Bakalářská práce se zabývá přípravou dětí na odchod z dětského domova a jejich následným zařazením do běžného života a společnosti. Teoretická východiska práce zahrnují problematiku výchovy, náhradní výchovné péče v České republice, charakteristiku školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a jejich postupy zaměřené na podporu integrace dětí do společnosti po opuštění zařízení. Pozornost je věnována rovněž možným problémům spojeným s výkonem ústavní péče a jejím dopadem na jedince. V rámci empirické části je prezentováno kvalitativně orientované výzkumné šetření zacílené na zjištění toho, zda jsou děti žijící v dětských domovech dle svého názoru adekvátně připravovány a připraveny na odchod do běžného života. Data jsou získávána prostřednictvím narativních rozhovorů s dětmi v období před ukončením a záhy po ukončení ústavní výchovy. Výstupem práce jsou formulována doporučení pro zkvalitnění práce dětských domovů v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the preparation of children for leaving the children's home and their subsequent inclusion in common life and society. The theoretical basis of the thesis includes issues of education, alternative educational care in the Czech Republic, characteristics of school facilities for institutional and protective education and their procedures aimed at supporting the integration of children into society after leaving the facility. Attention is also paid to possible problems associated with the performance of institutional care and its impact on individuals. Within the empirical part is presented a qualitatively oriented research aimed at determining whether children living in children's homes are, in their opinion, adequately prepared and ready to go to normal life. The data are obtained through narrative interviews with children in the period before and shortly after the completion of institutional education. The output of the thesis formulates recommendations for improving the work of children's homes in this area.
Klíčová slova
Ústavní výchova, ohrožené děti, náhradní výchova, dětský domov, odchod z dětského domova, příprava na samostatný život
Klíčová slova v angličtině
Institutional Education, Vulnerable Children, Alternative Education, Children's Home, Leaving Children's home, Preparation for Independent Life
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá přípravou dětí na odchod z dětského domova a jejich následným zařazením do běžného života a společnosti. Teoretická východiska práce zahrnují problematiku výchovy, náhradní výchovné péče v České republice, charakteristiku školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a jejich postupy zaměřené na podporu integrace dětí do společnosti po opuštění zařízení. Pozornost je věnována rovněž možným problémům spojeným s výkonem ústavní péče a jejím dopadem na jedince. V rámci empirické části je prezentováno kvalitativně orientované výzkumné šetření zacílené na zjištění toho, zda jsou děti žijící v dětských domovech dle svého názoru adekvátně připravovány a připraveny na odchod do běžného života. Data jsou získávána prostřednictvím narativních rozhovorů s dětmi v období před ukončením a záhy po ukončení ústavní výchovy. Výstupem práce jsou formulována doporučení pro zkvalitnění práce dětských domovů v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the preparation of children for leaving the children's home and their subsequent inclusion in common life and society. The theoretical basis of the thesis includes issues of education, alternative educational care in the Czech Republic, characteristics of school facilities for institutional and protective education and their procedures aimed at supporting the integration of children into society after leaving the facility. Attention is also paid to possible problems associated with the performance of institutional care and its impact on individuals. Within the empirical part is presented a qualitatively oriented research aimed at determining whether children living in children's homes are, in their opinion, adequately prepared and ready to go to normal life. The data are obtained through narrative interviews with children in the period before and shortly after the completion of institutional education. The output of the thesis formulates recommendations for improving the work of children's homes in this area.
Klíčová slova
Ústavní výchova, ohrožené děti, náhradní výchova, dětský domov, odchod z dětského domova, příprava na samostatný život
Klíčová slova v angličtině
Institutional Education, Vulnerable Children, Alternative Education, Children's Home, Leaving Children's home, Preparation for Independent Life
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat přípravou dětí na odchod z dětského domova a jejich následným zařazením do běžného života a společnosti. Teoretická východiska práce budou zahrnovat problematiku výchovy, náhradní výchovné péče v České republice, charakteristiku školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a jejich postupy zaměřené na podporu integrace dětí do společnosti po opuštění zařízení. Pozornost bude věnována rovněž možným problémům spojeným s výkonem ústavní péče a jejím dopadem na jedince. V rámci empirické části bude prezentováno kvalitativně orientované výzkumné šetření zacílené na zjištění toho, zda jsou děti žijící v dětských domovech dle svého názoru adekvátně připravovány a připraveny na odchod do běžného života. Data budou získávána prostřednictvím narativních rozhovorů s dětmi v období před ukončením a záhy po ukončení ústavní výchovy. Výstupem práce budou formulována doporučení pro zkvalitnění práce dětských domovů v této oblasti.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat přípravou dětí na odchod z dětského domova a jejich následným zařazením do běžného života a společnosti. Teoretická východiska práce budou zahrnovat problematiku výchovy, náhradní výchovné péče v České republice, charakteristiku školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a jejich postupy zaměřené na podporu integrace dětí do společnosti po opuštění zařízení. Pozornost bude věnována rovněž možným problémům spojeným s výkonem ústavní péče a jejím dopadem na jedince. V rámci empirické části bude prezentováno kvalitativně orientované výzkumné šetření zacílené na zjištění toho, zda jsou děti žijící v dětských domovech dle svého názoru adekvátně připravovány a připraveny na odchod do běžného života. Data budou získávána prostřednictvím narativních rozhovorů s dětmi v období před ukončením a záhy po ukončení ústavní výchovy. Výstupem práce budou formulována doporučení pro zkvalitnění práce dětských domovů v této oblasti.
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
2. MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
3. LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
4. BECHYŇOVÁ, Věra, KONVIČKOVÁ Marta. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
5. VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice: (charakteristika jednotlivých dětských domovů). Praha: Aula, 1999. ISBN 80-902667-6-2.
6. MATOUŠEK, Oldřich, MATOUŠKOVÁ Andrea. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
7. RONEN, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích: kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6.
8. NOVOTNÁ, Věra. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2., aktualizované vydání. Olomouc: ANAG, [2016]. Právo (ANAG). ISBN 978-80-7554-022-5.
9. FISCHER, Slavomil, ŠKODA Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
10. ATKINSONOVÁ, Rita , ATKINSON, Richard, SMITH, Edward, BEM, Daryl, NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie. rozš.české vyd. Přeložil Erik Herman, přeložil Miroslav Petrželka. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X
Seznam doporučené literatury
1. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
2. MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
3. LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
4. BECHYŇOVÁ, Věra, KONVIČKOVÁ Marta. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
5. VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice: (charakteristika jednotlivých dětských domovů). Praha: Aula, 1999. ISBN 80-902667-6-2.
6. MATOUŠEK, Oldřich, MATOUŠKOVÁ Andrea. Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
7. RONEN, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích: kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6.
8. NOVOTNÁ, Věra. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí s komentářem. 2., aktualizované vydání. Olomouc: ANAG, [2016]. Právo (ANAG). ISBN 978-80-7554-022-5.
9. FISCHER, Slavomil, ŠKODA Jiří. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
10. ATKINSONOVÁ, Rita , ATKINSON, Richard, SMITH, Edward, BEM, Daryl, NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie. rozš.české vyd. Přeložil Erik Herman, přeložil Miroslav Petrželka. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X