Abstrakt
Diplomová práce pojednává o sportovních aktivitách a motivaci vedoucí k jejich provozování zejména mimo školní vyučování, tedy ve volném čase. Je zaměřena na žáky základní a střední školy. Zaměřuje se na získání nových poznatků o této problematice a snaží se přispět k řešení této problematiky. Diplomová práce je výzkumného charakteru. V teoretické části jsou zpracovány pojmy týkající se tématu, jedná se například o pohybovou aktivitu, tělesnou zdatnost, volný čas a nesmí chybět charakteristika věkové skupiny. Ve výzkumné části jsou zpracována data získaná pomocí standardizované škály SMS 28. Jedná se o škálu sportovní motivace. Práce zjišťuje vztah mezi motivací a sportovní aktivitou v závislosti na věku. Testování se podrobily dvě skupiny respondentů. První tvořilo 100 žáků základních škole věku 13-14 let, druhou cílovou skupinou bylo 100 žáků středních škol ve věku 17-18 let. Získaná data z obou testovaných souborů jsme mezi sebou následně porovnali. Cílem práce je zjistit míru motivace ke sportovním aktivitám, zda se tato míra liší, dále přispět ke znalostem v oblasti motivace a sportu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with sports activities and motivation leading to the running of given activities especially outside tuition, in leisure time. It focuses on students of primary and secondary schools and on acquiring knowledge about the mentioned problem and solving it. Terms related to the topic such as motion activity, physical competence, leisure time and the characterization of specific age group are processed. In the research part of the thesis, the collected data are processed using standardized scale SMS 28, that concerns motivation in sports. The thesis itself discovers relation between motivation and sports activity in dependence on age. Two groups of respondents undergone the testing. First group consists of hundred students of primary education aged 13-14, the other group consists of hundred of students of secondary education aged 17-18. The acquired data of both tested subjects group are compared with each other. The aim of the thesis is to find out to which extent the motivation influences sports activities, if the extent differs and further extend the knowledge in the field of motivation and sports.
Abstrakt
Diplomová práce pojednává o sportovních aktivitách a motivaci vedoucí k jejich provozování zejména mimo školní vyučování, tedy ve volném čase. Je zaměřena na žáky základní a střední školy. Zaměřuje se na získání nových poznatků o této problematice a snaží se přispět k řešení této problematiky. Diplomová práce je výzkumného charakteru. V teoretické části jsou zpracovány pojmy týkající se tématu, jedná se například o pohybovou aktivitu, tělesnou zdatnost, volný čas a nesmí chybět charakteristika věkové skupiny. Ve výzkumné části jsou zpracována data získaná pomocí standardizované škály SMS 28. Jedná se o škálu sportovní motivace. Práce zjišťuje vztah mezi motivací a sportovní aktivitou v závislosti na věku. Testování se podrobily dvě skupiny respondentů. První tvořilo 100 žáků základních škole věku 13-14 let, druhou cílovou skupinou bylo 100 žáků středních škol ve věku 17-18 let. Získaná data z obou testovaných souborů jsme mezi sebou následně porovnali. Cílem práce je zjistit míru motivace ke sportovním aktivitám, zda se tato míra liší, dále přispět ke znalostem v oblasti motivace a sportu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with sports activities and motivation leading to the running of given activities especially outside tuition, in leisure time. It focuses on students of primary and secondary schools and on acquiring knowledge about the mentioned problem and solving it. Terms related to the topic such as motion activity, physical competence, leisure time and the characterization of specific age group are processed. In the research part of the thesis, the collected data are processed using standardized scale SMS 28, that concerns motivation in sports. The thesis itself discovers relation between motivation and sports activity in dependence on age. Two groups of respondents undergone the testing. First group consists of hundred students of primary education aged 13-14, the other group consists of hundred of students of secondary education aged 17-18. The acquired data of both tested subjects group are compared with each other. The aim of the thesis is to find out to which extent the motivation influences sports activities, if the extent differs and further extend the knowledge in the field of motivation and sports.
1. Literarní rešerše studované problématiky zaměřená na oblast školní motivace a motivační typy.
2. Charakteristika výzkumného pole, stanovení základních cílů práce. Hlavním cílem práce je zjistit, zda se vyskytují odlišnosti v míře motivace ke sportovním aktivitám u mladistvých v závislosti na věku.
3. Koncepce výzkumného designu: formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz.
4. Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 žáků základních škol ve věku 13-14 let a cca 100 žáků středních školk ve věku 17-18 let.
5. Výběr vhodných výzkumných metod a konkretních výzkumných nástrojů. Použit bude český překlad standardizovaného výzkumného nástroje: The Sport Motivation Scale (SMS-28).
6. Provedení předvýzkumu, stanovení optimálního času pro práci s výzkumným nástrojem.
7. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na semilongitudinální změny motivace ke sportovním aktivitám. Sledovány budou i jednotlivé složky motivace (intrinsická, extrinsická, emotivace) a jejich dynamika v průběhu věku.
8. Digitalizace získaných dat a jejich vyodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Formulace výsledků, jejich interpretace a diskuse se zaměřením na výchovné působení bojových umění na osobnostní rozvoj adolescentů.
10. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. Využití poznatků ve školní praxi a v rámci volnočasových aktivit (zájmové kroužky).
11. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literarní rešerše studované problématiky zaměřená na oblast školní motivace a motivační typy.
2. Charakteristika výzkumného pole, stanovení základních cílů práce. Hlavním cílem práce je zjistit, zda se vyskytují odlišnosti v míře motivace ke sportovním aktivitám u mladistvých v závislosti na věku.
3. Koncepce výzkumného designu: formulace výzkumného problému, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz.
4. Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 100 žáků základních škol ve věku 13-14 let a cca 100 žáků středních školk ve věku 17-18 let.
5. Výběr vhodných výzkumných metod a konkretních výzkumných nástrojů. Použit bude český překlad standardizovaného výzkumného nástroje: The Sport Motivation Scale (SMS-28).
6. Provedení předvýzkumu, stanovení optimálního času pro práci s výzkumným nástrojem.
7. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na semilongitudinální změny motivace ke sportovním aktivitám. Sledovány budou i jednotlivé složky motivace (intrinsická, extrinsická, emotivace) a jejich dynamika v průběhu věku.
8. Digitalizace získaných dat a jejich vyodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Formulace výsledků, jejich interpretace a diskuse se zaměřením na výchovné působení bojových umění na osobnostní rozvoj adolescentů.
10. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru. Využití poznatků ve školní praxi a v rámci volnočasových aktivit (zájmové kroužky).
11. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1.BURGUENO, R. et al. Academic motivation scale revised. Inclusion of integrated regulation to measure motivation in initial teacher education. Anales de psicología. 2017, 33(3), 670-679. ISSN: 0212-9728.
2.DECI, E.L. a RYAN, R.M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum, 1985. ISBN 978-1-4899-2271-7.
3.DYEROVÁ, T. Vztahy mezi mírou motivace, self-efficacy a sportovního výkonu. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2015.
4.LOKŠA, J. a LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN: 80-7178-205-X.
5.LONSDALE, C. et al., Comparing sport motivation scales: A response to Pelletier et al. Psychology of Sport and Exercise. 2014, 15, 446-452. ISSN: 1469-0292.
6.NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
7.PELLETIER, L. G. et al. Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sports: The sport motivation scale (SMS). Journal of Sport & Exercise Psychology. 1995, 17(1), 35-53. ISSN 0895-2779.
8.RYAN, R. a DECI, E. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology. 2000, 25(1), 54-67. ISSN 0361-476X.
9.SLEPIČKA, P., HOŠEK, V. a HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1602-5.
10.VALLERAND, R. J. et al. The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education. Educational and Psychological Measurement . 1992, 52(4), 1003-1017. ISSN 0013-1644.
Seznam doporučené literatury
1.BURGUENO, R. et al. Academic motivation scale revised. Inclusion of integrated regulation to measure motivation in initial teacher education. Anales de psicología. 2017, 33(3), 670-679. ISSN: 0212-9728.
2.DECI, E.L. a RYAN, R.M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum, 1985. ISBN 978-1-4899-2271-7.
3.DYEROVÁ, T. Vztahy mezi mírou motivace, self-efficacy a sportovního výkonu. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2015.
4.LOKŠA, J. a LOKŠOVÁ, I. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN: 80-7178-205-X.
5.LONSDALE, C. et al., Comparing sport motivation scales: A response to Pelletier et al. Psychology of Sport and Exercise. 2014, 15, 446-452. ISSN: 1469-0292.
6.NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
7.PELLETIER, L. G. et al. Toward a new measure of intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sports: The sport motivation scale (SMS). Journal of Sport & Exercise Psychology. 1995, 17(1), 35-53. ISSN 0895-2779.
8.RYAN, R. a DECI, E. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology. 2000, 25(1), 54-67. ISSN 0361-476X.
9.SLEPIČKA, P., HOŠEK, V. a HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1602-5.
10.VALLERAND, R. J. et al. The Academic Motivation Scale: A Measure of Intrinsic, Extrinsic, and Amotivation in Education. Educational and Psychological Measurement . 1992, 52(4), 1003-1017. ISSN 0013-1644.