Bakalářská práce se zabývá výukou dějin umění ve výtvarné výchově na druhém stupni vybraných základních škol a na nižším stupni vybraných víceletých gymnázií. Formou dotazníků a hospitací v konkrétních třídách sleduji zejména metody a formy výuky a způsoby aktivizace a motivace žáků učitelem. Cílem mé práce je sledované aspekty popsat, vzájemně porovnat a soustředit se na to, které z nich byly v pozorované výuce zásadní a efektivní.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelors work is focused on teaching of the history of arts at t the 2nd grade of elementary school. Through the questionnaires and hospitality at classroom, I follow study methods and forms of teaching and ways of activating and motivating children by the teacher. The aim of my work is to describe, compare and analyze these aspects of the study and to focus on which of them were crucial and effective in the observed teaching.
Klíčová slova
dějiny výtvarného umění, výtvarná výchova, základní vzdělávání, metody a formy výuky, vzdělávání, motivace, aktivizace
Klíčová slova v angličtině
history of arts, art education, elementary education, methods and forms of teaching, education, motivation, activation
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výukou dějin umění ve výtvarné výchově na druhém stupni vybraných základních škol a na nižším stupni vybraných víceletých gymnázií. Formou dotazníků a hospitací v konkrétních třídách sleduji zejména metody a formy výuky a způsoby aktivizace a motivace žáků učitelem. Cílem mé práce je sledované aspekty popsat, vzájemně porovnat a soustředit se na to, které z nich byly v pozorované výuce zásadní a efektivní.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelors work is focused on teaching of the history of arts at t the 2nd grade of elementary school. Through the questionnaires and hospitality at classroom, I follow study methods and forms of teaching and ways of activating and motivating children by the teacher. The aim of my work is to describe, compare and analyze these aspects of the study and to focus on which of them were crucial and effective in the observed teaching.
Klíčová slova
dějiny výtvarného umění, výtvarná výchova, základní vzdělávání, metody a formy výuky, vzdělávání, motivace, aktivizace
Klíčová slova v angličtině
history of arts, art education, elementary education, methods and forms of teaching, education, motivation, activation
Zásady pro vypracování
1. Rešerše české a zahraniční literatury vztahující se k problematice výuky dějin umění
2. Rešerše učebnic určených pro výuku dějin umění v hodinách výtvarné výchovy
3. Práce s výzkumy zabývajícími se podobnou problematikou
4. Tvorba a realizace výzkumné sondy sledující výuku dějin umění
5. Tvorba standardů pro výtvarná zadání a jejich realizace
6. Evaluace a autoevaluace.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše české a zahraniční literatury vztahující se k problematice výuky dějin umění
2. Rešerše učebnic určených pro výuku dějin umění v hodinách výtvarné výchovy
3. Práce s výzkumy zabývajícími se podobnou problematikou
4. Tvorba a realizace výzkumné sondy sledující výuku dějin umění
5. Tvorba standardů pro výtvarná zadání a jejich realizace
6. Evaluace a autoevaluace.
Seznam doporučené literatury
Roeselová, V.: Didaktika výtvarné výchovy, PF UK, Praha 2003
Vančát, J.: Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech, Sdružení MA, Praha 2003
Sitná, D.: Metody aktivního vyučování, Portál, Praha 2009
Šamšula, P., Adamec, J.: Průvodce výtvarným uměním, SPL-Práce, Praha 1994
Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Seznam doporučené literatury
Roeselová, V.: Didaktika výtvarné výchovy, PF UK, Praha 2003
Vančát, J.: Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech, Sdružení MA, Praha 2003
Sitná, D.: Metody aktivního vyučování, Portál, Praha 2009
Šamšula, P., Adamec, J.: Průvodce výtvarným uměním, SPL-Práce, Praha 1994
Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání