Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, z teoretické, která se zaměřuje na vysvětlení problematiky a pojmů a z praktické, kde je zpracován výzkum. První kapitola teoretické části se zabývá sociálním klimatem třídy a možnostmi jeho ovlivňování, druhá kapitola pojednává o sociometrii a jejich technikách, ve třetí kapitole jsou vysvětleny pojmy školní úspěšnost a neúspěšnost žáka a faktory, které je ovlivňují, čtvrtá kapitola teoretické části rozebírá problematiku sociálního vyloučení a definuje pojem sociálně vyloučená lokalita a poslední kapitola se zabývá předešlými výzkumy na obdobné téma.
V praktické části je zpracován výzkum, který probíhal v podobě sociometrického šetření a byl prováděn na základních školách v sociálně vyloučených lokalitách. K získání potřebných dat byl použit dotazník MCI "Naše třída" a klasifikační výsledky jednotlivých žáků. K výzkumnému problému byly stanoveny čtyři hypotézy. V závěru bakalářské práce jsou zpracovány výsledky výzkumu, porovnání s ostatními výzkumy na obdobné téma a jsou zpracována možná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis consists of two parts, the theoretical, which focuses on explaining the issues and concepts, and the practical, where the research is presented. The first chapter of the theoretical part deals with the social climate in the class and how it can be influenced. The second chapter deals with sociometry and sociometric techniques. The third chapter explains the concepts of student success, scholastic failure and the factors that affect it. The fourth chapter of the theoretical part discusses social exclusion and defines the concept of socially excluded locality. The last chapter addresses previous research dealing with similar topics.
The practical part presents research that took place in the form of a sociometric survey and was conducted at primary schools in socially excluded localities. The MCI (My Class Inventory) questionnaire and the classification results of individual pupils were used to obtain the necessary data. Four hypotheses were established for the research topic. The last section of the bachelor's thesis presents the results of the research, comparison with previous research dealing with similar topics, and possible recommendations for practical implementation.
Klíčová slova
Sociální klima, školní třída, školní úspěšnost žáka, sociálně vyloučená lokalita, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
Social climate, school class, scholastic success, socially excluded locality, sociometry
Rozsah průvodní práce
54 s. (68 998 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se skládá ze dvou částí, z teoretické, která se zaměřuje na vysvětlení problematiky a pojmů a z praktické, kde je zpracován výzkum. První kapitola teoretické části se zabývá sociálním klimatem třídy a možnostmi jeho ovlivňování, druhá kapitola pojednává o sociometrii a jejich technikách, ve třetí kapitole jsou vysvětleny pojmy školní úspěšnost a neúspěšnost žáka a faktory, které je ovlivňují, čtvrtá kapitola teoretické části rozebírá problematiku sociálního vyloučení a definuje pojem sociálně vyloučená lokalita a poslední kapitola se zabývá předešlými výzkumy na obdobné téma.
V praktické části je zpracován výzkum, který probíhal v podobě sociometrického šetření a byl prováděn na základních školách v sociálně vyloučených lokalitách. K získání potřebných dat byl použit dotazník MCI "Naše třída" a klasifikační výsledky jednotlivých žáků. K výzkumnému problému byly stanoveny čtyři hypotézy. V závěru bakalářské práce jsou zpracovány výsledky výzkumu, porovnání s ostatními výzkumy na obdobné téma a jsou zpracována možná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis consists of two parts, the theoretical, which focuses on explaining the issues and concepts, and the practical, where the research is presented. The first chapter of the theoretical part deals with the social climate in the class and how it can be influenced. The second chapter deals with sociometry and sociometric techniques. The third chapter explains the concepts of student success, scholastic failure and the factors that affect it. The fourth chapter of the theoretical part discusses social exclusion and defines the concept of socially excluded locality. The last chapter addresses previous research dealing with similar topics.
The practical part presents research that took place in the form of a sociometric survey and was conducted at primary schools in socially excluded localities. The MCI (My Class Inventory) questionnaire and the classification results of individual pupils were used to obtain the necessary data. Four hypotheses were established for the research topic. The last section of the bachelor's thesis presents the results of the research, comparison with previous research dealing with similar topics, and possible recommendations for practical implementation.
Klíčová slova
Sociální klima, školní třída, školní úspěšnost žáka, sociálně vyloučená lokalita, sociometrie
Klíčová slova v angličtině
Social climate, school class, scholastic success, socially excluded locality, sociometry
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaký je vztah mezi sociálním postavením žáka a jeho školní úspěšností ve školách, nacházejících se v sociálně vyloučených lokalitách. V první (teoretické) části budou zpracovány pojmy jako školní třída, školní úspěšnost žáka, sociální postavení, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, přístupy a metody zkoumání a další. Zaměříme se na předešlé výzkumy na obdobné téma, ale ne ve vyloučených, nýbrž v majoritních lokalitách, které poté budeme porovnávat s naším výzkumem. V druhé (empirické) části bude pro zjištění sociálního klimatu tříd použita technika sociometrického testu a školní úspěšnost žáků bude posuzována podle jejich studijních výsledků. Výsledky sociometrických testů následně porovnáme se studijními výsledky a vyhodnotíme, zda a jaký vliv má sociální klima třídy na školní úspěšnost žáka. Výzkumným vzorkem bude osm šestých tříd. Výběr bude použit dostupný. Následně pak zpracování dat, vyhodnocení výsledků, porovnání s předešlými výzkumy, možná doporučení pro praxi (výzkum může ukázat důležitost sociálního postavení žáka a sociálního klimatu ve třídě nejen pedagogům, ale i rodičům žáků) a vyvození závěru.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaký je vztah mezi sociálním postavením žáka a jeho školní úspěšností ve školách, nacházejících se v sociálně vyloučených lokalitách. V první (teoretické) části budou zpracovány pojmy jako školní třída, školní úspěšnost žáka, sociální postavení, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, přístupy a metody zkoumání a další. Zaměříme se na předešlé výzkumy na obdobné téma, ale ne ve vyloučených, nýbrž v majoritních lokalitách, které poté budeme porovnávat s naším výzkumem. V druhé (empirické) části bude pro zjištění sociálního klimatu tříd použita technika sociometrického testu a školní úspěšnost žáků bude posuzována podle jejich studijních výsledků. Výsledky sociometrických testů následně porovnáme se studijními výsledky a vyhodnotíme, zda a jaký vliv má sociální klima třídy na školní úspěšnost žáka. Výzkumným vzorkem bude osm šestých tříd. Výběr bude použit dostupný. Následně pak zpracování dat, vyhodnocení výsledků, porovnání s předešlými výzkumy, možná doporučení pro praxi (výzkum může ukázat důležitost sociálního postavení žáka a sociálního klimatu ve třídě nejen pedagogům, ale i rodičům žáků) a vyvození závěru.
Seznam doporučené literatury
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie a kol. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. 1. vydání. Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 103 s. ISBN: 978-80-244-4894-7
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. 1. vydání. Grada publishing a.s., 2010. 325 s. ISBN: 978-80247-2742-4
GULOVÁ, Lenka. Sociální práce pro pedagogické obory. 1. vydání. Grada publishing a.s., 2011. 208 s. ISBN: 978-80-247-3379-1
HAVLÍK, Radomír; KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. 1. vydání. Praha: Portál s.r.o., 2002. 184 s. ISBN: 80-7178-635-7
JANDOUREK, Jan. Slovník sociologických pojmů. 1. vydání. Grada publishing a.s., 2012. 264 s. ISBN: 978-80247-3679-2
KNOBLOCH, Ferdinand; KNOBLOCHOVÁ, Jiřina. Integrovaná psychoterapie v akci. 1. vydání. Grada publishing a.s., 1999. 324 s. ISBN: 80-7169-679-X
MAREŠ, Jiří; JEŽEK, Stanislav. Klima školní třídy, dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-79-8
MUSIL, Jiří; SMĚŠNÁ, Michaela. L-J sociometrická technika. 1. vydání. Olomouc: Psychologická a výchovná poradna, 2006. 68 s. ISBN: 80-903449-1-7
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vydání. Praha: Portál s.r.o.,2001. 208 s. ISBN- 80-7178-544-X
Seznam doporučené literatury
BLAŠTÍKOVÁ, Lucie a kol. Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole. 1. vydání. Olomouc:Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 103 s. ISBN: 978-80-244-4894-7
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. 1. vydání. Grada publishing a.s., 2010. 325 s. ISBN: 978-80247-2742-4
GULOVÁ, Lenka. Sociální práce pro pedagogické obory. 1. vydání. Grada publishing a.s., 2011. 208 s. ISBN: 978-80-247-3379-1
HAVLÍK, Radomír; KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. 1. vydání. Praha: Portál s.r.o., 2002. 184 s. ISBN: 80-7178-635-7
JANDOUREK, Jan. Slovník sociologických pojmů. 1. vydání. Grada publishing a.s., 2012. 264 s. ISBN: 978-80247-3679-2
KNOBLOCH, Ferdinand; KNOBLOCHOVÁ, Jiřina. Integrovaná psychoterapie v akci. 1. vydání. Grada publishing a.s., 1999. 324 s. ISBN: 80-7169-679-X
MAREŠ, Jiří; JEŽEK, Stanislav. Klima školní třídy, dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-79-8
MUSIL, Jiří; SMĚŠNÁ, Michaela. L-J sociometrická technika. 1. vydání. Olomouc: Psychologická a výchovná poradna, 2006. 68 s. ISBN: 80-903449-1-7
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 1. vydání. Praha: Portál s.r.o.,2001. 208 s. ISBN- 80-7178-544-X