- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Možnosti rozvoje vybraných kompetencí uživatelek azylových domů pro matky s dětmi
Hlavní téma v angličtině
The possibilities of developing selected competencies of clients of the asylum houses for mothers with children
Název dle studenta
Možnosti rozvoje vybraných kompetencí uživatelek azylových domů pro matky s dětmi
Název dle studenta v angličtině
The possibilities of developing selected competencies of clients of the asylum houses for mothers with childrenBakalářská práce je tematicky orientována na problematiku rozvoje vybraných kompetencí u klientek azylových domů pro matky s dětmi, a to prostřednictvím realizace sociálně pedagogických intervencí. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti problematiky sociální stratifikace a důležitých aspektů sociálního vyloučení. Dále problematiky sociálních služeb poskytovaných osobám ohroženým sociálním vyloučením, se zvláštním zřetelem na služby azylových domů. Pozornost je věnována také problematice osobnostních a sociálních kompetencí a možnostem jejich rozvoje. V rámci empirické části práce je prezentováno kvalitativně orientované empirické šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaké postupy či metody využívají sociální pedagogové či sociální pracovníci v oblasti rozvoje vybraných kompetencí uživatelek azylových domů pro matky s dětmi. Data byla získána prostře
Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku rozvoje vybraných kompetencí u klientek azylových domů pro matky s dětmi, a to prostřednictvím realizace sociálně pedagogických intervencí. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti problematiky sociální stratifikace a důležitých aspektů sociálního vyloučení. Dále problematiky sociálních služeb poskytovaných osobám ohroženým sociálním vyloučením, se zvláštním zřetelem na služby azylových domů. Pozornost je věnována také problematice osobnostních a sociálních kompetencí a možnostem jejich rozvoje. V rámci empirické části práce je prezentováno kvalitativně orientované empirické šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaké postupy či metody využívají sociální pedagogové či sociální pracovníci v oblasti rozvoje vybraných kompetencí uživatelek azylových domů pro matky s dětmi. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky azylových domů. Na podkladě dosažených zjištění byly formulovány závěry a doporučení, která jsou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín z okruhu takzvaných pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is thematically oriented on the issue of development of selected competencies in clients of asylum houses for mothers with children, through the implementation of social pedagogical interventions. The theoretical basis of this bachelor stems from current knowledge in the field of social stratification issues and important aspects of social exclusion. And the issue of social services provided to persons at risk of social exclusion, with particular regard to the services of asylum homes, as well. Particular attention is also paid to the issues of personal and social competencies and the possibilities of their development. The empirical part of the bachelor thesis presents a qualitatively oriented empirical survey aimed at finding, out which procedures or methods are used by social educators or social workers in the field of development of selected competences of users of asylum houses for mothers with children. The data was obtained through semi-structured interviews with workers from asylum homes. Based on the findings, conclusions and recommendations applicable in the practice of social pedagogy and other disciplines from the circle of assisting professions have been formulated.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociální služby, azylové domy, sociální kompetence, rozvoj kompetencí
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, social services, asylum houses, social competencies, development of competencies
Rozsah průvodní práce
54
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku rozvoje vybraných kompetencí u klientek azylových domů pro matky s dětmi, a to prostřednictvím realizace sociálně pedagogických intervencí. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti problematiky sociální stratifikace a důležitých aspektů sociálního vyloučení. Dále problematiky sociálních služeb poskytovaných osobám ohroženým sociálním vyloučením, se zvláštním zřetelem na služby azylových domů. Pozornost je věnována také problematice osobnostních a sociálních kompetencí a možnostem jejich rozvoje. V rámci empirické části práce je prezentováno kvalitativně orientované empirické šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaké postupy či metody využívají sociální pedagogové či sociální pracovníci v oblasti rozvoje vybraných kompetencí uživatelek azylových domů pro matky s dětmi. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky azylových domů. Na podkladě dosažených zjištění byly formulovány závěry a doporučení, která jsou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín z okruhu takzvaných pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is thematically oriented on the issue of development of selected competencies in clients of asylum houses for mothers with children, through the implementation of social pedagogical interventions. The theoretical basis of this bachelor stems from current knowledge in the field of social stratification issues and important aspects of social exclusion. And the issue of social services provided to persons at risk of social exclusion, with particular regard to the services of asylum homes, as well. Particular attention is also paid to the issues of personal and social competencies and the possibilities of their development. The empirical part of the bachelor thesis presents a qualitatively oriented empirical survey aimed at finding, out which procedures or methods are used by social educators or social workers in the field of development of selected competences of users of asylum houses for mothers with children. The data was obtained through semi-structured interviews with workers from asylum homes. Based on the findings, conclusions and recommendations applicable in the practice of social pedagogy and other disciplines from the circle of assisting professions have been formulated.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociální služby, azylové domy, sociální kompetence, rozvoj kompetencí
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, social services, asylum houses, social competencies, development of competencies
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku rozvoje vybraných kompetencí u klientek azylových domů pro matky s dětmi, a to prostřednictvím realizace sociálně pedagogických intervencí. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti problematiky sociální stratifikace a důležitých aspektů sociálního vyloučení. Dále problematiky sociálních služeb poskytovaných osobám ohroženým sociálním vyloučením, se zvláštním zřetelem na služby azylových domů. Pozornost bude věnována také problematice osobnostních a sociálních kompetencí a možnostem jejich rozvoje. V rámci empirické části práce bude prezentováno kvalitativně orientované empirické šetření, jehož cílem bude zjistit, jaké postupy či metody využívají sociální pedagogové či sociální pracovníci v oblasti rozvoje vybraných kompetencí uživatelek azylových domů pro matky s dětmi. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky azylových domů. Na podkladě dosažených zjištění budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín z okruhu takzvaných pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku rozvoje vybraných kompetencí u klientek azylových domů pro matky s dětmi, a to prostřednictvím realizace sociálně pedagogických intervencí. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti problematiky sociální stratifikace a důležitých aspektů sociálního vyloučení. Dále problematiky sociálních služeb poskytovaných osobám ohroženým sociálním vyloučením, se zvláštním zřetelem na služby azylových domů. Pozornost bude věnována také problematice osobnostních a sociálních kompetencí a možnostem jejich rozvoje. V rámci empirické části práce bude prezentováno kvalitativně orientované empirické šetření, jehož cílem bude zjistit, jaké postupy či metody využívají sociální pedagogové či sociální pracovníci v oblasti rozvoje vybraných kompetencí uživatelek azylových domů pro matky s dětmi. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky azylových domů. Na podkladě dosažených zjištění budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín z okruhu takzvaných pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
BROŽ, Miroslav., KINTLOVÁ, Petra., TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží Černého Petra. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-1850.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
KRAUS, Blahoslav., POLÁČKOVÁ, Věra. et. al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido. 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MAREŠ, Petr. Faktory sociálního vyloučení. Praha: VÚPSV, výzkumné centrum Brno, 2006. ISBN 80-87007-15-8.
MATOUŠEK, Oldřich. a kol. Sociální práce v praxi. 1. vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. 2. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
SVOBODA, Zdeněk., SMOLÍK, Arnošt. a kol. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman., ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
BROŽ, Miroslav., KINTLOVÁ, Petra., TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží Černého Petra. Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-1850.
HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
KRAUS, Blahoslav., POLÁČKOVÁ, Věra. et. al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido. 2001. ISBN 80-7315-004-2.
MAREŠ, Petr. Faktory sociálního vyloučení. Praha: VÚPSV, výzkumné centrum Brno, 2006. ISBN 80-87007-15-8.
MATOUŠEK, Oldřich. a kol. Sociální práce v praxi. 1. vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. 2. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
SVOBODA, Zdeněk., SMOLÍK, Arnošt. a kol. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman., ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.