Tato práce se bude zabývat šikanou a kyberšikanou na prvním a druhém stupni základní školy. V teoretické části práce jsou vysvětleny pojmy šikana a kyberšikana, typické znaky agresora a kdo se může stát jeho obětí. Specifickým aktérem šikany je přihlížející. Dále jsou charakterizovány znaky a projevy těchto jevů, jaké mohou mít příčiny a jaké mohou mít následky na všech aktérech. Také jsou vyjmenovány alarmující signály, které mají upozornit na výskyt těchto problematik, jak se jim případně dá zabránit a jakými kroky by se měly při jejich výskytu řešit. Praktická část práce se zaměřuje na vlastní kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit, na kterém stupni jsou tyto jevy rozšířenější. Výzkumu se zúčastnili žáci prvního a druhého stupně vybrané základní školy, kterým byl předložen dotazník. Získané informace by měly sloužit jak pedagogům školy, tak i všem, kteří se o toto téma zajímají.
Anotace v angličtině
This work deals with bullying and cyberbullying in primary school. The theoritical part explains these terms, the character of aggressor and who can be his victim. A specific participator of bullying is bystander. The work describes the concepts and in what forms it can be manifasted, the causes and how it effects the participants. The theoritical part also mentions the alarming signs, that can alert the presence of these phenomenons, to prevent them and the steps of how they should be solved. The practical part contains our own quantitative reaserch and its aim was to find out in which grade are these phenomenons more widspread.The research was attended by primary and lower-secondary school pupils from a selected school, to whom a questionnaire was submitted. The information obtained should serve both school educators and everyone interested in the subject.
Tato práce se bude zabývat šikanou a kyberšikanou na prvním a druhém stupni základní školy. V teoretické části práce jsou vysvětleny pojmy šikana a kyberšikana, typické znaky agresora a kdo se může stát jeho obětí. Specifickým aktérem šikany je přihlížející. Dále jsou charakterizovány znaky a projevy těchto jevů, jaké mohou mít příčiny a jaké mohou mít následky na všech aktérech. Také jsou vyjmenovány alarmující signály, které mají upozornit na výskyt těchto problematik, jak se jim případně dá zabránit a jakými kroky by se měly při jejich výskytu řešit. Praktická část práce se zaměřuje na vlastní kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit, na kterém stupni jsou tyto jevy rozšířenější. Výzkumu se zúčastnili žáci prvního a druhého stupně vybrané základní školy, kterým byl předložen dotazník. Získané informace by měly sloužit jak pedagogům školy, tak i všem, kteří se o toto téma zajímají.
Anotace v angličtině
This work deals with bullying and cyberbullying in primary school. The theoritical part explains these terms, the character of aggressor and who can be his victim. A specific participator of bullying is bystander. The work describes the concepts and in what forms it can be manifasted, the causes and how it effects the participants. The theoritical part also mentions the alarming signs, that can alert the presence of these phenomenons, to prevent them and the steps of how they should be solved. The practical part contains our own quantitative reaserch and its aim was to find out in which grade are these phenomenons more widspread.The research was attended by primary and lower-secondary school pupils from a selected school, to whom a questionnaire was submitted. The information obtained should serve both school educators and everyone interested in the subject.
Anotace:
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou šikany a kyberšikany na základní škole. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky šikany a kyberšikany, jejich příčin, forem a aktérů. Neopomenutelnou částí je i prevence šikany. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude popsat a porovnat, zda šikana a kyberšikana probíhá častěji mezi staršími a mladšími žáky, či mezi stejně starými žáky. Výzkumný soubor budou tvořit žáci 4. a 5. ročníku prvního stupně základní školy a žáci 8. a 9. ročníku druhého stupně základní školy. Výsledky dotazníkového šetření porovnáme mezi jednotlivými ročníky a stupni. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova: agresor, kyberšikana, oběť, prevence, šikana
Zásady pro vypracování
Anotace:
Autorka se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou šikany a kyberšikany na základní škole. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky šikany a kyberšikany, jejich příčin, forem a aktérů. Neopomenutelnou částí je i prevence šikany. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude popsat a porovnat, zda šikana a kyberšikana probíhá častěji mezi staršími a mladšími žáky, či mezi stejně starými žáky. Výzkumný soubor budou tvořit žáci 4. a 5. ročníku prvního stupně základní školy a žáci 8. a 9. ročníku druhého stupně základní školy. Výsledky dotazníkového šetření porovnáme mezi jednotlivými ročníky a stupni. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova: agresor, kyberšikana, oběť, prevence, šikana
Seznam doporučené literatury
JANOŠOVÁ, Pavlína, Lenka KOLLEROVÁ, Kateřina ZÁBRODSKÁ, Jiří KRESSA a Mária DĚDOVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
MATTHEWS, Julie a Andrew MATTHEWS, 2015. Stop šikaně!. Jihlava: Baroque Partners. ISBN 978-80-87923-06-1.
ŘÍČAN, Pavel, 1995. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.
Seznam doporučené literatury
JANOŠOVÁ, Pavlína, Lenka KOLLEROVÁ, Kateřina ZÁBRODSKÁ, Jiří KRESSA a Mária DĚDOVÁ. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
KOŽÍŠEK, Martin a Václav PÍSECKÝ. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5309-6.
MATTHEWS, Julie a Andrew MATTHEWS, 2015. Stop šikaně!. Jihlava: Baroque Partners. ISBN 978-80-87923-06-1.
ŘÍČAN, Pavel, 1995. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-049-9.