Informace o kvalifikační práci Rozvoj čtenářské gramotnosti v mezipředmětových vztazích výtvarné výchovy, informačních a komunikačních technologií a českého jazyka
Tato výtvarně-pedagogická práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti
na základě využití mezipředmětových vztahů ve výtvarné výchově, informačních
a komunikačních technologiích a českém jazyce. Předkládá šetření, které se si klade za cíl potvrdit premisu, že čtenářská gramotnost jako komplex dovedností a schopností, nemusí být rozvíjena pouze v hodinách literatury. Tato práce přistupuje k textu a autorskému záměru výtvarnou cestou a pedagogická řada umožňuje žákům lépe propojovat společným tématem výše uvedené předměty a pedagogům plnit stanovené pedagogické cíle.
Anotace v angličtině
This art-pedagogical work deals with the development of reading literacy based on the use of interdisciplinary relations in art education, information and communication technologies and the Czech language. It submits an inquiry which seeks to confirm the premise that reading literacy as a complex of skills and abilities does not need to be developed only in literature lessons. This work approaches the text and the author's intention through the artistic way and the pedagogical series enables pupils to better connect the subjects mentioned above to the pupils and the teachers to fulfill the stated pedagogical goals.
Reading literacy, visual literacy, cross-curricular relations, alternative pedagogy, text, tandem teaching, team teaching, art education, information and communication technologies, Czech language, illustrations
Rozsah průvodní práce
112 (142 748 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato výtvarně-pedagogická práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti
na základě využití mezipředmětových vztahů ve výtvarné výchově, informačních
a komunikačních technologiích a českém jazyce. Předkládá šetření, které se si klade za cíl potvrdit premisu, že čtenářská gramotnost jako komplex dovedností a schopností, nemusí být rozvíjena pouze v hodinách literatury. Tato práce přistupuje k textu a autorskému záměru výtvarnou cestou a pedagogická řada umožňuje žákům lépe propojovat společným tématem výše uvedené předměty a pedagogům plnit stanovené pedagogické cíle.
Anotace v angličtině
This art-pedagogical work deals with the development of reading literacy based on the use of interdisciplinary relations in art education, information and communication technologies and the Czech language. It submits an inquiry which seeks to confirm the premise that reading literacy as a complex of skills and abilities does not need to be developed only in literature lessons. This work approaches the text and the author's intention through the artistic way and the pedagogical series enables pupils to better connect the subjects mentioned above to the pupils and the teachers to fulfill the stated pedagogical goals.
Reading literacy, visual literacy, cross-curricular relations, alternative pedagogy, text, tandem teaching, team teaching, art education, information and communication technologies, Czech language, illustrations
Zásady pro vypracování
1) Stanovení cílů diplomového projektu, studie literatury, výběr vhodného textu ke zpracování.
2) Průběžná práce na textu, volba technologických postupů.
3) Vytvoření výzkumu. Realizace pedagogické činnosti, výzkumu a jejich analýza.
4) Zpracování poznatků z praktické části do DP, teoretické závěry, fotodokumentace.
Zásady pro vypracování
1) Stanovení cílů diplomového projektu, studie literatury, výběr vhodného textu ke zpracování.
2) Průběžná práce na textu, volba technologických postupů.
3) Vytvoření výzkumu. Realizace pedagogické činnosti, výzkumu a jejich analýza.
4) Zpracování poznatků z praktické části do DP, teoretické závěry, fotodokumentace.
Seznam doporučené literatury
Ruhrberg, K. a kol.: Umění 20. století, Praha: Slovart, c2004. 840 s.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Vyd. 3. Praha: Torst, 2014.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Celostní vnímání - tvar, zvuk, barva a gesto. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 2001.
Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. (2011). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP.
Hejdová, I. (2018). Diplomová práce: Úroveň čtenářské gramotnosti u žáků běžných nespecializovaných základních škol a základních škol implementující program čtením a psaním ke kritickému myšlení. Ústí nad Labem: UJEP.
Janotová, Z., & Šafránková, K. (2013). Čteme nejen v hodinách českého jazyka. Praha: ČŠI.
Mgr. Janotová, Z., Mgr. Tauberová, D., & Magr. Potužníková, E. (2017). Mezinárodní šetření PIRLS 2016. Praha: Česká školní inspekce, Fráni Šrámka 37.
Mitter, P. D. Stylistika českého jazyka. Ústí nad Labem: UJEP.
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Kennedy, A. M., Trong, K. L., & Sainsbury, M. (2009). Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti.
Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009Umíme ještě číst? Praha: Ústav pro informace a vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Ruhrberg, K. a kol.: Umění 20. století, Praha: Slovart, c2004. 840 s.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Vyd. 3. Praha: Torst, 2014.
DYTRTOVÁ, Kateřina. Celostní vnímání - tvar, zvuk, barva a gesto. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně Ústí n. L., 2001.
Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. (2011). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV), divize VÚP.
Hejdová, I. (2018). Diplomová práce: Úroveň čtenářské gramotnosti u žáků běžných nespecializovaných základních škol a základních škol implementující program čtením a psaním ke kritickému myšlení. Ústí nad Labem: UJEP.
Janotová, Z., & Šafránková, K. (2013). Čteme nejen v hodinách českého jazyka. Praha: ČŠI.
Mgr. Janotová, Z., Mgr. Tauberová, D., & Magr. Potužníková, E. (2017). Mezinárodní šetření PIRLS 2016. Praha: Česká školní inspekce, Fráni Šrámka 37.
Mitter, P. D. Stylistika českého jazyka. Ústí nad Labem: UJEP.
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Kennedy, A. M., Trong, K. L., & Sainsbury, M. (2009). Koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti.
Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009Umíme ještě číst? Praha: Ústav pro informace a vzdělávání.