Bakalářská práce sleduje na příkladech několika komunit, aktivity, které členové komunity vykonávání. Zaměřuje se především na aktivity v rámci volného času jejich aktérů. Všímá si také vlivu prostředí na jedince a toho, jak je důležité, aby se lidé mohli realizovat ve svém volném čase. Podstatným aspektem, kterému se práce věnuje, je neformální sebevzdělávání jedinců s využitím poznatků pedagogiky volného času skrze jednotlivé komunitní aktivity. Teoretická část vysvětluje skrze jednotlivé definice pojmy volného času, komunity a jejich funkce, komunitní práce, hodnotové orientace ve vztahu k vlivu prostředí na jedince. Výzkumná část analyzuje komunitní aktivity prostřednictvím rozhovorů se zástupci několika formálních a neformálních komunit. V neposlední řadě je nastíněn další možný rozvoj komunit.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on activities of community members, following several community examples. Above all it is concentrated on activities in leisure time of their actors. It notices an environmental influence on an individual and also the importance of personal fulfillment in leisure time. Substantial aspect of this thesis is an informal self- education of people with knowledge of leisure time pedagogy through individual community activities. The theoretical part of the thesis explains through definitions singles concepts leisure time, community and its functions, community work, life value orientation in relation to the influence of the environment on the individual. The research part analyses community activities through interviews with members of formal and informal communities. Last but not least there is outlined other possible develop of communities.
Klíčová slova
Komunitní aktivity, komunita, volnočasové aktivity, volný čas, neformální vzdělávání, hodnotová orientace, vliv prostředí
Klíčová slova v angličtině
Community activities, community, leisure time activities, leisure time, informal education, environmental influence,
Rozsah průvodní práce
43
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce sleduje na příkladech několika komunit, aktivity, které členové komunity vykonávání. Zaměřuje se především na aktivity v rámci volného času jejich aktérů. Všímá si také vlivu prostředí na jedince a toho, jak je důležité, aby se lidé mohli realizovat ve svém volném čase. Podstatným aspektem, kterému se práce věnuje, je neformální sebevzdělávání jedinců s využitím poznatků pedagogiky volného času skrze jednotlivé komunitní aktivity. Teoretická část vysvětluje skrze jednotlivé definice pojmy volného času, komunity a jejich funkce, komunitní práce, hodnotové orientace ve vztahu k vlivu prostředí na jedince. Výzkumná část analyzuje komunitní aktivity prostřednictvím rozhovorů se zástupci několika formálních a neformálních komunit. V neposlední řadě je nastíněn další možný rozvoj komunit.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on activities of community members, following several community examples. Above all it is concentrated on activities in leisure time of their actors. It notices an environmental influence on an individual and also the importance of personal fulfillment in leisure time. Substantial aspect of this thesis is an informal self- education of people with knowledge of leisure time pedagogy through individual community activities. The theoretical part of the thesis explains through definitions singles concepts leisure time, community and its functions, community work, life value orientation in relation to the influence of the environment on the individual. The research part analyses community activities through interviews with members of formal and informal communities. Last but not least there is outlined other possible develop of communities.
Klíčová slova
Komunitní aktivity, komunita, volnočasové aktivity, volný čas, neformální vzdělávání, hodnotová orientace, vliv prostředí
Klíčová slova v angličtině
Community activities, community, leisure time activities, leisure time, informal education, environmental influence,
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude poskytnout podněty k tomu, jak lépe využít potenciál komunity ve volném čase. V teoretické části práce vysvětlíme pojetí pedagogiky volného času, možnosti komunitní práce a význam sebevzdělávání. V empirické části, se budeme zabývat výzkumem komunitních aktivit ve volném čase. Výzkum bude kvalitativně pojat. Na příkladu několika spontánně fungujících aktivit, které vzešly z potřeb komunity, budeme zjišťovat co předcházelo vzniku dané aktivity, jaké konkrétní aktivity komunita vyvíjí, jak je přijímá okolí. V závěru navrhneme, jak lépe využít potenciál komunit v rámci pedagogiky volného času.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude poskytnout podněty k tomu, jak lépe využít potenciál komunity ve volném čase. V teoretické části práce vysvětlíme pojetí pedagogiky volného času, možnosti komunitní práce a význam sebevzdělávání. V empirické části, se budeme zabývat výzkumem komunitních aktivit ve volném čase. Výzkum bude kvalitativně pojat. Na příkladu několika spontánně fungujících aktivit, které vzešly z potřeb komunity, budeme zjišťovat co předcházelo vzniku dané aktivity, jaké konkrétní aktivity komunita vyvíjí, jak je přijímá okolí. V závěru navrhneme, jak lépe využít potenciál komunit v rámci pedagogiky volného času.
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 221 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-45-1.
KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 101 s. ISBN 978-80-262-0565-4.
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011, 101 s. ISBN 978-80-7315-223-9.
Komunita a komunikace: Community and communication. 1. vyd. Praha: Pastelka, 1999, 212 s. ISBN 80-902439-9-1.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 380 s. ISBN 80-7178-548-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 444 s. ISBN 80-717-8678-0
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 221 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-45-1.
KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 101 s. ISBN 978-80-262-0565-4.
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011, 101 s. ISBN 978-80-7315-223-9.
Komunita a komunikace: Community and communication. 1. vyd. Praha: Pastelka, 1999, 212 s. ISBN 80-902439-9-1.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 380 s. ISBN 80-7178-548-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 444 s. ISBN 80-717-8678-0