Bakalářská práce je orientovaná na téma vztahů a podoby sociálního klimatu ve třídách, v nichž je integrován žák nebo žáci s narušenou komunikační schopností, a to se zvláštním zřetelem na pozici uvedené cílové skupiny žáků v sociálních strukturách tříd. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v problematice edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami obecně, edukace žáků s narušenou komunikační schopností a problematice kultury školy a sociálního klimatu školy a tříd. Empirická část práce je věnována prezentaci realizace a výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření. Dominantní výzkumnou metodou je zpracování případových studií vybraných škol a školních tříd se zaměřením na analýzu aktuální situace v oblasti vztahů a sociálního klimatu, analýzu postupu škol a pedagogů v dané oblasti, analýzu postupu školy ve vazbě na výsledky sociometrických šetření. Výsledkem práce jsou formulována doporučení pro zkvalitnění začleňování žáků s narušenou komunikační schopností do sociálních struktur školy a tříd.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is orientated on the theme of relations and the social climate appearance in classes there a pupil or more pupils with a weak ability of communication are integrated in. Special attention was paid to the position of the target group of pupils in the social structures of the classes. Theoretical part of the work is based on current knowledge in problematics of the education of pupils with special educational needs generally, the education of pupils with a weak ability of communication and problematics of school culture and social climate of the school and its classes. Empirical part of the work is devoted to the presentation of the realisation and achievements of the research orientated on the quality. Dominant method used in the research was the elaboration of case studies of selected schools and classes focused on analysis of the current situation in the relations and social climate, the analysis of the teachers' approach, the analysis of the approach of the school linked to the outcome of the sociometric investigation. The aims of the bachelor thesis are recommendations to improve the handicapped pupils' inclusion to social structures of the school as well as of the classes.
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, specifické vzdělávací potřeby, klima třídy, klima školy
Klíčová slova v angličtině
impaired communications skills, specific educational needs, climate of the class, climate of the school
Rozsah průvodní práce
99 s. (135 986 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je orientovaná na téma vztahů a podoby sociálního klimatu ve třídách, v nichž je integrován žák nebo žáci s narušenou komunikační schopností, a to se zvláštním zřetelem na pozici uvedené cílové skupiny žáků v sociálních strukturách tříd. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v problematice edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami obecně, edukace žáků s narušenou komunikační schopností a problematice kultury školy a sociálního klimatu školy a tříd. Empirická část práce je věnována prezentaci realizace a výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření. Dominantní výzkumnou metodou je zpracování případových studií vybraných škol a školních tříd se zaměřením na analýzu aktuální situace v oblasti vztahů a sociálního klimatu, analýzu postupu škol a pedagogů v dané oblasti, analýzu postupu školy ve vazbě na výsledky sociometrických šetření. Výsledkem práce jsou formulována doporučení pro zkvalitnění začleňování žáků s narušenou komunikační schopností do sociálních struktur školy a tříd.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is orientated on the theme of relations and the social climate appearance in classes there a pupil or more pupils with a weak ability of communication are integrated in. Special attention was paid to the position of the target group of pupils in the social structures of the classes. Theoretical part of the work is based on current knowledge in problematics of the education of pupils with special educational needs generally, the education of pupils with a weak ability of communication and problematics of school culture and social climate of the school and its classes. Empirical part of the work is devoted to the presentation of the realisation and achievements of the research orientated on the quality. Dominant method used in the research was the elaboration of case studies of selected schools and classes focused on analysis of the current situation in the relations and social climate, the analysis of the teachers' approach, the analysis of the approach of the school linked to the outcome of the sociometric investigation. The aims of the bachelor thesis are recommendations to improve the handicapped pupils' inclusion to social structures of the school as well as of the classes.
Klíčová slova
narušená komunikační schopnost, specifické vzdělávací potřeby, klima třídy, klima školy
Klíčová slova v angličtině
impaired communications skills, specific educational needs, climate of the class, climate of the school
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude orientována na téma vztahů a podoby sociálního klimatu ve třídách, v nichž je integrován žák nebo žáci s narušenou komunikační schopností, a to se zvláštním zřetelem na pozici uvedené cílové skupiny žáků v sociálních strukturách tříd. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v problematice edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami obecně, edukace žáků s narušenou komunikační schopností a problematice kultury školy, sociálního klimatu školy a třídy. Pozornost bude věnována rovněž tématu možného ovlivňování klimatu školy a školních tříd. Empirická část bude věnována především prezentaci realizace a výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření. Dominantní výzkumnou metodou bude zpracování případových studií vybraných škol a školních tříd se zaměřením na analýzu aktuální situace v oblasti vztahů a sociálního klimatu, analýzu postupu školy a pedagogů v dané oblasti, analýzu postupu školy ve vazbě na výsledky sociometrických šetření atd. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění postupu škol v oblasti podpory začleňování žáků s narušenou komunikační schopností do sociálních struktur školy a třídy.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude orientována na téma vztahů a podoby sociálního klimatu ve třídách, v nichž je integrován žák nebo žáci s narušenou komunikační schopností, a to se zvláštním zřetelem na pozici uvedené cílové skupiny žáků v sociálních strukturách tříd. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v problematice edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami obecně, edukace žáků s narušenou komunikační schopností a problematice kultury školy, sociálního klimatu školy a třídy. Pozornost bude věnována rovněž tématu možného ovlivňování klimatu školy a školních tříd. Empirická část bude věnována především prezentaci realizace a výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření. Dominantní výzkumnou metodou bude zpracování případových studií vybraných škol a školních tříd se zaměřením na analýzu aktuální situace v oblasti vztahů a sociálního klimatu, analýzu postupu školy a pedagogů v dané oblasti, analýzu postupu školy ve vazbě na výsledky sociometrických šetření atd. Výstupem práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění postupu škol v oblasti podpory začleňování žáků s narušenou komunikační schopností do sociálních struktur školy a třídy.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4894-7.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2742-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3941-0.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra, 2013. ISBN 978-80-903863-1-0.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
VRBOVÁ, Renata. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012 [cit. 2018-04-10]. ISBN 978-80-244-3312-7. Dostupné z:http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/NKS_Metodika.pdf
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Monografie. ISBN 978-80-244-4894-7.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2742-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KEJKLÍČKOVÁ, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3941-0.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra, 2013. ISBN 978-80-903863-1-0.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
VRBOVÁ, Renata. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012 [cit. 2018-04-10]. ISBN 978-80-244-3312-7. Dostupné z:http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/NKS_Metodika.pdf