V podmínkách 21. století představuje podniková výkonnost míru úspěšnosti a konkurenceschopnosti, které je podnik schopen dosáhnout na současném globálním trhu. Klíčem k úspěchu každé organizace jsou její zaměstnanci, kteří jsou zájmovou skupinou významně se podílející na růstu výkonnosti podniku. Ve snaze podniku poskytovat co nejvyšší hodnotu zákazníkům, jsou právě na výkon zaměstnanců kladeny největší nároky. Nízká cena, vysoká kvalita a to vše plnit ve stanoveném termínu, to jsou 3 klíčové oblasti pro zákazníka, se kterými se zaměstnanci musí během výroby nejen vypořádat, ale také je sladit. Jejich výkonnost při práci může být ovlivňována řadou faktorů a jedním z těchto faktorů je jejich spokojenost. Tato diplomová práce je zaměřená na měření spokojenosti zaměstnanců a podnikové výkonnosti vybraného průmyslového podniku.
Anotace v angličtině
In the 21st century, company performance is a measure of the success and competitiveness that can be achieved in today's global marketplace. The key to the success of any organization is its employees who are an interest group that significantly contributes to the growth of the company's performance. In an effort to provide the company with the highest possible value to customers, the greatest demands are placed on the performance of employees. Low price, high quality and all this to meet within the set deadline, these are 3 key areas for the customer, which employees must not only deal with during production, but also align them. Their performance at work can be affected by a number of factors and one of these factors is their satisfaction. This diploma thesis is focused on measuring employee satisfaction and business performance of a selected industrial enterprise.
Klíčová slova
spokojenost zaměstnanců, kvalita produkce, výkonnost podniku, vitalita podniku, automobilový průmysl, dodavatelé automobilového průmyslu, stakeholders,
ekonomika 21. století
Klíčová slova v angličtině
employee satisfaction, production quality, company performance, vitality of the company, Automotive, automotive suppliers, stakeholders, 21st century economy
Rozsah průvodní práce
114 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V podmínkách 21. století představuje podniková výkonnost míru úspěšnosti a konkurenceschopnosti, které je podnik schopen dosáhnout na současném globálním trhu. Klíčem k úspěchu každé organizace jsou její zaměstnanci, kteří jsou zájmovou skupinou významně se podílející na růstu výkonnosti podniku. Ve snaze podniku poskytovat co nejvyšší hodnotu zákazníkům, jsou právě na výkon zaměstnanců kladeny největší nároky. Nízká cena, vysoká kvalita a to vše plnit ve stanoveném termínu, to jsou 3 klíčové oblasti pro zákazníka, se kterými se zaměstnanci musí během výroby nejen vypořádat, ale také je sladit. Jejich výkonnost při práci může být ovlivňována řadou faktorů a jedním z těchto faktorů je jejich spokojenost. Tato diplomová práce je zaměřená na měření spokojenosti zaměstnanců a podnikové výkonnosti vybraného průmyslového podniku.
Anotace v angličtině
In the 21st century, company performance is a measure of the success and competitiveness that can be achieved in today's global marketplace. The key to the success of any organization is its employees who are an interest group that significantly contributes to the growth of the company's performance. In an effort to provide the company with the highest possible value to customers, the greatest demands are placed on the performance of employees. Low price, high quality and all this to meet within the set deadline, these are 3 key areas for the customer, which employees must not only deal with during production, but also align them. Their performance at work can be affected by a number of factors and one of these factors is their satisfaction. This diploma thesis is focused on measuring employee satisfaction and business performance of a selected industrial enterprise.
Klíčová slova
spokojenost zaměstnanců, kvalita produkce, výkonnost podniku, vitalita podniku, automobilový průmysl, dodavatelé automobilového průmyslu, stakeholders,
ekonomika 21. století
Klíčová slova v angličtině
employee satisfaction, production quality, company performance, vitality of the company, Automotive, automotive suppliers, stakeholders, 21st century economy
Zásady pro vypracování
Klíčem k úspěchu každé organizace jsou její zaměstnanci. Ve snaze podniku poskytovat co nejvyšší hodnotu zákazníkům, jsou právě na výkon zaměstnanců kladeny největší nároky. Nízká cena, vysoká kvalita a to vše plnit ve stanoveném termínu, to jsou 3 klíčové oblasti pro zákazníka, se kterými se zaměstnanci musí během výroby nejen vypořádat, ale také je sladit. Jejich výkonnost při práci může být ovlivňována řadou faktorů a jedním z těchto faktorů je jejich spokojenost. Tato diplomová práce je zaměřená na měření spokojenosti zaměstnanců a podnikové výkonnosti vybraného průmyslového podniku a jejím cílem je prokázat, že úroveň zaměstnanecké spokojenosti je pro výslednou kvalitu produkce významná a existuje mezi nimi vzájemná závislost. Tohoto cíle by mělo být dosaženo prostřednictvím podrobného průzkumu v terénu pomocí analýzy dokumentace a dotazníkového šetření od zaměstnanců z výroby a středního managementu. Pro změření a hodnocení výkonnosti podniku bude sloužit především Pollakova metoda hodnocení vitality podniku, která poslouží ke stanovení úrovně podnikové výkonnosti. Jako doplňující metoda v případě nejednoznačnosti a neprůkaznosti Pollakovy metody poslouží pyramidový rozklad ukazatele ROE. Dotazník měřící zaměstnaneckou spokojenost bude využívat k vyhodnocení metodu Employee Net promoter score, která umožní určit, na jaké úrovni se firemní kultura nachází. Protože metoda eNPS pracuje se stupnicí od 0 do 10, lze výsledky přímo porovnat s výsledky Pollakovy metody. V rámci práce bude zmapován výrobní proces vybraných výrobků a budou identifikovány fáze, které mají na výslednou kvalitu největší vliv prostřednictvím zmetkovitosti produktů vyjádřených v měřítku PPM. Na základě vyhodnocených výsledků bude zřejmé, zda má spokojenost zaměstnanců opravdu vliv, a v jaké míře, na výkonnost a kvalitu výroby podniku. Pokud se prokáže vzájemný vztah těchto faktorů, může tato práce vybrané organizaci pomoci ke zlepšení stávající situace.
Zásady pro vypracování
Klíčem k úspěchu každé organizace jsou její zaměstnanci. Ve snaze podniku poskytovat co nejvyšší hodnotu zákazníkům, jsou právě na výkon zaměstnanců kladeny největší nároky. Nízká cena, vysoká kvalita a to vše plnit ve stanoveném termínu, to jsou 3 klíčové oblasti pro zákazníka, se kterými se zaměstnanci musí během výroby nejen vypořádat, ale také je sladit. Jejich výkonnost při práci může být ovlivňována řadou faktorů a jedním z těchto faktorů je jejich spokojenost. Tato diplomová práce je zaměřená na měření spokojenosti zaměstnanců a podnikové výkonnosti vybraného průmyslového podniku a jejím cílem je prokázat, že úroveň zaměstnanecké spokojenosti je pro výslednou kvalitu produkce významná a existuje mezi nimi vzájemná závislost. Tohoto cíle by mělo být dosaženo prostřednictvím podrobného průzkumu v terénu pomocí analýzy dokumentace a dotazníkového šetření od zaměstnanců z výroby a středního managementu. Pro změření a hodnocení výkonnosti podniku bude sloužit především Pollakova metoda hodnocení vitality podniku, která poslouží ke stanovení úrovně podnikové výkonnosti. Jako doplňující metoda v případě nejednoznačnosti a neprůkaznosti Pollakovy metody poslouží pyramidový rozklad ukazatele ROE. Dotazník měřící zaměstnaneckou spokojenost bude využívat k vyhodnocení metodu Employee Net promoter score, která umožní určit, na jaké úrovni se firemní kultura nachází. Protože metoda eNPS pracuje se stupnicí od 0 do 10, lze výsledky přímo porovnat s výsledky Pollakovy metody. V rámci práce bude zmapován výrobní proces vybraných výrobků a budou identifikovány fáze, které mají na výslednou kvalitu největší vliv prostřednictvím zmetkovitosti produktů vyjádřených v měřítku PPM. Na základě vyhodnocených výsledků bude zřejmé, zda má spokojenost zaměstnanců opravdu vliv, a v jaké míře, na výkonnost a kvalitu výroby podniku. Pokud se prokáže vzájemný vztah těchto faktorů, může tato práce vybrané organizaci pomoci ke zlepšení stávající situace.
Seznam doporučené literatury
Ďurišová, J., & Myšková, R. (2010). Dynamický ukazatel ROE v podnicích automobilového průmyslu. MANažment a EKOnomika. Retrieved from http://maneko.sk/casopis/pdf/2_2010.pdf#page=27
Ferret, F. (2009). Job satisfaction and product and Service Quality: A study of the Mauritian textile industry. University of Surrey, School of Management.
Nenadál, J., Noskievičová, D., Petříková, R., Plura, J., & Tošenovský, J. (2008). Moderní management jakosti. Retrieved from http://knihovna.zcu.cz/export/sites/knihovna/elektronicke-informacni-zdroje/e-knihy/moderni-management-jakosti.pdf
Neumaierova, I., & Neumaier, I. (2012). Vztahy stakeholders jako předpoklad podnikové konkurenceschopnosti. Ekonomika a management, 10. Retrieved from https://www.vse.cz/polek/download.php?lang=en&jnl=eam&pdf=154.pdf
Reichheld, F. F. (2003). The one number you need to grow. Harvard business review. Retrieved from https://hbr.org/2003/12/the-one-number-you-need-to-grow14.pdf
Štamfestová, P. (2013). Lidský kapitál a vnímaná kvalita produkce podniku. Trendy ekonomiky a managementu, 8(19), 52-62. Retrieved from https://dspace.vutbr.cz/bitstream/handle/11012/35188/19_06.pdf?sequence=1
Žižlavský, O. (2006). Moderní metody měření výkonnosti podniku. Retrieved from https://www.konference.fbm.vutbr.cz/workshop/papers/papers2006/zizlavsky_ondrej.pdf
Seznam doporučené literatury
Ďurišová, J., & Myšková, R. (2010). Dynamický ukazatel ROE v podnicích automobilového průmyslu. MANažment a EKOnomika. Retrieved from http://maneko.sk/casopis/pdf/2_2010.pdf#page=27
Ferret, F. (2009). Job satisfaction and product and Service Quality: A study of the Mauritian textile industry. University of Surrey, School of Management.
Nenadál, J., Noskievičová, D., Petříková, R., Plura, J., & Tošenovský, J. (2008). Moderní management jakosti. Retrieved from http://knihovna.zcu.cz/export/sites/knihovna/elektronicke-informacni-zdroje/e-knihy/moderni-management-jakosti.pdf
Neumaierova, I., & Neumaier, I. (2012). Vztahy stakeholders jako předpoklad podnikové konkurenceschopnosti. Ekonomika a management, 10. Retrieved from https://www.vse.cz/polek/download.php?lang=en&jnl=eam&pdf=154.pdf
Reichheld, F. F. (2003). The one number you need to grow. Harvard business review. Retrieved from https://hbr.org/2003/12/the-one-number-you-need-to-grow14.pdf
Štamfestová, P. (2013). Lidský kapitál a vnímaná kvalita produkce podniku. Trendy ekonomiky a managementu, 8(19), 52-62. Retrieved from https://dspace.vutbr.cz/bitstream/handle/11012/35188/19_06.pdf?sequence=1
Žižlavský, O. (2006). Moderní metody měření výkonnosti podniku. Retrieved from https://www.konference.fbm.vutbr.cz/workshop/papers/papers2006/zizlavsky_ondrej.pdf
Přílohy volně vložené
1 dotazníkové šetření spokojenosti zaměstnanců (obálka), 1 průzkum zaměstnanců Rheinmetall Group (kroužková vazba), 1 dotazníky hodnocení vitality podniku (rychlovazač)