Cílem bakalářské práce s názvem "Sociálně patologické jevy u dětí v ústavní výchově" je na základě realizovaného výzkumného šetření zjistit, jaké sociálně patologické jevy se vyskytují u dětí ve věku 10 až 15 let žijících ve vybraných dětských domovech Ústeckého kraje. Bakalářská práce se skládá z teoretické a empirické části. V teoretické části se zaobíráme problematikou sociálně patologických jevů, jejich příčinami a prevencí. Dále vymezujeme pojmy norma a normalita, které s tématem úzce souvisí. Z hlediska zaměření bakalářské práce se také zaměřujeme na charakteristiku školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a věnujeme se období dospívání. Empirickou část tvoří výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na určité sociálně patologické jevy u vybrané skupiny respondentů. Výzkumné šetření bakalářské práce probíhalo na výzkumném vzorku 104 respondentů. Získané informace jsme shrnuli, interpretovali a porovnali s již publikovanými výsledky v literatuře. Na základě výsledků empirického šetření jsme formulovali závěry a doporučení, která jsou využitelná v praxi sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis named "Social pathological phenomena among children in institutional care" is to find out - based on the research - which pathological phenomena occur among children aged from 10 to 15 living at selected children's homes in the Ústí nad Labem Region. The bachelor thesis consists of a theoretical and an empirical part. In the theoretical part we deal with the social pathological phenomena issues, their causes and prevention. Further we define the terms of norm and normality which are closely related to the subject. With respect to the objective of the bachelor thesis we also focus on the characteristics of school facilities for execution of institutional and protective education and we pay attention to adolescence. The empirical part is comprised of the results of the survey focused on certain social pathological phenomena in a selected group of respondents. The research study of the bachelor thesis was carried out on a research sample of 104 respondents. We summarize, interpret and compare the gained information with results in already published literature. Based on the results of the empirical survey we formulated conclusions and recommendations which are usable in the practice of social pedagogy.
Klíčová slova
sociálně patologické jevy, ústavní výchova, dětský domov, období dospívání, dotazník
Klíčová slova v angličtině
social pathological phenomena, institutional care, children's home, adolescence, questionnaire
Rozsah průvodní práce
67 s. (125 752 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce s názvem "Sociálně patologické jevy u dětí v ústavní výchově" je na základě realizovaného výzkumného šetření zjistit, jaké sociálně patologické jevy se vyskytují u dětí ve věku 10 až 15 let žijících ve vybraných dětských domovech Ústeckého kraje. Bakalářská práce se skládá z teoretické a empirické části. V teoretické části se zaobíráme problematikou sociálně patologických jevů, jejich příčinami a prevencí. Dále vymezujeme pojmy norma a normalita, které s tématem úzce souvisí. Z hlediska zaměření bakalářské práce se také zaměřujeme na charakteristiku školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a věnujeme se období dospívání. Empirickou část tvoří výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na určité sociálně patologické jevy u vybrané skupiny respondentů. Výzkumné šetření bakalářské práce probíhalo na výzkumném vzorku 104 respondentů. Získané informace jsme shrnuli, interpretovali a porovnali s již publikovanými výsledky v literatuře. Na základě výsledků empirického šetření jsme formulovali závěry a doporučení, která jsou využitelná v praxi sociální pedagogiky.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis named "Social pathological phenomena among children in institutional care" is to find out - based on the research - which pathological phenomena occur among children aged from 10 to 15 living at selected children's homes in the Ústí nad Labem Region. The bachelor thesis consists of a theoretical and an empirical part. In the theoretical part we deal with the social pathological phenomena issues, their causes and prevention. Further we define the terms of norm and normality which are closely related to the subject. With respect to the objective of the bachelor thesis we also focus on the characteristics of school facilities for execution of institutional and protective education and we pay attention to adolescence. The empirical part is comprised of the results of the survey focused on certain social pathological phenomena in a selected group of respondents. The research study of the bachelor thesis was carried out on a research sample of 104 respondents. We summarize, interpret and compare the gained information with results in already published literature. Based on the results of the empirical survey we formulated conclusions and recommendations which are usable in the practice of social pedagogy.
Klíčová slova
sociálně patologické jevy, ústavní výchova, dětský domov, období dospívání, dotazník
Klíčová slova v angličtině
social pathological phenomena, institutional care, children's home, adolescence, questionnaire
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou sociálně patologických jevů. Cílem práce bude zjistit, jaké sociálně patologické jevy se vyskytují u dětí ve věku 10 až 15 let žijících v dětských domovech v Ústeckém kraji. Teoretická část se bude zaobírat problematikou sociálně patologických jevů, jejich příčinami a charakteristikou ústavní výchovy. Praktickou část budou tvořit výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na sociálně patologické jevy u dětí. Cílem výzkumného šetření bude zjistit sociálně patologické jevy u vybrané skupiny respondentů. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi sociální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou sociálně patologických jevů. Cílem práce bude zjistit, jaké sociálně patologické jevy se vyskytují u dětí ve věku 10 až 15 let žijících v dětských domovech v Ústeckém kraji. Teoretická část se bude zaobírat problematikou sociálně patologických jevů, jejich příčinami a charakteristikou ústavní výchovy. Praktickou část budou tvořit výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na sociálně patologické jevy u dětí. Cílem výzkumného šetření bude zjistit sociálně patologické jevy u vybrané skupiny respondentů. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi sociální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK, Václav, Stanislava HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0599-1.
DAŘÍLEK, Pavel. Agrese a šikana u dětí a možnosti jejich zvládání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého
v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3758-3
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozšířené české vydání. Překlad Vladimír Jůva, Vendula Hlavatá. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5
NIKL, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000. ISBN 80-7251-033-9
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK, Václav, Stanislava HOFERKOVÁ a Blahoslav KRAUS. Slovník sociální patologie. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0599-1.
DAŘÍLEK, Pavel. Agrese a šikana u dětí a možnosti jejich zvládání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého
v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3758-3
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5046-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozšířené české vydání. Překlad Vladimír Jůva, Vendula Hlavatá. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0
JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5447-5
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5
NIKL, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000. ISBN 80-7251-033-9