzorek tvoří 192 dlouhodobě nezaměstnaných v Ústeckém kraji. Adaptační potíže jsou rozděleny do tří kategorií, a to na somatické, psychické a sociální. Zkoumán je výskyt jednotlivých kategorií problémů podle posuzovaných hledisek, jimiž jsou pohlaví, věk, rodinné zázemí a vzdělání. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi sociálních pedagogů a dalších pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out what adaptation problems are related to unem-ployment and then to analyze them. The theoretical part defines the difficult life situations and the concept of unemployment as a significant stressor and burden, it describes the im-pacts and consequences of unemployment and ways of adapting to the situation. The practical part displays the results of the research survey and the analysis of adaptation pro-blems related to unemployment. Due to the aim of the thesis, a research problem of a descriptive character is chosen and the research method of the questionnaire survey is used. The research sample consists of 192 long-term unemployed people in the Ústí nad Labem Region. Adaptation problems are divided into three categories: somatic, mental and social. The categories of problems have been examined according to the considered aspects, such as gender, age, family background and education. Part of the thesis is concrete conclusions and recommendations for the practice of social educators and other helping professions.
Klíčová slova
náročné životní situace, nezaměstnanost, adaptace, konflikt, stres, frustrace, deprivace
Klíčová slova v angličtině
difficult life situations, unemployment, adaptation, conflict, stress, frustration, deprivation
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je zjistit, jaké adaptační potíže se v souvislosti s nezaměstnaností vyskytují, a následně je podrobit rozboru. V teoretické části jsou definovány náročné život-ní situace a pojem nezaměstnanost jako významný stresor a zátěž, popsány dopady a důsledky nezaměstnanosti a způsoby adaptace na tuto situaci. Praktickou část tvoří výsledky vlastního výzkumného šetření a analýza adaptačních potíží souvisejících s nezaměstnaností. Vzhledem k cíli práce je zvolen výzkumný problém deskriptivního charakteru a použita výzkumná metoda dotazníkového šetření. Výzkumný vzorek tvoří 192 dlouhodobě nezaměstnaných v Ústeckém kraji. Adaptační potíže jsou rozděleny do tří kategorií, a to na somatické, psychické a sociální. Zkoumán je výskyt jednotlivých kategorií problémů podle posuzovaných hledisek, jimiž jsou pohlaví, věk, rodinné zázemí a vzdělání. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi sociálních pedagogů a dalších pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to find out what adaptation problems are related to unem-ployment and then to analyze them. The theoretical part defines the difficult life situations and the concept of unemployment as a significant stressor and burden, it describes the im-pacts and consequences of unemployment and ways of adapting to the situation. The practical part displays the results of the research survey and the analysis of adaptation pro-blems related to unemployment. Due to the aim of the thesis, a research problem of a descriptive character is chosen and the research method of the questionnaire survey is used. The research sample consists of 192 long-term unemployed people in the Ústí nad Labem Region. Adaptation problems are divided into three categories: somatic, mental and social. The categories of problems have been examined according to the considered aspects, such as gender, age, family background and education. Part of the thesis is concrete conclusions and recommendations for the practice of social educators and other helping professions.
Klíčová slova
náročné životní situace, nezaměstnanost, adaptace, konflikt, stres, frustrace, deprivace
Klíčová slova v angličtině
difficult life situations, unemployment, adaptation, conflict, stress, frustration, deprivation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou adaptačních potíží vyskytujících se u nezaměstnaných osob.
V teoretické části budou definovány náročné životní situace a pojem nezaměstnanost, jako významný stresor a zátěž. Dále budou popsány dopady a důsledky nezaměstnanosti (konflikt, stres, frustrace, deprivace) a způsoby adaptace na tuto situaci (resilience, coping).
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude analýza adaptačních potíží souvisejících s nezaměstnaností. Adaptační potíže budou rozděleny do tří kategorii, a to somatické, psychické a sociální. Zkoumán bude výskyt těchto adaptačních potíží z hlediska doby nezaměstnanosti, věku, vzdělání, pohlaví a rodinného zázemí.
Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi sociálních pedagogů a dalších pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou adaptačních potíží vyskytujících se u nezaměstnaných osob.
V teoretické části budou definovány náročné životní situace a pojem nezaměstnanost, jako významný stresor a zátěž. Dále budou popsány dopady a důsledky nezaměstnanosti (konflikt, stres, frustrace, deprivace) a způsoby adaptace na tuto situaci (resilience, coping).
Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude analýza adaptačních potíží souvisejících s nezaměstnaností. Adaptační potíže budou rozděleny do tří kategorii, a to somatické, psychické a sociální. Zkoumán bude výskyt těchto adaptačních potíží z hlediska doby nezaměstnanosti, věku, vzdělání, pohlaví a rodinného zázemí.
Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi sociálních pedagogů a dalších pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
1.FISCHER, S. a kol.. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
2.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, 208 s. ISBN 978-80-7315-185-0. 2.
3.MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-08-3.
4.ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, B. a kol. Nezaměstnanost. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4282-3.
5.ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, B. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-9006-8.
6.VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
1.FISCHER, S. a kol.. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7.
2.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010, 208 s. ISBN 978-80-7315-185-0. 2.
3.MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-08-3.
4.ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, B. a kol. Nezaměstnanost. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4282-3.
5.ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, B. Nezaměstnanost: psychologický, ekonomický a sociální problém. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-9006-8.
6.VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.