Cílem bakalářské práce s názvem ,,Sebepojetí u mladistvých v ústavní a rodinné výchově" je porovnat sebepojetí u mladistvých v ústavní a rodinné výchově.
V rámci teoretické části jsou zpracována témata vztahující se k danému zaměření práce. Jedná se zejména o problematiku sebepojetí a identity u mladistvých a důležitých faktorů, které je ovlivňují. Dále se věnujeme problematice ústavní výchovy, jelikož téma bakalářské práce je zaměřeno nejen na rodinnou výchovu, ale také na výchovu ústavní.
Praktickou část tvoří výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí testu AIQ-IV Aspects of Identity Questionnaire (Cheek; Briggs, 2013). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v sebehodnocení úrovně identity u vybraných skupin na výzkumném vzorku 83 respondentů. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením je využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat. Z celkového vyhodnocení vyplývá, že u vybraných skupin respondentů nejsou v rámci zkoumaných oblastí identity statisticky významné rozdíly.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis called ,,Self-concept of Juveniles in Institutional and Family Education" is to compare the concept of self and identity in individuals growing up in different environments. If such differences are found, then describe them and evaluate their possible causes.
Topics related to the topic of the thesis are elaborated within the theoretical work, especially the issue of self-concept and identity of juvenile individuals and important factors that influence them. The final chapter is devoted to the issue of institutional care, as the topic of the bachelor thesis is also focused on constitutional education.
The practical part consists of the results of a research focused on comparing and finding significant differences between self-concept and identity of juveniles in institutional and family education. The aim of the thesis was not only to find and evaluate these differences, if any, but also to reveal their possible causes. The research was carried out by the method of quantitative investigation. A questionnaire survey was conducted on a sample of 83 respondents. For the statistical evaluation of the data obtained by the questionnaire survey, the appropriate type of t-test was used to compare the arithmetic means of two independent data selections. The evaluation shows that no significant differences were found in the selected identity areas for selected groups of respondents. Statistically significant differences were found only within some individual items of these areas.
self-concept, identity, juvenile, adolescence, family, institutional care, t-test, AIQ-IV
Rozsah průvodní práce
64 s. (87 007 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce s názvem ,,Sebepojetí u mladistvých v ústavní a rodinné výchově" je porovnat sebepojetí u mladistvých v ústavní a rodinné výchově.
V rámci teoretické části jsou zpracována témata vztahující se k danému zaměření práce. Jedná se zejména o problematiku sebepojetí a identity u mladistvých a důležitých faktorů, které je ovlivňují. Dále se věnujeme problematice ústavní výchovy, jelikož téma bakalářské práce je zaměřeno nejen na rodinnou výchovu, ale také na výchovu ústavní.
Praktickou část tvoří výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí testu AIQ-IV Aspects of Identity Questionnaire (Cheek; Briggs, 2013). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v sebehodnocení úrovně identity u vybraných skupin na výzkumném vzorku 83 respondentů. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením je využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat. Z celkového vyhodnocení vyplývá, že u vybraných skupin respondentů nejsou v rámci zkoumaných oblastí identity statisticky významné rozdíly.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis called ,,Self-concept of Juveniles in Institutional and Family Education" is to compare the concept of self and identity in individuals growing up in different environments. If such differences are found, then describe them and evaluate their possible causes.
Topics related to the topic of the thesis are elaborated within the theoretical work, especially the issue of self-concept and identity of juvenile individuals and important factors that influence them. The final chapter is devoted to the issue of institutional care, as the topic of the bachelor thesis is also focused on constitutional education.
The practical part consists of the results of a research focused on comparing and finding significant differences between self-concept and identity of juveniles in institutional and family education. The aim of the thesis was not only to find and evaluate these differences, if any, but also to reveal their possible causes. The research was carried out by the method of quantitative investigation. A questionnaire survey was conducted on a sample of 83 respondents. For the statistical evaluation of the data obtained by the questionnaire survey, the appropriate type of t-test was used to compare the arithmetic means of two independent data selections. The evaluation shows that no significant differences were found in the selected identity areas for selected groups of respondents. Statistically significant differences were found only within some individual items of these areas.
self-concept, identity, juvenile, adolescence, family, institutional care, t-test, AIQ-IV
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat sebepojetím mladistvých ve věku 15-18 let, vyrůstajících v ústavní a rodinné výchově. Teoretická část se bude zabývat sebepojetím, jeho vývojem, formováním a problematikou ústavní výchovy. Praktickou část budou tvořit výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí testu AIQ-IV Aspects of Identity Questionnaire (Cheek; Briggs, 2013). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v sebehodnocení úrovně identity u vybraných skupin respondentů. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 80 respondentů, kteří jsou umístěni v rámci ústavní výchovy a mladiství žijící v rodinném prostředí. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky-intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat sebepojetím mladistvých ve věku 15-18 let, vyrůstajících v ústavní a rodinné výchově. Teoretická část se bude zabývat sebepojetím, jeho vývojem, formováním a problematikou ústavní výchovy. Praktickou část budou tvořit výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí testu AIQ-IV Aspects of Identity Questionnaire (Cheek; Briggs, 2013). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v sebehodnocení úrovně identity u vybraných skupin respondentů. Výzkumný vzorek bude tvořit cca 80 respondentů, kteří jsou umístěni v rámci ústavní výchovy a mladiství žijící v rodinném prostředí. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky-intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. 286 s.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. s. 583
ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7. 390 s.
SYCHROVÁ, A.; DOLEŽALOVÁ, P. Kvalita péče o děti v ústavní výchově. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-157-9. s. 87
ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. 102 s.
ŠVARCOVÁ, E. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7041-959-5. 162 s.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. 531 s.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. 286 s.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. s. 583
ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7. 390 s.
SYCHROVÁ, A.; DOLEŽALOVÁ, P. Kvalita péče o děti v ústavní výchově. Praha: NÚV, 2016. ISBN 978-80-7481-157-9. s. 87
ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. 102 s.
ŠVARCOVÁ, E. Vybrané kapitoly z etopedie a sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7041-959-5. 162 s.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. 531 s.