Diplomová práce je zaměřena na povídkový soubor významného amerického spisovatele ruského původu Vladimira Nabokova. Zabývá se vhodnými způsoby práce s vybranými povídkami tohoto autora v hodinách literární výchovy na střední škole.
Teoretická část práce je zaměřena na charakteristické znaky Nabokovovy povídkové tvorby. Následuje kapitola věnovaná vydáním jednotlivých povídek. Další, obsáhlejší část této práce je zaměřena na vlastní interpretaci vybraných povídek.
Praktická část představuje konkrétní návrhy na práci s textem ve výuce, popisuje průběh samotných vyučovacích hodin a uvádí, jakých výsledků bylo dosaženo. Výstupem práce je doporučení pro praxi vytvořené na základě těchto výsledků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the storybook of a significant American writer of Russian origin Vladimir Nabokov. It deals with suitable ways of working with selected short stories of this author in high school literary education classes.
The theoretical part of the work is focused on the characteristics of Nabokov's short stories. Following is a chapter dedicated to publication of particular short stories. Another, more extensive part of this work is focused on the interpretation of selected short stories.
The practical part presents specific suggestions for working with the text in the classwork, describes the course of the lessons themselves and states what results have been achieved. The output of the work will be a recommendation for the practice created on the basis of these results.
Klíčová slova
Vladimir Nabokov, povídky, literární interpretace, didaktická interpretace, tvořivá činnost, střední škola, literární výchova
Klíčová slova v angličtině
Vladimir Nabokov, short stories, literary interpretation, didactic interpretation, creative activity, high school, literary education
Rozsah průvodní práce
147 s. (227 626 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na povídkový soubor významného amerického spisovatele ruského původu Vladimira Nabokova. Zabývá se vhodnými způsoby práce s vybranými povídkami tohoto autora v hodinách literární výchovy na střední škole.
Teoretická část práce je zaměřena na charakteristické znaky Nabokovovy povídkové tvorby. Následuje kapitola věnovaná vydáním jednotlivých povídek. Další, obsáhlejší část této práce je zaměřena na vlastní interpretaci vybraných povídek.
Praktická část představuje konkrétní návrhy na práci s textem ve výuce, popisuje průběh samotných vyučovacích hodin a uvádí, jakých výsledků bylo dosaženo. Výstupem práce je doporučení pro praxi vytvořené na základě těchto výsledků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the storybook of a significant American writer of Russian origin Vladimir Nabokov. It deals with suitable ways of working with selected short stories of this author in high school literary education classes.
The theoretical part of the work is focused on the characteristics of Nabokov's short stories. Following is a chapter dedicated to publication of particular short stories. Another, more extensive part of this work is focused on the interpretation of selected short stories.
The practical part presents specific suggestions for working with the text in the classwork, describes the course of the lessons themselves and states what results have been achieved. The output of the work will be a recommendation for the practice created on the basis of these results.
Klíčová slova
Vladimir Nabokov, povídky, literární interpretace, didaktická interpretace, tvořivá činnost, střední škola, literární výchova
Klíčová slova v angličtině
Vladimir Nabokov, short stories, literary interpretation, didactic interpretation, creative activity, high school, literary education
Zásady pro vypracování
Prostudovat sekundární literaturu o díle Vladimira Nabokova, vybrat texty k interpretaci ve škole, zdůvodnit výběr textů.
Všimnout si příznačných témat a motivů, které vybraná díla spojují, a zvolit vhodné způsoby práce s texty v hodinách literární výchovy na střední škole.
Připravit hodinu věnovanou interpretaci vybraných textů a realizovat ji ve vybraných školách.
Zhodnotit výsledky vyučovacích hodin, navrhnout metodická doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Prostudovat sekundární literaturu o díle Vladimira Nabokova, vybrat texty k interpretaci ve škole, zdůvodnit výběr textů.
Všimnout si příznačných témat a motivů, které vybraná díla spojují, a zvolit vhodné způsoby práce s texty v hodinách literární výchovy na střední škole.
Připravit hodinu věnovanou interpretaci vybraných textů a realizovat ji ve vybraných školách.
Zhodnotit výsledky vyučovacích hodin, navrhnout metodická doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
NABOKOV, Vladimir: Povídky 1, 2, 3. Paseka. Praha 2004.
DROZDA, Miroslav: Narativní masky ruské prózy. Univerzita Karlova. Praha 1990.
ENGELKING, Leszek: Vladimir Nabokov podivuhodný podvodník. Votobia. Olomouc 1997.
HNÍK, ONDŘEJ: Didaktika literatury: výzvy oboru. Karolinum. Praha 2014.
HODROVÁ, Daniela: Na okraji chaosu. Torst. Praha 2001.
HOŠKOVÁ, Kateřina: Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. Edika. Brno 2013.
CHATMAN, Seymour: Příběh a diskurz. Host. Praha 2008.
JEDLIČKOVÁ, Alice: Vyprávění v kontextu. Ústav pro českou literaturu AV. Praha 2009.
KENANOVÁ, Rimmon Shlomith: Poetika vyprávění. Host. Praha 2001.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Literatura ve škole. Západočeská univerzita v Plzni. Plzeň 2010.
PECINA, Pavel: Tvořivost ve vzdělávání žáků. Masarykova univerzita. Brno 2008.
PELÁNEK, Radek: Zážitkové výukové programy. Portál. Praha 2010.
ROSECKÁ, Zdena: Malá didaktika činnostního učení. Tvořivá škola. Brno 2007.
RULAND, Richard, BRADBURY, Malcolm: Od puritanismu k postmodernismu: dějiny americké literatury. Mladá Fronta. Praha 1997.
SÝKORA, Michal: Vladimir Nabokov: "americká" témata. Host. Brno 2004.
ZAHRÁDKA, Miroslav: Ruská literatura XX. Století (literární proudy a osobnosti). Periplum. Olomouc 2003.
Seznam doporučené literatury
NABOKOV, Vladimir: Povídky 1, 2, 3. Paseka. Praha 2004.
DROZDA, Miroslav: Narativní masky ruské prózy. Univerzita Karlova. Praha 1990.
ENGELKING, Leszek: Vladimir Nabokov podivuhodný podvodník. Votobia. Olomouc 1997.
HNÍK, ONDŘEJ: Didaktika literatury: výzvy oboru. Karolinum. Praha 2014.
HODROVÁ, Daniela: Na okraji chaosu. Torst. Praha 2001.
HOŠKOVÁ, Kateřina: Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. Edika. Brno 2013.
CHATMAN, Seymour: Příběh a diskurz. Host. Praha 2008.
JEDLIČKOVÁ, Alice: Vyprávění v kontextu. Ústav pro českou literaturu AV. Praha 2009.
KENANOVÁ, Rimmon Shlomith: Poetika vyprávění. Host. Praha 2001.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Literatura ve škole. Západočeská univerzita v Plzni. Plzeň 2010.
PECINA, Pavel: Tvořivost ve vzdělávání žáků. Masarykova univerzita. Brno 2008.
PELÁNEK, Radek: Zážitkové výukové programy. Portál. Praha 2010.
ROSECKÁ, Zdena: Malá didaktika činnostního učení. Tvořivá škola. Brno 2007.
RULAND, Richard, BRADBURY, Malcolm: Od puritanismu k postmodernismu: dějiny americké literatury. Mladá Fronta. Praha 1997.
SÝKORA, Michal: Vladimir Nabokov: "americká" témata. Host. Brno 2004.
ZAHRÁDKA, Miroslav: Ruská literatura XX. Století (literární proudy a osobnosti). Periplum. Olomouc 2003.