Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním vitamínu C a jeho přímou souvislostí s případným zlepšením výkonu skupiny florbalistů staršího školního věku v rychlostně-silové schopnosti, zapomocí testu: člunkového běhu na 55 metrů.
V teoretické části bude zacíleno především na funkci kyseliny askorbové v lidském těle a její využití ve sportu a pohybových schopnostech, následující část se bude zabývat praktickým testem, který se bude opakovat celkem třikrát, kdy v prvním a třetím kole testování bude využito u probandů roztoku vitamínu C a v druhém kole pouze placeba ve formě tekutiny. Testovací kola budou oddělena týdenní pauzou a naším cílem je potvrdit, či vyvrátit, zda u každého z testovaných dojde v kolech testů, kdy byl podán roztok s kyselinou askorbovou, k lepšímu výsledku, a tedy i lepšímu času v testu oproti druhému kolu s placebem.
Po vyhodnocení skupiny testů pak bude s jistotou možné prohlásit hypotézu o kladném působení vitamínu C na rychlostně-silové schopnosti u dětí staršího školního věku v již zmiňovaném testu za potvrzenou, popřípadě vyvrácenou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the study of vitamin C and its direct connection with the possible improvement of the performance of a group of older school-age floorball players in speed-power abilities, to help test: 55-meter jump.
In the theoretical part will be focused primarily on the function of ascorbic acid in the human body and its use in sport and physical abilities, the next part will deal with a practical test, which will be repeated three times, when in the first and third round of testing will be used in probans of vitamin solution C and in the second round only placebo in the form of fluid. Test bikes will be separated by a weekly pause, and our goal is to confirm or refute whether each test will occur in rounds of tests where the ascorbic acid solution has a better result and therefore better test time than the other placebo.
After the evaluation of the test group, it will be possible to say with certainty the hypothesis about the positive effect of vitamin C on speed-power abilities in older school-age children in the above-mentioned test for confirmed or possibly refuted.
Tato diplomová práce se zabývá zkoumáním vitamínu C a jeho přímou souvislostí s případným zlepšením výkonu skupiny florbalistů staršího školního věku v rychlostně-silové schopnosti, zapomocí testu: člunkového běhu na 55 metrů.
V teoretické části bude zacíleno především na funkci kyseliny askorbové v lidském těle a její využití ve sportu a pohybových schopnostech, následující část se bude zabývat praktickým testem, který se bude opakovat celkem třikrát, kdy v prvním a třetím kole testování bude využito u probandů roztoku vitamínu C a v druhém kole pouze placeba ve formě tekutiny. Testovací kola budou oddělena týdenní pauzou a naším cílem je potvrdit, či vyvrátit, zda u každého z testovaných dojde v kolech testů, kdy byl podán roztok s kyselinou askorbovou, k lepšímu výsledku, a tedy i lepšímu času v testu oproti druhému kolu s placebem.
Po vyhodnocení skupiny testů pak bude s jistotou možné prohlásit hypotézu o kladném působení vitamínu C na rychlostně-silové schopnosti u dětí staršího školního věku v již zmiňovaném testu za potvrzenou, popřípadě vyvrácenou.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the study of vitamin C and its direct connection with the possible improvement of the performance of a group of older school-age floorball players in speed-power abilities, to help test: 55-meter jump.
In the theoretical part will be focused primarily on the function of ascorbic acid in the human body and its use in sport and physical abilities, the next part will deal with a practical test, which will be repeated three times, when in the first and third round of testing will be used in probans of vitamin solution C and in the second round only placebo in the form of fluid. Test bikes will be separated by a weekly pause, and our goal is to confirm or refute whether each test will occur in rounds of tests where the ascorbic acid solution has a better result and therefore better test time than the other placebo.
After the evaluation of the test group, it will be possible to say with certainty the hypothesis about the positive effect of vitamin C on speed-power abilities in older school-age children in the above-mentioned test for confirmed or possibly refuted.
1) Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF a doporučeními pracoviště. 2) Práci
realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3) Kontakt s probandy,
respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etikými pravidly, popřípadě v souladu se směrnicí "Etika
vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP" 4) Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem,
postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5) Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího
i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6) Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého
způsobu a harmonogramu. Cílem práce je objasnit vliv pozitivního působení vitamínu C na rychlostně-silové schopnosti florbalistů staršího školního věku.
Jako optimální metodu pro vyhodnocení vlivu kyseliny askorbové na rychlostně-silové schopnosti, bude využito testu člunkového běhu na 55 metrů. Výzkumnou skupinu tvoří hráči florbalu ve věku 11-14 let ze zájmového kroužku florbalu ZŠ Oloví.
1) Vyhledání odborné literatury pro studium teoretických i praktických východisek práce. 2) Sběr informací z oboru anatomie,
kineziologie, biochemie a funkční diagnostiky potřebných k testování a následnému vyhodnocení dat. 3) Zpracování
metodologických východisek práce (výběr vhodného souboru, metoda vyšetření souboru, metoda sběru dat, metoda analýzy dat).
4) Sepsání teoretické části diplomové práce. 5) Provedení praktických testů potřebných k získání dat a následnému vyhodnocení.
6) Vyhodnocení praktického, opakovaného testu dle předem připravené metody. 7) Sepsání záznamu o provedení a hodnocení praktické části
do diplomové práce. 8) Diskuse na téma diplomové práce. 9) Vyvození závěru s doporučením pro praxi.
Zásady pro vypracování
1) Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF a doporučeními pracoviště. 2) Práci
realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3) Kontakt s probandy,
respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etikými pravidly, popřípadě v souladu se směrnicí "Etika
vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP" 4) Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem,
postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5) Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího
i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6) Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého
způsobu a harmonogramu. Cílem práce je objasnit vliv pozitivního působení vitamínu C na rychlostně-silové schopnosti florbalistů staršího školního věku.
Jako optimální metodu pro vyhodnocení vlivu kyseliny askorbové na rychlostně-silové schopnosti, bude využito testu člunkového běhu na 55 metrů. Výzkumnou skupinu tvoří hráči florbalu ve věku 11-14 let ze zájmového kroužku florbalu ZŠ Oloví.
1) Vyhledání odborné literatury pro studium teoretických i praktických východisek práce. 2) Sběr informací z oboru anatomie,
kineziologie, biochemie a funkční diagnostiky potřebných k testování a následnému vyhodnocení dat. 3) Zpracování
metodologických východisek práce (výběr vhodného souboru, metoda vyšetření souboru, metoda sběru dat, metoda analýzy dat).
4) Sepsání teoretické části diplomové práce. 5) Provedení praktických testů potřebných k získání dat a následnému vyhodnocení.
6) Vyhodnocení praktického, opakovaného testu dle předem připravené metody. 7) Sepsání záznamu o provedení a hodnocení praktické části
do diplomové práce. 8) Diskuse na téma diplomové práce. 9) Vyvození závěru s doporučením pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1) Petrů, D., Cihlář, D., Novotný, F., & Pyšný, L. (2012). Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP (1st ed.). Ústí nad
Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
2) Pavlovič, M., Pullmann, R., (2015). Biochémia pre všeobecných praktických lekárov. Raabe.
3) Havel, Z., & Cihlář, D. (2011). Vybrané neparametrické statistické postupy v Antropomotorice. Ústí nad Labem: Univerzita
J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.
4) Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
5) Dylevský, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada.
6) Grim, M. (2001). Základní anatomie: 1. Obecná anatomie a pohybový systém. Praha: Karolinum.
7) Guine, R. (2013). Vitamin C Dietary Sources, Technology, Daily Requirements & Symptoms of Deficiency. Nova Science Publishers Inc
8) Skružný Z. (2005). Florbal - technika, trénink, pravidla hry. Praha: Grada.
9) Havel, Z., Hnízdil, J., (2009). ROZVOJ A DIAGNOSTIKA SILOVÝCH SCHOPNOSTÍ. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem.
10) Měkota, K., Blahuš, P., (1983). Motorické testy v tělesné výchově příručka pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. Praha
11) Votík, J., Bursová, M.,(1994). Přehled metod stimulace motorických schopností : Určeno stud. 3. až 5. roč. učitelství 2. a 3. stupně. Plzeň : Západočeská univerzita, ISBN 80-7043-114-8.
12) Novotny, O., Nemec, J., Flemr, L., (2014). Pohybove aktivity ve vede a praxi : Sbornik z vedecke konference konane u prilezitosti 60. vyroci zalozeni Fakulty telesne vychovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze [Praha, 19.-21. cervna 2013]. Prague, Czech Republic : Charles University in Prague, Karolinum Press. 2014
13) Vilikus, Z. (2015). Vyziva sportovcu : a sportovni vykon. Praza: Charles University in Prague, Karolinum Press. 2015
14) Špaček, J. (2009). Rozvoj rychlostních schopností u žáků na 2. stupni základní školy [rukopis] / Jakub Špaček. Diplomová práce - Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2009
15) Soukup, M. (2015). Vliv Red Bull Energy Drinku na výkon v progresivním člunkovém běhu [rukopis] / Martin Soukup. Diplomová práce - Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2015
16) Degkwitz, E. (1985). Neue Aspekte der Biochemie des Vitamins C. Zeitschrift für Ernäehrungswissenschaft; Dec1985, Vol. 24 Issue 4, p219-230, 12p
17) Měkota, K., Blahuš, P., (1989). Motorické testy v tělesné výchově. 1.vyd.Praha : SPN.
18) Suchomel, A. (2003). Současné přístupy k hodnocení tělesné zdatnosti u dětí a mládeže. Česká kinantropologie.
19) Bulková, V. (1999). Nauka o poživatinách. První část : [text určen pro PSS, VZŠ a LF]. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999. ISBN 80-7013-293-0.
20) Kott, O. (2007). Předpoklady pohybu / Otto Kott. Plzeň : Vysoká škola v Plzni, 2007
21) Choutka, M. (1999). Motorické učení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-500-6.
22) Mužík, V. (1997). Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7
23) Kysel, J. (2010). Florbal : kompletní průvodce. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3615-0
24) Tlapák, P. (2014). Posilování kloubní kondice. Praha, ISBN 978-80-7420-037-3
25) Teplý, Z. (1995). Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha, ČASPV.
26) Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
27) StejskalL, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus.
28) Cooper, Kenneth H. (1990). Aerobický program pre aktívne zdravie : Pohyb, výživa, duševná rovnováha. 2. vyd. Bratislava : Šport, 1990. ISBN 80-7096-073-6
29) Racek, J. et al. (2006). Klinická biochemie. Praha, Galén, Karolinum.
Seznam doporučené literatury
1) Petrů, D., Cihlář, D., Novotný, F., & Pyšný, L. (2012). Jak psát závěrečné práce na KTVS PF UJEP (1st ed.). Ústí nad
Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
2) Pavlovič, M., Pullmann, R., (2015). Biochémia pre všeobecných praktických lekárov. Raabe.
3) Havel, Z., & Cihlář, D. (2011). Vybrané neparametrické statistické postupy v Antropomotorice. Ústí nad Labem: Univerzita
J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta.
4) Čelikovský, S. (1990). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
5) Dylevský, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada.
6) Grim, M. (2001). Základní anatomie: 1. Obecná anatomie a pohybový systém. Praha: Karolinum.
7) Guine, R. (2013). Vitamin C Dietary Sources, Technology, Daily Requirements & Symptoms of Deficiency. Nova Science Publishers Inc
8) Skružný Z. (2005). Florbal - technika, trénink, pravidla hry. Praha: Grada.
9) Havel, Z., Hnízdil, J., (2009). ROZVOJ A DIAGNOSTIKA SILOVÝCH SCHOPNOSTÍ. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem.
10) Měkota, K., Blahuš, P., (1983). Motorické testy v tělesné výchově příručka pro posl. stud. oboru tělesná výchova a sport. Praha
11) Votík, J., Bursová, M.,(1994). Přehled metod stimulace motorických schopností : Určeno stud. 3. až 5. roč. učitelství 2. a 3. stupně. Plzeň : Západočeská univerzita, ISBN 80-7043-114-8.
12) Novotny, O., Nemec, J., Flemr, L., (2014). Pohybove aktivity ve vede a praxi : Sbornik z vedecke konference konane u prilezitosti 60. vyroci zalozeni Fakulty telesne vychovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze [Praha, 19.-21. cervna 2013]. Prague, Czech Republic : Charles University in Prague, Karolinum Press. 2014
13) Vilikus, Z. (2015). Vyziva sportovcu : a sportovni vykon. Praza: Charles University in Prague, Karolinum Press. 2015
14) Špaček, J. (2009). Rozvoj rychlostních schopností u žáků na 2. stupni základní školy [rukopis] / Jakub Špaček. Diplomová práce - Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2009
15) Soukup, M. (2015). Vliv Red Bull Energy Drinku na výkon v progresivním člunkovém běhu [rukopis] / Martin Soukup. Diplomová práce - Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2015
16) Degkwitz, E. (1985). Neue Aspekte der Biochemie des Vitamins C. Zeitschrift für Ernäehrungswissenschaft; Dec1985, Vol. 24 Issue 4, p219-230, 12p
17) Měkota, K., Blahuš, P., (1989). Motorické testy v tělesné výchově. 1.vyd.Praha : SPN.
18) Suchomel, A. (2003). Současné přístupy k hodnocení tělesné zdatnosti u dětí a mládeže. Česká kinantropologie.
19) Bulková, V. (1999). Nauka o poživatinách. První část : [text určen pro PSS, VZŠ a LF]. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1999. ISBN 80-7013-293-0.
20) Kott, O. (2007). Předpoklady pohybu / Otto Kott. Plzeň : Vysoká škola v Plzni, 2007
21) Choutka, M. (1999). Motorické učení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-500-6.
22) Mužík, V. (1997). Tělesná výchova a zdraví : zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc : Hanex, 1997. ISBN 80-85783-17-7
23) Kysel, J. (2010). Florbal : kompletní průvodce. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3615-0
24) Tlapák, P. (2014). Posilování kloubní kondice. Praha, ISBN 978-80-7420-037-3
25) Teplý, Z. (1995). Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha, ČASPV.
26) Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
27) StejskalL, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat.. Břeclav : Presstempus.
28) Cooper, Kenneth H. (1990). Aerobický program pre aktívne zdravie : Pohyb, výživa, duševná rovnováha. 2. vyd. Bratislava : Šport, 1990. ISBN 80-7096-073-6
29) Racek, J. et al. (2006). Klinická biochemie. Praha, Galén, Karolinum.