Cílem práce je analyzovat dopad vybraných mechanismů podpory romských studentů ve vzdělávání. Teoretická východiska práce obsahují aktuální poznatky v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do vzdělávání. Zmíněn je rovněž koncept sociokulturního handicapu a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na postavení romských žáků ve vzdělávacím systému. Kvalitativně orientované výzkumné šetření je cíleno na analýzu dopadu různých forem podpory romských studentů do oblasti studia, zaměstnání a celkové životní situace a společenské participace. Data jsou získávána s využitím polostrukturovaných interview s příjemci podpory.
Závěrem práce jsou strukturovaná doporučení pro možné změny v systému podpor uvedené cílové skupiny.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is analyzed the impact of selected mechanisms of support
for Roma students in education. The theoretical basis of the thesis includes current knowledge of social stratification, social exclusion and its impact on education. It also mentions the concept of socio-cultural disability and social disadvantage in education, with particular reference to the status of Roma pupils in the education system. A qualitatively oriented research is aimed at analyzing the impact of various forms of support for Roma students on the field of study, employment and general life situation and social participation. Data are collected using semi-structured interviews with support recipients.
The conclusion of the thesis are structured recommendations for possible changes in the support system of the target group.
Klíčová slova
Vzdělávání, podpory, Romský student, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
Education, supports, Roma students, social disadvantage, social exclusion
Rozsah průvodní práce
68s. (119 135 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce je analyzovat dopad vybraných mechanismů podpory romských studentů ve vzdělávání. Teoretická východiska práce obsahují aktuální poznatky v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do vzdělávání. Zmíněn je rovněž koncept sociokulturního handicapu a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na postavení romských žáků ve vzdělávacím systému. Kvalitativně orientované výzkumné šetření je cíleno na analýzu dopadu různých forem podpory romských studentů do oblasti studia, zaměstnání a celkové životní situace a společenské participace. Data jsou získávána s využitím polostrukturovaných interview s příjemci podpory.
Závěrem práce jsou strukturovaná doporučení pro možné změny v systému podpor uvedené cílové skupiny.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is analyzed the impact of selected mechanisms of support
for Roma students in education. The theoretical basis of the thesis includes current knowledge of social stratification, social exclusion and its impact on education. It also mentions the concept of socio-cultural disability and social disadvantage in education, with particular reference to the status of Roma pupils in the education system. A qualitatively oriented research is aimed at analyzing the impact of various forms of support for Roma students on the field of study, employment and general life situation and social participation. Data are collected using semi-structured interviews with support recipients.
The conclusion of the thesis are structured recommendations for possible changes in the support system of the target group.
Klíčová slova
Vzdělávání, podpory, Romský student, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení
Klíčová slova v angličtině
Education, supports, Roma students, social disadvantage, social exclusion
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku dopadu cílených podpor romských studentů vysokých škol, a to jak prostřednictvím institucionálních nástrojů, tak s využitím nadačních zdrojů. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do vzdělávání. Pozornost bude věnována rovněž konceptu sociokulturního handicapu a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na postavení Romů ve vzdělávacím systému. Kvalitativně orientované výzkumné šetření, které bude součástí práce, bude zacíleno na analýzu dopadu různých forem podpory romských studentů do oblasti studia, zaměstnání a celkové životní situace a společenské participace. Data budou získávána s využitím polostrukturovaných interview s jejich příjemci. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v systému podpor uvedené cílové skupiny.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku dopadu cílených podpor romských studentů vysokých škol, a to jak prostřednictvím institucionálních nástrojů, tak s využitím nadačních zdrojů. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do vzdělávání. Pozornost bude věnována rovněž konceptu sociokulturního handicapu a sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na postavení Romů ve vzdělávacím systému. Kvalitativně orientované výzkumné šetření, které bude součástí práce, bude zacíleno na analýzu dopadu různých forem podpory romských studentů do oblasti studia, zaměstnání a celkové životní situace a společenské participace. Data budou získávána s využitím polostrukturovaných interview s jejich příjemci. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro možné změny v systému podpor uvedené cílové skupiny.
Seznam doporučené literatury
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Nakladatelství Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
HABART, Tomáš a Iva JANSKÁ (eds.) Pojďte do školy!: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní metody a aplikace. 1.vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ (eds.). Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
SOCIOKLUB. Romové v České republice. 1.vyd. Praha: Socioklub, 1999. 558 s. ISBN 80-902260-7-8
Strategie boje proti sociálnímu vyloučení 2016-2020 [on-line]. Úřad vlády České Republiky, 2016. Dostupné z: http://www.socialni-zaclenovani.cz/index.php?option=com_joomdoc&task=doc_download
&gid=694
SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
ZÍKOVÁ, Tereza. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
Seznam doporučené literatury
GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Nakladatelství Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
HABART, Tomáš a Iva JANSKÁ (eds.) Pojďte do školy!: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní metody a aplikace. 1.vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ (eds.). Nerovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1400-4.
SOCIOKLUB. Romové v České republice. 1.vyd. Praha: Socioklub, 1999. 558 s. ISBN 80-902260-7-8
Strategie boje proti sociálnímu vyloučení 2016-2020 [on-line]. Úřad vlády České Republiky, 2016. Dostupné z: http://www.socialni-zaclenovani.cz/index.php?option=com_joomdoc&task=doc_download
&gid=694
SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
ZÍKOVÁ, Tereza. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.