Bakalářská práce pojednává o spolupráci s klientkou chráněného bydlení s mentálním znevýhodněním, která svými ilustracemi reflektuje zážitky ze svého všedního života. V rámci praktické části se budeme po dobu šesti měsíců společně zabývat výtvarnou tvorbou a její reflexí, v níž se postupně budeme snažit o celkový rozvoj prací např. prostřednictvím různých výtvarných technik. Mezi důležité cíle patří zvyšování schopnosti samostatné reflexe tvorby i zážitků klientky. V rámci práce jsou kladeny jak sociální, tak i výtvarné cíle (sebevyjádření prostřednictvím tvorby, zažít pocit úspěchu a určité uvolnění). Kvalifikační práce se zabývá mentální retardací, artefiletikou a výtvarnou tvorbou s takto znevýhodněnými jedinci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with cooperation with a client of protected housing with a mental handicap, which reflects her everyday life experiences through her illustrations. In the practical part, we will work together for six months on creative work and its reflection, in which we will gradually strive for the overall development of work, for example, through various art techniques. Important goals include increasing the ability of reflection of the client's own creation and experiences. Within the thesis, both social and artistic goals are laid (self-expression through creation, experience of success and some relaxation). The thesis deals with mental retardation, artefiletics and creative work with such disadvantaged individuals.
Klíčová slova
mentální retardace, artefiletika, zážitek, reflexe, art brut
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, artefiletics, experience, reflection, art brut
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o spolupráci s klientkou chráněného bydlení s mentálním znevýhodněním, která svými ilustracemi reflektuje zážitky ze svého všedního života. V rámci praktické části se budeme po dobu šesti měsíců společně zabývat výtvarnou tvorbou a její reflexí, v níž se postupně budeme snažit o celkový rozvoj prací např. prostřednictvím různých výtvarných technik. Mezi důležité cíle patří zvyšování schopnosti samostatné reflexe tvorby i zážitků klientky. V rámci práce jsou kladeny jak sociální, tak i výtvarné cíle (sebevyjádření prostřednictvím tvorby, zažít pocit úspěchu a určité uvolnění). Kvalifikační práce se zabývá mentální retardací, artefiletikou a výtvarnou tvorbou s takto znevýhodněnými jedinci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with cooperation with a client of protected housing with a mental handicap, which reflects her everyday life experiences through her illustrations. In the practical part, we will work together for six months on creative work and its reflection, in which we will gradually strive for the overall development of work, for example, through various art techniques. Important goals include increasing the ability of reflection of the client's own creation and experiences. Within the thesis, both social and artistic goals are laid (self-expression through creation, experience of success and some relaxation). The thesis deals with mental retardation, artefiletics and creative work with such disadvantaged individuals.
Klíčová slova
mentální retardace, artefiletika, zážitek, reflexe, art brut
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, artefiletics, experience, reflection, art brut
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury, orientace v problematice.
Zahájení a realizace praktické části projektu.
Reflexe společné tvorby s klientkou.
Práce na textové části.
Práce na výtvarném artefaktu, vycházejícím z tvorby s klientkou.
Celková reflexe práce.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury, orientace v problematice.
Zahájení a realizace praktické části projektu.
Reflexe společné tvorby s klientkou.
Práce na textové části.
Práce na výtvarném artefaktu, vycházejícím z tvorby s klientkou.
Celková reflexe práce.
Seznam doporučené literatury
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-394-3.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
LANGER, Stanislav. Mentální retardace: etiologie, diagnostika, profesiografie, výchova. 3. přeprac. vyd. Hradec Králové: Kotva, 1996. ISBN 80-900254-8-X.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8.
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba: od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
SOCHOR P. Výtvarná tvorba v aspektech kvality života u jedinců s mentálním postižením. Brno: MU, 2009 (disertační práce)
Seznam doporučené literatury
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-394-3.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
LANGER, Stanislav. Mentální retardace: etiologie, diagnostika, profesiografie, výchova. 3. přeprac. vyd. Hradec Králové: Kotva, 1996. ISBN 80-900254-8-X.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3120-8.
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba: od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
SOCHOR P. Výtvarná tvorba v aspektech kvality života u jedinců s mentálním postižením. Brno: MU, 2009 (disertační práce)