Pro svou bakalářskou práci jsem si vybrala skupinu studentů střední školy, kterým jsem představila svou vizi. Chtěla jsem pozitivně ovlivnit jejich myšlení a dovést je ke změně životního stylu v oblasti stravování. Představit racionální výživu, vlákninu.
Hlavním cílem mé práce bylo seznámení studentů s racionální stravou, zásadami stravování, zařadit vlákninu, jako jedno z preventivních opatření některých neinfekčních chronických nemocí a zvýšení informovanosti o příčinách těchto nemocí.
Sběr dat byl proveden dotazníkem.
Jako intervenční metoda byla použita metoda skupinového působení, mluveného a tištěného slova a hlavně praktická ukázka jedné vzorové snídaně, která velmi pozitivně ovlivnila myšlení studentů. Nejvíce studenty zaujala metoda přímé zkušenosti a názorného předvedení snídaně s vlákninou, pod vedením nutriční poradkyně.
Hlavním výsledkem bylo osvojení nových informací, seznámení s pojmem racionální strava, zařazení vlákniny do jídelníčku studentů, změna jejich životního stylu a spolupráce se školní jídelnou.
Anotace v angličtině
For my bachelor thesis I chose a group of high school students to whom I presented my vision. I wanted to positively influence their thinking and lead them to change of their lifestyle in the nutrition area and to introduce them a rational nutrition, a fibre.
The main objective of my bachelor thesis was to acquaint students with a rational nutrition, the principles of nutrition, to include a fibre as one of the preventive measures of some noninfectious chronic diseases and raising the awareness about cause of these diseases.
The data collection was done by a questionnaire.
The method of group action, spoken and written word and mainly exhibition of a model breakfast was used as an intervention method. This breakfast influenced student thinking very positively. The students were mainly caught by method of a direct experience and natural demonstration of the breakfast with fibre under the guidance of a nutrition counselor.
The main result was the new information adoption, the introduction of rational nutrition concept, the inclusion of a fibre to the student menu, the change of their lifestyle and the cooperation with a school canteen.
Klíčová slova
pozitivní ovlivňování myšlení a postojů studentů, racionální strava, vláknina, zásady stravování, životní styl mládeže
Klíčová slova v angličtině
eating principles, fibre, positive influence on student thinking and attitudes, rational nutrition, youth lifestyle
Rozsah průvodní práce
50 stran + 17 stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Pro svou bakalářskou práci jsem si vybrala skupinu studentů střední školy, kterým jsem představila svou vizi. Chtěla jsem pozitivně ovlivnit jejich myšlení a dovést je ke změně životního stylu v oblasti stravování. Představit racionální výživu, vlákninu.
Hlavním cílem mé práce bylo seznámení studentů s racionální stravou, zásadami stravování, zařadit vlákninu, jako jedno z preventivních opatření některých neinfekčních chronických nemocí a zvýšení informovanosti o příčinách těchto nemocí.
Sběr dat byl proveden dotazníkem.
Jako intervenční metoda byla použita metoda skupinového působení, mluveného a tištěného slova a hlavně praktická ukázka jedné vzorové snídaně, která velmi pozitivně ovlivnila myšlení studentů. Nejvíce studenty zaujala metoda přímé zkušenosti a názorného předvedení snídaně s vlákninou, pod vedením nutriční poradkyně.
Hlavním výsledkem bylo osvojení nových informací, seznámení s pojmem racionální strava, zařazení vlákniny do jídelníčku studentů, změna jejich životního stylu a spolupráce se školní jídelnou.
Anotace v angličtině
For my bachelor thesis I chose a group of high school students to whom I presented my vision. I wanted to positively influence their thinking and lead them to change of their lifestyle in the nutrition area and to introduce them a rational nutrition, a fibre.
The main objective of my bachelor thesis was to acquaint students with a rational nutrition, the principles of nutrition, to include a fibre as one of the preventive measures of some noninfectious chronic diseases and raising the awareness about cause of these diseases.
The data collection was done by a questionnaire.
The method of group action, spoken and written word and mainly exhibition of a model breakfast was used as an intervention method. This breakfast influenced student thinking very positively. The students were mainly caught by method of a direct experience and natural demonstration of the breakfast with fibre under the guidance of a nutrition counselor.
The main result was the new information adoption, the introduction of rational nutrition concept, the inclusion of a fibre to the student menu, the change of their lifestyle and the cooperation with a school canteen.
Klíčová slova
pozitivní ovlivňování myšlení a postojů studentů, racionální strava, vláknina, zásady stravování, životní styl mládeže
Klíčová slova v angličtině
eating principles, fibre, positive influence on student thinking and attitudes, rational nutrition, youth lifestyle
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury
Vypracování teoretické části
Výběr metod a kriterií hodnocení a intervencí
Realizace průzkumu a intervence
Zpracování výsledků
Vypracování bakalářské práce
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury
Vypracování teoretické části
Výběr metod a kriterií hodnocení a intervencí
Realizace průzkumu a intervence
Zpracování výsledků
Vypracování bakalářské práce
Seznam doporučené literatury
Marholdová, L.: Zdravý životní styl studentů a studentek českých vysokých škol. DP; Vybíralová, V.: Zdravý životní styl dětí a mládeže v kontextu podpory zdraví - Studie životního stylu a zdraví mládeže v kraji Vysočina. Závěrečná zpráva. Praha: SZU, 2012; Nováková, E.: Zdravý životní styl u současné mládeže. BP - Projekt: Výchva ke zdravé výživě a zdravému životnímu stylu dětí a mládeže v Euroiregionu Nisa; Štefániková, Z. a kol.: Trendy výživovej spotreby a zmena stravovacích návykov študentov. Zborník vedeckých prác Životné podmienky a zdravie. Bratislava: LF UK, 2017; Šulcová, M.: veřejné zdravotnictví. Ústí n.L.: UJEP, 2017
Seznam doporučené literatury
Marholdová, L.: Zdravý životní styl studentů a studentek českých vysokých škol. DP; Vybíralová, V.: Zdravý životní styl dětí a mládeže v kontextu podpory zdraví - Studie životního stylu a zdraví mládeže v kraji Vysočina. Závěrečná zpráva. Praha: SZU, 2012; Nováková, E.: Zdravý životní styl u současné mládeže. BP - Projekt: Výchva ke zdravé výživě a zdravému životnímu stylu dětí a mládeže v Euroiregionu Nisa; Štefániková, Z. a kol.: Trendy výživovej spotreby a zmena stravovacích návykov študentov. Zborník vedeckých prác Životné podmienky a zdravie. Bratislava: LF UK, 2017; Šulcová, M.: veřejné zdravotnictví. Ústí n.L.: UJEP, 2017
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Životní styl mládeže a možnosti jeho
pozitivního ovlivňování z hlediska zdraví". Studentka si pro svou práci vybrala skupinu studentů střední školy, kterým představila svou vizi. Studentka chtěla pozitivně ovlivnit myšlení studentů a dovést je ke změně životního stylu v oblasti stravování. Představila studentům racionální výživu a vlákninu.
Hlavním cílem studentky bylo seznámení studentů s racionální stravou, zásadami
stravování, zařadit vlákninu, jako jedno z preventivních opatření některých neinfekčních chronických nemocí a zvýšení informovanosti o příčinách těchto nemocí. Sběr dat provedla formou dotazníku.
Jako intervenční metodu použila studentka metodu skupinového působení, mluveného a
tištěného slova a hlavně praktickou ukázku jedné vzorové snídaně, která velmi pozitivně ovlivnila myšlení studentů. Studentka uvedla, že studenty nejvíc zaujala metoda přímé zkušenosti a názorného předvedení snídaně s vlákninou, pod vedením nutriční poradkyně.
Studentka popsala výsledky své práce jako osvojení nových informací, seznámení s pojmem racionální strava, zařazení vlákniny do jídelníčku studentů, změna jejich životního stylu a
spolupráce se školní jídelnou. Získaná data studentka správně zpracovala se zaměřením na zjišťování zdravotního uvědomění, návyků a chování před realizací intervenčního a po jeho ukončení.
Výsledky zpracovala velmi přehledným způsobem a znázornila v grafech. Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce i oponenta velmi dobře.
Studentka prokázala, že se v dané problematice velmi dobře orientuje. Komise se domluvila na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.
Otázky oponenta:
1. Domníváte se, že zdroj autora J. Olivera či Wikipedie je dostatečně odborný?
2. Jakým způsobem jste ověřovala míru znalostí respondentů, když v dotazníku jsou možné odpovědí ANO-NE?