Bakalářská práce Vliv podpůrných opatření na klima třídy a školní družiny je zaměřena na názory žáků 2., 3., a 4. tříd se speciálními vzdělávacími potřebami i bez nich. Také se zabývá inkluzivním vzděláváním a klimatem třídy a družiny z inkluze vyplývající.
Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická část nás seznámí s vývojem vztahu společnosti k lidem s handicapem a inkluzí. Vysvětluje pojmy asistent pedagoga, osobní asistent, plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán. Nahlédneme na jednotlivé stupně podpůrných opatření, školní třídu, její typologii, přístupy a metody zkoumání třídního a družinového klimatu.
V praktické části práce je zachycen průběh a výsledky výzkumu, který se uskutečnil pomocí dotazníkového šetření na ZŠ Tyršova v Rumburku, ZŠ Dr. Miroslava Tyrše v Děčíně, ZŠ ve Velkém Březně a na ZŠ Pod Vodojemem v Ústí nad Labem. Pro účely této práce jsme použili standardizovaný dotazník. Následuje vyhodnocování rizik, cíle výzkumu a hypotézy.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis "Influence of Supportive Measures on the Climate in Classrooms and School clubs" takes into consideration the views of the pupils of the 2nd, 3rd and 4th grade of elementary schools with or without special needs. It also looks at inclusion in education and its influence on the climate in classrooms and school clubs.
The thesis consists of two parts. The theoretical part introduces the history of the attitude of the society to handicapped people and inclusion in education. It explains terms as pedagogical assistent, personal assistent, pedagogical support plan and individual training plan. We will also look at the grades of the individual supporting
measures, the classroom, its typology and the investigative methods of the classroom and school club climate.
In the practical part we describe the research and its results. Specialised questionnaires were used for the research in the following elementary schools Tyrs Elementary School Rumburk, Elementary School of Dr. Miroslav Tyrs in Decin, Elementary School in Velke Brezno and Elementary School "Pod Vodojemem" in Usti nad Labem. For the purposes of this work, we used a standardized questionnaire. This part also includes a Risk Assessment, research goals and the hypotheses.
Klíčová slova
Inkluze, klima třídy, klima družiny, asistent, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, postižení, specifické poruchy učení, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, classroom climate, school club climate, assistant, pedagogical support plan, individual training plan, disabled, specific learning disorder, supporting measures
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Vliv podpůrných opatření na klima třídy a školní družiny je zaměřena na názory žáků 2., 3., a 4. tříd se speciálními vzdělávacími potřebami i bez nich. Také se zabývá inkluzivním vzděláváním a klimatem třídy a družiny z inkluze vyplývající.
Práce je rozdělena na dvě části. První, teoretická část nás seznámí s vývojem vztahu společnosti k lidem s handicapem a inkluzí. Vysvětluje pojmy asistent pedagoga, osobní asistent, plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán. Nahlédneme na jednotlivé stupně podpůrných opatření, školní třídu, její typologii, přístupy a metody zkoumání třídního a družinového klimatu.
V praktické části práce je zachycen průběh a výsledky výzkumu, který se uskutečnil pomocí dotazníkového šetření na ZŠ Tyršova v Rumburku, ZŠ Dr. Miroslava Tyrše v Děčíně, ZŠ ve Velkém Březně a na ZŠ Pod Vodojemem v Ústí nad Labem. Pro účely této práce jsme použili standardizovaný dotazník. Následuje vyhodnocování rizik, cíle výzkumu a hypotézy.
Anotace v angličtině
The Bachelor Thesis "Influence of Supportive Measures on the Climate in Classrooms and School clubs" takes into consideration the views of the pupils of the 2nd, 3rd and 4th grade of elementary schools with or without special needs. It also looks at inclusion in education and its influence on the climate in classrooms and school clubs.
The thesis consists of two parts. The theoretical part introduces the history of the attitude of the society to handicapped people and inclusion in education. It explains terms as pedagogical assistent, personal assistent, pedagogical support plan and individual training plan. We will also look at the grades of the individual supporting
measures, the classroom, its typology and the investigative methods of the classroom and school club climate.
In the practical part we describe the research and its results. Specialised questionnaires were used for the research in the following elementary schools Tyrs Elementary School Rumburk, Elementary School of Dr. Miroslav Tyrs in Decin, Elementary School in Velke Brezno and Elementary School "Pod Vodojemem" in Usti nad Labem. For the purposes of this work, we used a standardized questionnaire. This part also includes a Risk Assessment, research goals and the hypotheses.
Klíčová slova
Inkluze, klima třídy, klima družiny, asistent, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, postižení, specifické poruchy učení, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, classroom climate, school club climate, assistant, pedagogical support plan, individual training plan, disabled, specific learning disorder, supporting measures
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat porovnáním klimatu školní třídy a školní družiny z pohledu inkluze. Bude se zabývat výzkumem rozdílů mezi chováním žáků ve školní třídě a žáků ve školní družině, s přihlédnutím k uplatňovanému stupni podpory. V praktické části bude porovnána interakce žáků využívajících některý ze stupňů podpory a žáků nevyužívajících, za pomoci dotazníkové metody a vhodně zvoleného dotazníkového nástroje. Výsledkem bude přehled chování žáků využívajících některý ze stupňů podpory a žáků nevyužívajících v prostředí školní třídy a školní družiny, v závěru bude popsané přehledné shrnutí situace a popsaná doporučující opatření.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce se bude zabývat porovnáním klimatu školní třídy a školní družiny z pohledu inkluze. Bude se zabývat výzkumem rozdílů mezi chováním žáků ve školní třídě a žáků ve školní družině, s přihlédnutím k uplatňovanému stupni podpory. V praktické části bude porovnána interakce žáků využívajících některý ze stupňů podpory a žáků nevyužívajících, za pomoci dotazníkové metody a vhodně zvoleného dotazníkového nástroje. Výsledkem bude přehled chování žáků využívajících některý ze stupňů podpory a žáků nevyužívajících v prostředí školní třídy a školní družiny, v závěru bude popsané přehledné shrnutí situace a popsaná doporučující opatření.
Seznam doporučené literatury
BARRY J. FRASER. Classroom environment. Repr. London: Routledge, 2011. ISBN 9780415689601.
HÁJEK, Bedřich a Jiřina PÁVKOVÁ. Školní družina. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 9788073679002.
KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024745022.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-x.
MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 3. Přeložil Dagmar TOMKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 9788073674304.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-315-3.
SMUTNÁ, Jiřina. Děti s vývojovými poruchami učení - co o nich víme a jak jim pomáhat. Praha: Aula, 2000. ISBN isbn80-902667-8-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788026202158.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-131-2.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 807178-800-7
Seznam doporučené literatury
BARRY J. FRASER. Classroom environment. Repr. London: Routledge, 2011. ISBN 9780415689601.
HÁJEK, Bedřich a Jiřina PÁVKOVÁ. Školní družina. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 9788073679002.
KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024745022.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-x.
MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Vyd. 3. Přeložil Dagmar TOMKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 9788073674304.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-315-3.
SMUTNÁ, Jiřina. Děti s vývojovými poruchami učení - co o nich víme a jak jim pomáhat. Praha: Aula, 2000. ISBN isbn80-902667-8-9.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 9788026202158.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-131-2.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 807178-800-7