Bakalářská práce je tematicky zaměřena na problematiku výuky
a komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část empirickou. Teoretická východiska práce jsou postavena na aktuálních poznatcích z oblasti problematiky sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do oblasti vzdělávání. Pozornost je věnována také konceptu sociálního znevýhodnění a možnostem jeho překonávání. Praktická část práce je zaměřena na prezentaci výzkumného šetření zacíleného na analýzu úspěšných strategií komplexní podpory poskytované při edukaci žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkumná data jsou získávána prostřednictvím tvorby případových studií, především metodou dotazování a kritické analýzy dokumentů. Výstupem práce je nejen popis příkladů dobré praxe, ale také formulace strukturovaných doporučení a návrhů směřující ke zlepšení strategií pedagogů a sociálních pracovníků ve zkoumané oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is thematically focused on the issue of teaching and comprehensive support for socially disadvantaged pupils. The text of the thesis is standardly divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of social stratification, social exclusion and its impact on education. Attention is also paid to the concept of social disadvantage and the possibilities of overcoming it. The practical part of the work is focused on the presentation of a research survey aimed at the analysis of successful strategies of comprehensive support provided in the education of students with social disadvantages. Research data are obtained through the creation of case studies, especially the method of questioning and critical analysis of documents. The output of the work is not only a description of examples of good practice, but also the formulation of structured recommendations and proposals aimed at improving the strategies of teachers and social workers in the research area.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, vyloučená lokalita, školní neúspěšnost, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, social exclusion, excluded locality, school failure, education
Rozsah průvodní práce
str.43 (89 935)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je tematicky zaměřena na problematiku výuky
a komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část empirickou. Teoretická východiska práce jsou postavena na aktuálních poznatcích z oblasti problematiky sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do oblasti vzdělávání. Pozornost je věnována také konceptu sociálního znevýhodnění a možnostem jeho překonávání. Praktická část práce je zaměřena na prezentaci výzkumného šetření zacíleného na analýzu úspěšných strategií komplexní podpory poskytované při edukaci žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkumná data jsou získávána prostřednictvím tvorby případových studií, především metodou dotazování a kritické analýzy dokumentů. Výstupem práce je nejen popis příkladů dobré praxe, ale také formulace strukturovaných doporučení a návrhů směřující ke zlepšení strategií pedagogů a sociálních pracovníků ve zkoumané oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is thematically focused on the issue of teaching and comprehensive support for socially disadvantaged pupils. The text of the thesis is standardly divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical basis of the work is based on current knowledge in the field of social stratification, social exclusion and its impact on education. Attention is also paid to the concept of social disadvantage and the possibilities of overcoming it. The practical part of the work is focused on the presentation of a research survey aimed at the analysis of successful strategies of comprehensive support provided in the education of students with social disadvantages. Research data are obtained through the creation of case studies, especially the method of questioning and critical analysis of documents. The output of the work is not only a description of examples of good practice, but also the formulation of structured recommendations and proposals aimed at improving the strategies of teachers and social workers in the research area.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, vyloučená lokalita, školní neúspěšnost, vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, social exclusion, excluded locality, school failure, education
Zásady pro vypracování
Anotace:
Bakalářská práce bude tematicky zaměřena na problematiku výuky a komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Text práce bude standardně členěn na část teoretickou a část empirickou. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích z oblasti problematiky sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do oblasti vzdělávání. Pozornost bude věnována také konceptu sociálního znevýhodnění a možnostem jeho překonávání.
Praktická část práce bude zaměřena na prezentaci výzkumného šetření zacíleného na analýzu úspěšných strategií komplexní podpory poskytované při edukaci žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkumná data budou získávána prostřednictvím tvorby případových studií, především metodou dotazování a kritické analýzy dokumentů. Výstupem práce bude nejen popis příkladů dobré praxe, ale také formulace strukturovaných doporučení a návrhů směřující ke zlepšení strategií pedagogů a sociálních pracovníků ve zkoumané oblasti.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Bakalářská práce bude tematicky zaměřena na problematiku výuky a komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Text práce bude standardně členěn na část teoretickou a část empirickou. Teoretická východiska práce budou postavena na aktuálních poznatcích z oblasti problematiky sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do oblasti vzdělávání. Pozornost bude věnována také konceptu sociálního znevýhodnění a možnostem jeho překonávání.
Praktická část práce bude zaměřena na prezentaci výzkumného šetření zacíleného na analýzu úspěšných strategií komplexní podpory poskytované při edukaci žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkumná data budou získávána prostřednictvím tvorby případových studií, především metodou dotazování a kritické analýzy dokumentů. Výstupem práce bude nejen popis příkladů dobré praxe, ale také formulace strukturovaných doporučení a návrhů směřující ke zlepšení strategií pedagogů a sociálních pracovníků ve zkoumané oblasti.
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura a zdroje:
1. Analýza individuálního přístupu pedagogu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami [on-line] Člověk v tísni, o.p.s. pro MŠMT, 2009 [cit. 2013-05-10]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/pro-novinare/jake-jsou-vzdelanostni-sance-deti-zesocialneznevyhodnujiciho
2. BROŽ, Miroslav, KINTLOVÁ, Petra, TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, o. p. s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9.
3. BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083
4. KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
5. SVOBODA, Zdeněk, MORVAYOVÁ, Petra, et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
6. SVOBODA, Zdeněk, SMOLÍK Arnošt et al. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.
7. ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEDOVÁ, Klára, et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
8. VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.
Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura a zdroje:
1. Analýza individuálního přístupu pedagogu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami [on-line] Člověk v tísni, o.p.s. pro MŠMT, 2009 [cit. 2013-05-10]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/pro-novinare/jake-jsou-vzdelanostni-sance-deti-zesocialneznevyhodnujiciho
2. BROŽ, Miroslav, KINTLOVÁ, Petra, TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, o. p. s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9.
3. BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083
4. KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
5. SVOBODA, Zdeněk, MORVAYOVÁ, Petra, et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
6. SVOBODA, Zdeněk, SMOLÍK Arnošt et al. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.
7. ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEDOVÁ, Klára, et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
8. VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana, ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4.