Cílem diplomové práce bylo pomocí Testu rizika poruch učení čtení a psaní pro rané školáky zjistit, zda tento test dokáže vytipovat děti, které by mohly mít v raném školním věku zhoršený prospěch nebo některou specifickou poruchu učení. Dále pak zjistit prospěšnost a fungování přípravných tříd, které navštěvují děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a také porovnat rozdílnost v úspěšnosti při nástupu na základní školu s dětmi, které přecházely z mateřské školy.
V úvodní části práce je popsáno pojetí předškolního vzdělávání a jeho místo ve školském systému, charakteristika dítěte předškolního a mladšího školního věku, školní zralosti a připravenosti, úlohy rodiny, pojetí přípravných tříd. Uvádí nás do problematiky vlivu přípravných tříd při úspěšném vstupu na základní školu.
Další kapitola se týká realizovaného výzkumného šetření. Zjištěné výsledky jsou obsaženy v závěru práce spolu s doporučeními pro praxi.
Anotace v angličtině
The goal of the diploma thesis was to discover whether the Risk of Reading and Writing Malfunctions Test for Early Scholars can select children who might have poor results in their early school age or suffer from learning disability. In addition, the thesis aims to assess benefits and functioning of preparatory classes which are attended by children from socially disadvantaged environment and compare their school results with children who attended kindergarten.
The introductory chapter describes the concept of the preschool education and its role in the educational system, character of the preschool and early school age children, school maturity and readiness, role of the family and a concept of preparatory classes. It introduces the topic of the impact of the preparatory classes on the successful entry to the elementary school. The subsequent chapter focuses on the realised research survey. Its findings are summarized in the concluding part together with the practical recommendations.
Klíčová slova
Předškolního vzdělávání
Předškolní věk
Přípravné třídy
RVP PV (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání)
Školní zralost
Úloha rodiny
Sociálně znevýhodněné prostředí
Přípravný ročník
Učitel, dítě, rodič
Klíčová slova v angličtině
Preschool education
Preschool age
Preparatory classes
FEP PE (The Framework Education Programme for Preschool Education)
School readiness
Role of the family
Socially disadvantaged environment
Preparatory class
Teacher, child, parent
Rozsah průvodní práce
73 s. ( 15 174 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo pomocí Testu rizika poruch učení čtení a psaní pro rané školáky zjistit, zda tento test dokáže vytipovat děti, které by mohly mít v raném školním věku zhoršený prospěch nebo některou specifickou poruchu učení. Dále pak zjistit prospěšnost a fungování přípravných tříd, které navštěvují děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a také porovnat rozdílnost v úspěšnosti při nástupu na základní školu s dětmi, které přecházely z mateřské školy.
V úvodní části práce je popsáno pojetí předškolního vzdělávání a jeho místo ve školském systému, charakteristika dítěte předškolního a mladšího školního věku, školní zralosti a připravenosti, úlohy rodiny, pojetí přípravných tříd. Uvádí nás do problematiky vlivu přípravných tříd při úspěšném vstupu na základní školu.
Další kapitola se týká realizovaného výzkumného šetření. Zjištěné výsledky jsou obsaženy v závěru práce spolu s doporučeními pro praxi.
Anotace v angličtině
The goal of the diploma thesis was to discover whether the Risk of Reading and Writing Malfunctions Test for Early Scholars can select children who might have poor results in their early school age or suffer from learning disability. In addition, the thesis aims to assess benefits and functioning of preparatory classes which are attended by children from socially disadvantaged environment and compare their school results with children who attended kindergarten.
The introductory chapter describes the concept of the preschool education and its role in the educational system, character of the preschool and early school age children, school maturity and readiness, role of the family and a concept of preparatory classes. It introduces the topic of the impact of the preparatory classes on the successful entry to the elementary school. The subsequent chapter focuses on the realised research survey. Its findings are summarized in the concluding part together with the practical recommendations.
Klíčová slova
Předškolního vzdělávání
Předškolní věk
Přípravné třídy
RVP PV (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání)
Školní zralost
Úloha rodiny
Sociálně znevýhodněné prostředí
Přípravný ročník
Učitel, dítě, rodič
Klíčová slova v angličtině
Preschool education
Preschool age
Preparatory classes
FEP PE (The Framework Education Programme for Preschool Education)
School readiness
Role of the family
Socially disadvantaged environment
Preparatory class
Teacher, child, parent
Zásady pro vypracování
1.Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 9/2018
,, Vedení psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP "
2.Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech.
3.Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na rizika případných specifických poruch učení dětí přípravné třídy a budoucích žáků 1. třídy ZŠ.
4.V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na cílovou skupinu dětí přípravných tříd a žáků 1. stupně ZŠ. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu.
5.Specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením. Vybrat výzkumný vzorek a zvolit metody, stanovit postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
6.Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a formulovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1.Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP 9/2018
,, Vedení psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP "
2.Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech.
3.Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. Teoretická část se bude orientovat na rizika případných specifických poruch učení dětí přípravné třídy a budoucích žáků 1. třídy ZŠ.
4.V empirické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na cílovou skupinu dětí přípravných tříd a žáků 1. stupně ZŠ. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu.
5.Specifikovat otázky, jejichž odpovědi lze získat výzkumným šetřením. Vybrat výzkumný vzorek a zvolit metody, stanovit postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
6.Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a formulovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDERSONOVÁ, J. A kol. Dobrý start do školy. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-
66-6
BEDNÁŘOVÁ., J., ŠMARDOVÁ.,V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:
Computer Press, a. s., 2007. ISBN 978-80-251-1829-0
GAVORA., P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
JURKOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný
start ve škole. Praha: D+H, 2000
KOŤÁTKOVÁ,S.Dítě a mateřská škola.PRAHA:Grada,2008.ISBN978-80-24701568-1
KREISLOVÁ, Z. Krok za krokem první třídou. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-
2038-8
KREJČÍŘOVÁ, D., LANGMEIER, J. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN
80-247-1284-9
NÁRODNÍ ÚSTAV PRO VZDĚLÁVÁNÍ a kolektiv. RVP PV. ISSN: 1802-4785.
ŠIKULOVÁ,R.a kolektiv Společně to dokážeme metodika pro učitele přípravných tříd. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem 2011ISNB 978-80-7414-395-3
ŠVANCAROVÁ,D., KUCHARSKÁ,A.Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky.Scientia, spol. s.r.o. 2001.ISBN80-7183-221-9
Seznam doporučené literatury
ANDERSONOVÁ, J. A kol. Dobrý start do školy. Praha: Portál, 1993. ISBN 80-85282-
66-6
BEDNÁŘOVÁ., J., ŠMARDOVÁ.,V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:
Computer Press, a. s., 2007. ISBN 978-80-251-1829-0
GAVORA., P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
JURKOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný
start ve škole. Praha: D+H, 2000
KOŤÁTKOVÁ,S.Dítě a mateřská škola.PRAHA:Grada,2008.ISBN978-80-24701568-1
KREISLOVÁ, Z. Krok za krokem první třídou. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-
2038-8
KREJČÍŘOVÁ, D., LANGMEIER, J. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN
80-247-1284-9
NÁRODNÍ ÚSTAV PRO VZDĚLÁVÁNÍ a kolektiv. RVP PV. ISSN: 1802-4785.
ŠIKULOVÁ,R.a kolektiv Společně to dokážeme metodika pro učitele přípravných tříd. Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem 2011ISNB 978-80-7414-395-3
ŠVANCAROVÁ,D., KUCHARSKÁ,A.Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky.Scientia, spol. s.r.o. 2001.ISBN80-7183-221-9