- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Mentorství ve výuce odborné praxe z pohledu studenta (retrospektivní studie). Zdroje stresu u studentů studijního oboru všeobecná sestra, ergoterapie a fyzioterapie na odborné praxi
Hlavní téma v angličtině
Mentorship in the teaching of professional training from the student's point of view (retrospective study). Sources of stress in students of general nursing, ergotherapy and physiotherapy in professional practice
Název dle studenta
Zdroje stresu u studentů studijního oboru všeobecná sestra na odborné praxi
Název dle studenta v angličtině
Stress sources for study students general practice in professional expertise
Úvod: Stres je obzvláště důležitou otázkou ve vzdělávání zdravotnických pracovníků, protože má potenciál snižovat kvalitu studia a výkonu studentů. Během odborné praxe jsou na studenty kladeny velké fyzické a psychické nároky a často mohou být příčinou vzniku stresu, nebo mohou způsobit nechuť k výkonu zdravotnické profese.
Cíl práce: Zjistit, jaké zdroje stresu vnímají studenti v době odborné praxe, jak subjektivně je míra stresu hodnocená a v jaké oblasti stresu převládá. Tím přispět k zmapování problematiky stresu u studentů zdravotnických profesí.
Metodika: Dotazníkového šetření se zúčastnilo celkem 64 studentů Univerzity Jana Evangelisty Purkyně Fakulty zdravotnických studií oboru Všeobecná sestra. Data byla získána anonymně prostřednictvím standardizovaného dotazníku Perceived Stress Scale. Dotazník byl distribuován elektronicky.
Výsledky: Získaná data ukazují, že studenti oboru všeobecná sestra hodnotí míru stresu jako umírněnou.
Závěr: Tato bakalářská práce se zaměřila na stres studentů v době odborné praxe a může být prodloužená další kvalitativní diplomovou prací pro hlubší pochopení problematiky ze strany studentů.
Anotace v angličtině
Introduction: Stress is a particularly important issue in the education of health professionals because it has the potential to reduce the quality of study and performance of students. During practical training, students are faced with great physical and psychological demands and they often can be the cause of stress or to dislike the performance of the healthcare profession.
Aim of the work: to find out what sources of stress students perceive at the time of practical education, how subjectively the level of stress is evaluated and in what area of stress prevails. By doing so, contribute to the mapping of stress issues in health care students.
Methods: A total of 64 students of the General Nurse of the Faculty of Health Studies at the Jan Evangelista Purkyně University participated in the questionnaire survey. The data were obtained anonymously via a standardized Perceived Stress Scale. The questionnaire was distributed electronically.
Results: The obtained data show that students of general nurses assess the level of stress as moderate.
Conclusion: This bachelor thesis focused on the stress of students at the time of professional practice and may be extended by another qualitative diploma thesis for a deeper understanding of the problems from the side of students.
Perceived Stress Scale, Stress, Stressors of Nursing Students
Rozsah průvodní práce
78 s.+ 4 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Stres je obzvláště důležitou otázkou ve vzdělávání zdravotnických pracovníků, protože má potenciál snižovat kvalitu studia a výkonu studentů. Během odborné praxe jsou na studenty kladeny velké fyzické a psychické nároky a často mohou být příčinou vzniku stresu, nebo mohou způsobit nechuť k výkonu zdravotnické profese.
Cíl práce: Zjistit, jaké zdroje stresu vnímají studenti v době odborné praxe, jak subjektivně je míra stresu hodnocená a v jaké oblasti stresu převládá. Tím přispět k zmapování problematiky stresu u studentů zdravotnických profesí.
Metodika: Dotazníkového šetření se zúčastnilo celkem 64 studentů Univerzity Jana Evangelisty Purkyně Fakulty zdravotnických studií oboru Všeobecná sestra. Data byla získána anonymně prostřednictvím standardizovaného dotazníku Perceived Stress Scale. Dotazník byl distribuován elektronicky.
Výsledky: Získaná data ukazují, že studenti oboru všeobecná sestra hodnotí míru stresu jako umírněnou.
Závěr: Tato bakalářská práce se zaměřila na stres studentů v době odborné praxe a může být prodloužená další kvalitativní diplomovou prací pro hlubší pochopení problematiky ze strany studentů.
Anotace v angličtině
Introduction: Stress is a particularly important issue in the education of health professionals because it has the potential to reduce the quality of study and performance of students. During practical training, students are faced with great physical and psychological demands and they often can be the cause of stress or to dislike the performance of the healthcare profession.
Aim of the work: to find out what sources of stress students perceive at the time of practical education, how subjectively the level of stress is evaluated and in what area of stress prevails. By doing so, contribute to the mapping of stress issues in health care students.
Methods: A total of 64 students of the General Nurse of the Faculty of Health Studies at the Jan Evangelista Purkyně University participated in the questionnaire survey. The data were obtained anonymously via a standardized Perceived Stress Scale. The questionnaire was distributed electronically.
Results: The obtained data show that students of general nurses assess the level of stress as moderate.
Conclusion: This bachelor thesis focused on the stress of students at the time of professional practice and may be extended by another qualitative diploma thesis for a deeper understanding of the problems from the side of students.
Perceived Stress Scale, Stress, Stressors of Nursing Students
Zásady pro vypracování
1.Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy - čerpat z dostupných databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP)
2.Analýza informací - zpracování literární rešerše (stav dané problematiky v ČR a v zahraničí).
3.Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce, vymezení sledovaných fenoménů
4.Zpracování praktické části, řešení problému
5.Analýza sledovaných fenoménů
6.Diskuse, komparace výsledků
7. Závěr, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1.Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy - čerpat z dostupných databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP)
2.Analýza informací - zpracování literární rešerše (stav dané problematiky v ČR a v zahraničí).
3.Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce, vymezení sledovaných fenoménů
4.Zpracování praktické části, řešení problému
5.Analýza sledovaných fenoménů
6.Diskuse, komparace výsledků
7. Závěr, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
20%cizojazyčné literatury, 50%literatury ne starší 10 let ČSN ISO 690
1. AKHU-ZAHEYA, L. SHABAN, I. KHATER, W. 2015. Nursing Students' Perceived Stress and Influences in Clinical Performance. In International Journal of Advanced Nursing Studies [online], 2015, vol. 4, no. 2, pp. 44-48. [cit. 2017-02-27].
2. BURNARD, P. et al. 2008. A Comparative, Longitudinal Study of Stress in Student Nurses in Five Countries: Albania, Brunei, the Czech Republic, Malta and Wales. In Nurse Education Today [online], 2008, vol. 28, no. 2, pp. 134-145. [cit. 2017-02-27].
3. GURKOVÁ, Elena a Renáta ZELENÍKOVÁ. 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 9788027105830.
4. GURKOVÁ, Elena, Renáta ZELENÍKOVÁ, Slávka MROSKOVÁ, Dagmar MAGUROVÁ a Lívia HADAŠOVÁ. 2017. Stres z klinickej praxe a jeho zvládanie u študentov ošetrovatel'stva. Ošetrovatel'stvo. 2017, 7(1), 20-27. ISSN 1338-6263
5. JIMENEZ, C. NAVIA-OSORIO, P. M. DIAZ, C. V. 2010. Stress and Health in Novice and Experienced Nursing Students. InJournal of Advanced Nursing [online], 2010, vol. 66, no. 2, pp. 442-455. [cit. 2017-02-27].
6. SHEU, S. LIN, H. HWANG, S. 2002. Perceived Stress and Physio-Psycho-Social Status of Nursing Students during theirInitial Period of Clinical Practice: The Effect of Coping Behaviors. In International Journal of Nursing Studies [online], 2002, vol. 39, no. 2, pp. 165-175. [cit. 2017-02-27].
Seznam doporučené literatury
20%cizojazyčné literatury, 50%literatury ne starší 10 let ČSN ISO 690
1. AKHU-ZAHEYA, L. SHABAN, I. KHATER, W. 2015. Nursing Students' Perceived Stress and Influences in Clinical Performance. In International Journal of Advanced Nursing Studies [online], 2015, vol. 4, no. 2, pp. 44-48. [cit. 2017-02-27].
2. BURNARD, P. et al. 2008. A Comparative, Longitudinal Study of Stress in Student Nurses in Five Countries: Albania, Brunei, the Czech Republic, Malta and Wales. In Nurse Education Today [online], 2008, vol. 28, no. 2, pp. 134-145. [cit. 2017-02-27].
3. GURKOVÁ, Elena a Renáta ZELENÍKOVÁ. 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 9788027105830.
4. GURKOVÁ, Elena, Renáta ZELENÍKOVÁ, Slávka MROSKOVÁ, Dagmar MAGUROVÁ a Lívia HADAŠOVÁ. 2017. Stres z klinickej praxe a jeho zvládanie u študentov ošetrovatel'stva. Ošetrovatel'stvo. 2017, 7(1), 20-27. ISSN 1338-6263
5. JIMENEZ, C. NAVIA-OSORIO, P. M. DIAZ, C. V. 2010. Stress and Health in Novice and Experienced Nursing Students. InJournal of Advanced Nursing [online], 2010, vol. 66, no. 2, pp. 442-455. [cit. 2017-02-27].
6. SHEU, S. LIN, H. HWANG, S. 2002. Perceived Stress and Physio-Psycho-Social Status of Nursing Students during theirInitial Period of Clinical Practice: The Effect of Coping Behaviors. In International Journal of Nursing Studies [online], 2002, vol. 39, no. 2, pp. 165-175. [cit. 2017-02-27].
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma " Zdroje stresu u studentů studijního oboru všeobecná sestra na odborné praxi". Cílem studentky bylo zjistit, jaké zdroje stresu vnímají studenti v době odborné praxe, jaká je míra stresu a v jaké oblasti stres převládá. Studentka chtěla přispět k zmapování problematiky stresu u studentů zdravotnických profesí.
Hlavní část práce obsahuje dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 64 studentů Univerzity Jana Evangelisty Purkyně Fakulty zdravotnických studií oboru Všeobecná sestra. Data získala studentka anonymně prostřednictvím standardizovaného dotazníku Perceived Stress Scale. Dotazník distribuovala studentka elektronicky.
V závěru práce popisuje studentka získaná data. Práce je velmi hezky a přehledně napsaná.
Studentka odpověděla na všechny otázka vedoucího práce i oponenta výborně. Prokázala výbornou orientaci v dané problematice. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou výborně.