V posledních letech dochází ke změnám kupního chování zákazníků. To je ovlivněno nejen současnou pandemií Covid 19, ale i tzv. zrychlenou dobou, kdy se všichni snaží ušetřit čas a peníze, tak čím dál častěji využívají ke svým nákupům internet. Cílem bakalářské práce bylo analyzovat nákupní chování zákazníků ve vybraných obchodních řetezcích a následně identifikovat faktory ovlivňující nákupní chování zákazníků.
V literání rešerši této práce byly pro podrobnější pochopení problematiky řešené v této práci vymezeny termíny nákupní chování, spotřebitel, zákaník a nakupující. V další části této kapitoly byl podrobněji popsán kupní rozhodovací proces a faktory ovlivňující kupní chování spotřebitele. Poslední oddíl této kapitoly je věnován marketingovému mixu, který hraje nemalou roli při nákupním chováním spotřebitelů.
V analytické části této práce bylo provedeno dotazníkové šetření, které proběhlo ve dvou prodejnách obchodních řetězců Kaufland v Ústí nad Labem a zároveň byl dotazník k dispozici on-line. Dotazník obsahoval 16 otázek a byl zaměřen na nákup potravin. Sběr dat probíhal za času pandemie Covid 19 a s ní souvisejícími omezeními. Celkem dotazník odevzdalo 100 respondentů (12 mužů a 88 žen). K vyhodnocení dotazníků byla využita popisná statitstika a chí-kvadrát test (test nezávislosti). Z analýzy vyplynulo, že spolu závisí věk respondentů a místo vyplnění dotazníku, nákup BIO potravin a původ potravin, útrata za jeden nákup potravin a frekvencí nákupů za týden a v neposlední řadě spolu závisí využívání nákupního seznamu a frekvencí nákupů za týden. Tyto závislosti byly prokázány na hladině významnosti 5 %.
Z faktorů, které ovlivňují kupní chování zákazníků, se na první příčky žebříčku dostal sortiment nabízeného zboží, cena zboží a poloha obchodu. Při nákupu potravin hraje roli cena potravin, původ potravin a značka potravin, naopak nízký zájem byl projeven o potraviny v BIO kvalitě.
Anotace v angličtině
In recent years, there has been a change in customers' purchasing behavior. This is influenced not only by the current Covid 19 pandemic, but also by the so-called accelerated time, when everyone is trying to save time and money, so that they are increasingly using the Internet for their purchases. The aim of the bachelor thesis is to analyze the shopping behavior of customers in selected retail chains and subsequently identify the factors influencing the shopping behavior of customers.
In the literature search of this thesis, the terms shopping behavior, consumer, customer and buyers were defined for a more detailed understanding of the issues addressed in this thesis. The next part of this chapter described the purchasing decision-making process and the factors influencing the consumer's purchasing behavior in more detail. The last section of this chapter is devoted to the marketing mix, which plays a significant role in consumer shopping behavior.
In the analytical part of this thesis, a questionnaire survey was conducted, which took place in two stores of retail chains Kaufland in Ústí nad Labem and at the same time the questionnaire was available online. The questionnaire contained 16 questions and was focused on the purchase of food. Data collection took place during the Covid 19 pandemic and related constraints. A total of 100 respondents (12 men and 88 women) submitted the questionnaire. Descriptive statistics and the Chi-Square Test (an independence test) were used to evaluate the questionnaires. The analysis showed that the age of the respondents and the place of filling in the questionnaire, the purchase of BIO food and the origin of food, the expenditure per food purchase and the frequency of purchases per week depend together, and last but not least the use of shopping list and frequency of purchases per week. These dependencies were demonstrated at a significance level of 5%.
Among the factors that influence the purchasing behavior of customers, the assortment of offered goods, the price of goods and the location of the store came to the top of the ranking. The price of food, the origin of food and the brand of food play a role in the purchase of food, on the contrary, low interest was shown in food in BIO quality.
V posledních letech dochází ke změnám kupního chování zákazníků. To je ovlivněno nejen současnou pandemií Covid 19, ale i tzv. zrychlenou dobou, kdy se všichni snaží ušetřit čas a peníze, tak čím dál častěji využívají ke svým nákupům internet. Cílem bakalářské práce bylo analyzovat nákupní chování zákazníků ve vybraných obchodních řetezcích a následně identifikovat faktory ovlivňující nákupní chování zákazníků.
V literání rešerši této práce byly pro podrobnější pochopení problematiky řešené v této práci vymezeny termíny nákupní chování, spotřebitel, zákaník a nakupující. V další části této kapitoly byl podrobněji popsán kupní rozhodovací proces a faktory ovlivňující kupní chování spotřebitele. Poslední oddíl této kapitoly je věnován marketingovému mixu, který hraje nemalou roli při nákupním chováním spotřebitelů.
V analytické části této práce bylo provedeno dotazníkové šetření, které proběhlo ve dvou prodejnách obchodních řetězců Kaufland v Ústí nad Labem a zároveň byl dotazník k dispozici on-line. Dotazník obsahoval 16 otázek a byl zaměřen na nákup potravin. Sběr dat probíhal za času pandemie Covid 19 a s ní souvisejícími omezeními. Celkem dotazník odevzdalo 100 respondentů (12 mužů a 88 žen). K vyhodnocení dotazníků byla využita popisná statitstika a chí-kvadrát test (test nezávislosti). Z analýzy vyplynulo, že spolu závisí věk respondentů a místo vyplnění dotazníku, nákup BIO potravin a původ potravin, útrata za jeden nákup potravin a frekvencí nákupů za týden a v neposlední řadě spolu závisí využívání nákupního seznamu a frekvencí nákupů za týden. Tyto závislosti byly prokázány na hladině významnosti 5 %.
Z faktorů, které ovlivňují kupní chování zákazníků, se na první příčky žebříčku dostal sortiment nabízeného zboží, cena zboží a poloha obchodu. Při nákupu potravin hraje roli cena potravin, původ potravin a značka potravin, naopak nízký zájem byl projeven o potraviny v BIO kvalitě.
Anotace v angličtině
In recent years, there has been a change in customers' purchasing behavior. This is influenced not only by the current Covid 19 pandemic, but also by the so-called accelerated time, when everyone is trying to save time and money, so that they are increasingly using the Internet for their purchases. The aim of the bachelor thesis is to analyze the shopping behavior of customers in selected retail chains and subsequently identify the factors influencing the shopping behavior of customers.
In the literature search of this thesis, the terms shopping behavior, consumer, customer and buyers were defined for a more detailed understanding of the issues addressed in this thesis. The next part of this chapter described the purchasing decision-making process and the factors influencing the consumer's purchasing behavior in more detail. The last section of this chapter is devoted to the marketing mix, which plays a significant role in consumer shopping behavior.
In the analytical part of this thesis, a questionnaire survey was conducted, which took place in two stores of retail chains Kaufland in Ústí nad Labem and at the same time the questionnaire was available online. The questionnaire contained 16 questions and was focused on the purchase of food. Data collection took place during the Covid 19 pandemic and related constraints. A total of 100 respondents (12 men and 88 women) submitted the questionnaire. Descriptive statistics and the Chi-Square Test (an independence test) were used to evaluate the questionnaires. The analysis showed that the age of the respondents and the place of filling in the questionnaire, the purchase of BIO food and the origin of food, the expenditure per food purchase and the frequency of purchases per week depend together, and last but not least the use of shopping list and frequency of purchases per week. These dependencies were demonstrated at a significance level of 5%.
Among the factors that influence the purchasing behavior of customers, the assortment of offered goods, the price of goods and the location of the store came to the top of the ranking. The price of food, the origin of food and the brand of food play a role in the purchase of food, on the contrary, low interest was shown in food in BIO quality.
Bakalářská práce se bude věnovat analýze nákupního chování zákazníku ve vybraných obchodních řetězcích. Šetření bude prováděno pomocí dotazníků v písemné a elektronické formě a bude směřováno přímo na zákazníky vybraných obchodních řetězců. Z výsledků šetření bude provedena analýza nákupního chování zákazníků. Dále budou zjišťovány faktory mající vliv na nákupní chování zákazníků.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat analýze nákupního chování zákazníku ve vybraných obchodních řetězcích. Šetření bude prováděno pomocí dotazníků v písemné a elektronické formě a bude směřováno přímo na zákazníky vybraných obchodních řetězců. Z výsledků šetření bude provedena analýza nákupního chování zákazníků. Dále budou zjišťovány faktory mající vliv na nákupní chování zákazníků.
Seznam doporučené literatury
Ahmad, A., & Thyagaraj, K. S. (2015). Understanding the Influence of Brand Personality on Consumer Behavior. Journal Of Advanced Management Science, 38-43. doi: 10.12720/joams.3.1.38-43
Baye, I., von Schlippenbach, V., & Wey, C. (2018). One-Stop Shopping Behavior, Buyer Power and Upstream Merger Incentives. The Journal Of Industrial Economics, 66(1), 66-94. doi: 10.1111/joie.12160
Busch, L. (2013). Individual choice and social values: Choice in the agrifood sector. Journal Of Consumer Culture, 16(1), 124-143. doi: 10.1177/1469540514536193
Lesakova, D. (2016). Seniors and Their Food Shopping Behavior: An Empirical Analysis. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 220, 243-250. doi:10.1016/j.sbspro.2016.05.496
Tiago, M. (2017). Analysis of Main Factors of Food Customer Behaviour. In Managerial trends in the development of enterprises in globalization era (pp. 696-705). Nitra: Slovak Univ Agriculture.
Seznam doporučené literatury
Ahmad, A., & Thyagaraj, K. S. (2015). Understanding the Influence of Brand Personality on Consumer Behavior. Journal Of Advanced Management Science, 38-43. doi: 10.12720/joams.3.1.38-43
Baye, I., von Schlippenbach, V., & Wey, C. (2018). One-Stop Shopping Behavior, Buyer Power and Upstream Merger Incentives. The Journal Of Industrial Economics, 66(1), 66-94. doi: 10.1111/joie.12160
Busch, L. (2013). Individual choice and social values: Choice in the agrifood sector. Journal Of Consumer Culture, 16(1), 124-143. doi: 10.1177/1469540514536193
Lesakova, D. (2016). Seniors and Their Food Shopping Behavior: An Empirical Analysis. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 220, 243-250. doi:10.1016/j.sbspro.2016.05.496
Tiago, M. (2017). Analysis of Main Factors of Food Customer Behaviour. In Managerial trends in the development of enterprises in globalization era (pp. 696-705). Nitra: Slovak Univ Agriculture.