Práce se v teoretické části zaměřuje na vysvětlení důvodů nutnosti snižování emisí škodlivin s důrazem na oxid siřičitý produkovaný výfukovými plyny spalovacích motorů automobilů. Je popsán legislativní vývoj snižování obsahu síry v palivech včetně všech norem automobilových benzinů a motorových naft, které jsou a byly platné na území Československa a České republiky. Snižování obsahu síry neoddělitelně souvisí s hydrorafinačními procesy ropného průmyslu, které již tvoří základní technologické celky každé rafinerie. Práce uvádí přehled jednotlivých technologií a popisuje hydrogenační rafinaci plynového oleje, produkující základní komponentu pro výrobu motorové nafty. Okrajově jsou zmíněny používané katalyzátory. Souhrnně je uveden vývoj znečištění ovzduší včetně negativního působení oxidu siřičitého v životním prostředí. V praktické části jsou uvedeny výsledky obsahu síry reálných paliv odebraných v běžné distribuční síti. Výsledky jsou doplněny o stanovení destilačních křivek a hustot jako základních kvalitativních parametrů, včetně popisu jednotlivých analytických metod.
Anotace v angličtině
The theoretical part focuses on explaining reasons for the need to reduce emissions of pollutants with an emphasis on sulfur dioxide production by the exhaust gases of automobile combustion engines. It describes the legislative development of sulfur reduction in fuels, including all standards of automotive gasoline and diesel fuel, which are and were valid in Czechoslovakia and the Czech Republic. The reduction of sulfur content is inseparably part of the hydro-refining processes of the oil industry, which already forms the basic technological units of each refinery. The thesis presents an overview of individual technologies and describes hydrogenation refining of gas oil, producing a basic component used for the production of diesel fuel. Also the catalysts used are mentioned. In summary, the progress of air pollution included the negative effect of sulfur dioxide on the environment. The practical part presents the sulfur content of the real fuels taken in the normal distribution channel. The results are supplemented by the determination of distillation curves and densities as basic qualitative parameters, including a description of the individual analytical methods.
Klíčová slova
emise, hydrogenační rafinace, katalyzátory, kyselé deště, motorová paliva, obsah síry v palivech, oxid siřičitý, sirné uhlovodíkové sloučeniny, sulfurizace, životní prostředí
Klíčová slova v angličtině
emission, hydrogenation refining, catalysts, acid rains, motor fuels, sulfur content in fuels, sulfur dioxide, sulfuric hydrocarbon compounds, sulfurization, environment
Rozsah průvodní práce
58 s.(62 366 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se v teoretické části zaměřuje na vysvětlení důvodů nutnosti snižování emisí škodlivin s důrazem na oxid siřičitý produkovaný výfukovými plyny spalovacích motorů automobilů. Je popsán legislativní vývoj snižování obsahu síry v palivech včetně všech norem automobilových benzinů a motorových naft, které jsou a byly platné na území Československa a České republiky. Snižování obsahu síry neoddělitelně souvisí s hydrorafinačními procesy ropného průmyslu, které již tvoří základní technologické celky každé rafinerie. Práce uvádí přehled jednotlivých technologií a popisuje hydrogenační rafinaci plynového oleje, produkující základní komponentu pro výrobu motorové nafty. Okrajově jsou zmíněny používané katalyzátory. Souhrnně je uveden vývoj znečištění ovzduší včetně negativního působení oxidu siřičitého v životním prostředí. V praktické části jsou uvedeny výsledky obsahu síry reálných paliv odebraných v běžné distribuční síti. Výsledky jsou doplněny o stanovení destilačních křivek a hustot jako základních kvalitativních parametrů, včetně popisu jednotlivých analytických metod.
Anotace v angličtině
The theoretical part focuses on explaining reasons for the need to reduce emissions of pollutants with an emphasis on sulfur dioxide production by the exhaust gases of automobile combustion engines. It describes the legislative development of sulfur reduction in fuels, including all standards of automotive gasoline and diesel fuel, which are and were valid in Czechoslovakia and the Czech Republic. The reduction of sulfur content is inseparably part of the hydro-refining processes of the oil industry, which already forms the basic technological units of each refinery. The thesis presents an overview of individual technologies and describes hydrogenation refining of gas oil, producing a basic component used for the production of diesel fuel. Also the catalysts used are mentioned. In summary, the progress of air pollution included the negative effect of sulfur dioxide on the environment. The practical part presents the sulfur content of the real fuels taken in the normal distribution channel. The results are supplemented by the determination of distillation curves and densities as basic qualitative parameters, including a description of the individual analytical methods.
Klíčová slova
emise, hydrogenační rafinace, katalyzátory, kyselé deště, motorová paliva, obsah síry v palivech, oxid siřičitý, sirné uhlovodíkové sloučeniny, sulfurizace, životní prostředí
Klíčová slova v angličtině
emission, hydrogenation refining, catalysts, acid rains, motor fuels, sulfur content in fuels, sulfur dioxide, sulfuric hydrocarbon compounds, sulfurization, environment
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Úvod
2. Vývoj znečištění ovzduší-SO2
3. Obsah síry v pohonných hmotách
4. Technologie pro snižování obsahu síry v palivech
5. Experimentální měření obsahu síry v palivech
6. Diskuse výsledků
7. Závěr
8. Seznam literatury
9. Přílohy
Zásady pro vypracování
Osnova:
1. Úvod
2. Vývoj znečištění ovzduší-SO2
3. Obsah síry v pohonných hmotách
4. Technologie pro snižování obsahu síry v palivech
5. Experimentální měření obsahu síry v palivech
6. Diskuse výsledků
7. Závěr
8. Seznam literatury
9. Přílohy
Seznam doporučené literatury
LINHART, Igor. Toxikologie: interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2014, ISBN 9788070808771.
MATĚJOVSKÝ, Vladimír. Automobilová paliva. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, ISBN 80-247-0350-5.
ČSN EN 228. Motorová paliva - Bezolovnaté automobilové benzíny - Technické požadavky a metody zkoušení. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2001.
ČSN EN 590. Motorová paliva - Motorové nafty - Technické požadavky a metody zkoušení. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2011.
Český hydrometeorologický ústav: Grafická ročenka 2013. [online]. 2014. vyd. [cit. 2015-05-04]. Dostupné z: http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz
Seznam doporučené literatury
LINHART, Igor. Toxikologie: interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2014, ISBN 9788070808771.
MATĚJOVSKÝ, Vladimír. Automobilová paliva. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, ISBN 80-247-0350-5.
ČSN EN 228. Motorová paliva - Bezolovnaté automobilové benzíny - Technické požadavky a metody zkoušení. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2001.
ČSN EN 590. Motorová paliva - Motorové nafty - Technické požadavky a metody zkoušení. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2011.
Český hydrometeorologický ústav: Grafická ročenka 2013. [online]. 2014. vyd. [cit. 2015-05-04]. Dostupné z: http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Složení komise:
prof. Ing. Pavel Janoš, CSc., prof. Ing. Otakar Söhnel, DrSc., Mgr. Diana Holcová, Ph.D., Ing. Jakub Vosátka, Ph.D., Ing. Věra Kreníková.
V rámci obhajoby bakalářské práce studentka prezentovala slideshow připravenou v programu PowerPoint. Studentka ve své prezentaci komentovala metodiku, výsledky a závěry, koncipované formou tabulek, grafů a fotodokumentace. U obhajoby nebyl přítomen vedoucí práce Ing. Jindřich Šulc, CSc., ani oponent práce doc. Ing. Jaromír Lederer, CSc.
Posudek vedoucího práce a oponenta přečetl prof. Ing. Pavel Janoš, CSc.
V následné veřejné diskusi byly vzneseny následující otázky a připomínky:
prof. Ing. Pavel Janoš, CSc.: Důvod volby daného tématu?
prof. Ing. Otakar Söhnel, DrSc.: Co se dá vyvodit z destilačních křivek?
Ing. Věra Kreníková: Jak souvisí londýnský smog s dopravou? Křivka snižování emisí SO2 - důvod jeho razantního snížení.
Ing. Jakub Vosátka, Ph.D.: Obsah síry v odebíraných vzorcích v závilsoti na místě odběru?
Studentka zodpověděla a reagovala na všechny dotazy a připomínky.