Bakalářská práce se zabývá problematikou a následnou diagnostikou prekonceptů pohádkových bytostí, a to princů a princezen, u vybraných dětí předškolního věku a reakcí na prekoncepty jejich nejbližším okolím v podobě jejich rodičů a učitelů v mateřské škole. Teoretická část se prvotně zabývá vývojem dítěte, jeho kognitivních vlastností a také vývojem dětských pojetí. Seznamuje čtenáře s problematikou dětských naivních teorií, prekonceptů a miskonceptů. Dále popisuje fantazii a vliv pohádek a jejich čtení na její rozvoj. V praktické části je proveden vlastní výzkum u dětí předškolního věku. Jsou zjištěny dětské prekoncepty princů a princezen pomocí fenomenografického rozhovoru a fenomenografické analýzy kreseb dětí vybraných dětí v předškolním věku. Dotazníkovou metodou jsou zjištěny čtecí podmínky dětí, poznatky rodičů a učitelek z mateřské školy o prekonceptech a miskonceptech dětí a reakce dotazovaných na tyto fenomény.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis follows issues and diagnostics of preconceptions of fairytale creatures namely preconceptions of princes and princesses of preschool aged children and their reactions on these preconceptions in their closest neighborhood specifically their parents and kindergarten teachers. Theoretical part starts with child development, its cognitive skills and development of childs conception. It shows reader issues of child naive theories, preconceptions and misconceptions. Then the thesis describes imagination and influence of fairy tales on development of imagination. In practical part is the main research of preschool aged children. There are detected childs preconceptions of princes and princesses with method of phenomenographic interview and phenomenographic analysis of drawings of chosen preschool aged kids. In questionnaires was detected knowledge of parents and kindergarten teachers of preconceptions and misconceptions of children and above all their reactions on these phenomena.
Bakalářská práce se zabývá problematikou a následnou diagnostikou prekonceptů pohádkových bytostí, a to princů a princezen, u vybraných dětí předškolního věku a reakcí na prekoncepty jejich nejbližším okolím v podobě jejich rodičů a učitelů v mateřské škole. Teoretická část se prvotně zabývá vývojem dítěte, jeho kognitivních vlastností a také vývojem dětských pojetí. Seznamuje čtenáře s problematikou dětských naivních teorií, prekonceptů a miskonceptů. Dále popisuje fantazii a vliv pohádek a jejich čtení na její rozvoj. V praktické části je proveden vlastní výzkum u dětí předškolního věku. Jsou zjištěny dětské prekoncepty princů a princezen pomocí fenomenografického rozhovoru a fenomenografické analýzy kreseb dětí vybraných dětí v předškolním věku. Dotazníkovou metodou jsou zjištěny čtecí podmínky dětí, poznatky rodičů a učitelek z mateřské školy o prekonceptech a miskonceptech dětí a reakce dotazovaných na tyto fenomény.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis follows issues and diagnostics of preconceptions of fairytale creatures namely preconceptions of princes and princesses of preschool aged children and their reactions on these preconceptions in their closest neighborhood specifically their parents and kindergarten teachers. Theoretical part starts with child development, its cognitive skills and development of childs conception. It shows reader issues of child naive theories, preconceptions and misconceptions. Then the thesis describes imagination and influence of fairy tales on development of imagination. In practical part is the main research of preschool aged children. There are detected childs preconceptions of princes and princesses with method of phenomenographic interview and phenomenographic analysis of drawings of chosen preschool aged kids. In questionnaires was detected knowledge of parents and kindergarten teachers of preconceptions and misconceptions of children and above all their reactions on these phenomena.
Seznámení se s pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP v současném znění.
Teoretická část práce:
Seznámení s dítětem předškolního věku a jeho specifiky
Popis kognitivních procesů u dítěte percepce, myšlení, řečové dovednosti, paměť
Popis dětského pojetí a prekoncepcí jako vnitřního intuitivního poznatku dítěte
Popis kognitivního vývoje dětských pojetí, základní teze L. S. Vygotského a J. Piageta
Popis konstruktivistického vzdělávání, seznámení s RVP PV
Fantazie a představivost u dětí
Pohádka a její význam pro rozvoj dětské fantazie
Praktická část práce:
Seznámení s výzkumným vzorkem - 6 dětí předškolního věku v mateřské školce Tylovka (3 dívky a 3 chlapci), rodiče dětí a učitelé v mateřské škole
Vymezení cílů výzkumu a vznik výzkumných otázek
-Existují u každého dítěte specifické prekoncepty a miskoncepty?
- Mají učitelé a rodiče o prekonceptech povědomí a pracují s nimi?
- Všímají si rodiče a učitelé miskonceptů a mají tendenci je napravovat?
Diagnostické metody výzkumu
- fenomenografický rozhovor a fenomenografická analýza kresby u dětí
- dotazníky pro rodiče dětí a učitele v mateřské škole
Shromáždění zjištěných dat a jejich analýza
Shrnutí a závěr práce
Zásady pro vypracování
Seznámení se s pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP v současném znění.
Teoretická část práce:
Seznámení s dítětem předškolního věku a jeho specifiky
Popis kognitivních procesů u dítěte percepce, myšlení, řečové dovednosti, paměť
Popis dětského pojetí a prekoncepcí jako vnitřního intuitivního poznatku dítěte
Popis kognitivního vývoje dětských pojetí, základní teze L. S. Vygotského a J. Piageta
Popis konstruktivistického vzdělávání, seznámení s RVP PV
Fantazie a představivost u dětí
Pohádka a její význam pro rozvoj dětské fantazie
Praktická část práce:
Seznámení s výzkumným vzorkem - 6 dětí předškolního věku v mateřské školce Tylovka (3 dívky a 3 chlapci), rodiče dětí a učitelé v mateřské škole
Vymezení cílů výzkumu a vznik výzkumných otázek
-Existují u každého dítěte specifické prekoncepty a miskoncepty?
- Mají učitelé a rodiče o prekonceptech povědomí a pracují s nimi?
- Všímají si rodiče a učitelé miskonceptů a mají tendenci je napravovat?
Diagnostické metody výzkumu
- fenomenografický rozhovor a fenomenografická analýza kresby u dětí
- dotazníky pro rodiče dětí a učitele v mateřské škole
Shromáždění zjištěných dat a jejich analýza
Shrnutí a závěr práce
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, B.: Za tajemstvím pohádek: Proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1
DOULÍK, P.: Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. ISBN 80-7044-697-8
DOULÍK, P.; GERMUŠKOVÁ, M.; JINDRÁČEK, V.; ŠKODA, J.,: Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: UJEP, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5
DOULÍK, P.; ŠKODA, J.: Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4
DOULÍK, P.; ŠKODA, J.: Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-290-1
GILLERNOVÁ, I.; MERTIN, V.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X
CHALOUPKA, O.: Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria, 1995. ISBN 80-85865-40-8
PIAGET, J.: Psychologie inteligence. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9
PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika (4., aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5 (brož.)
VYGOTSKIJ, L. S: Psychologie myšlení a řeči. Uspořádal a okomentoval J. Průcha. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7
WEDLICHOVÁ, E.: Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN: 80-247-1284-9
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, B.: Za tajemstvím pohádek: Proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-290-1
DOULÍK, P.: Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. ISBN 80-7044-697-8
DOULÍK, P.; GERMUŠKOVÁ, M.; JINDRÁČEK, V.; ŠKODA, J.,: Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: UJEP, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5
DOULÍK, P.; ŠKODA, J.: Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4
DOULÍK, P.; ŠKODA, J.: Prekoncepce a miskoncepce v oborových didaktikách. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-290-1
GILLERNOVÁ, I.; MERTIN, V.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X
CHALOUPKA, O.: Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria, 1995. ISBN 80-85865-40-8
PIAGET, J.: Psychologie inteligence. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9
PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika (4., aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5 (brož.)
VYGOTSKIJ, L. S: Psychologie myšlení a řeči. Uspořádal a okomentoval J. Průcha. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7
WEDLICHOVÁ, E.: Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN: 80-247-1284-9