Úvod: Bakalářská práce se zaměřuje na úroveň informovanosti žen v oblasti prenatální péče. Práce má dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá prenatální péčí, její náplní a jednotlivými vyšetřeními v rámci prenatální diagnostiky. Dále nastiňuje i problematiku nejčastějších patologií v prenatálním období. V empirické části se práce zaměřuje na informovanost žen v oblasti prenatální diagnostiky, zjišťuje, jak se ženy v této oblasti orientují
a odkud své případné znalosti získávají a zda má na tyto znalosti vliv věk, vzdělání, gravidita, případně parita ženy.
Cíl: Hlavním cílem práce je zjistit informovanost žen na poli prenatální diagnostiky. Zjistit, zda mají zájem, v této oblasti, o aktivní vyhledávání informací o celém těhotenství, jednotlivých vyšetřeních a možných patologiích. Ke zjištění hlavního cíle se snažím dosáhnout pomocí dílčích úkolů, které jsou vyjmenovány v sekci "Vymezení problému a cíl práce."
Metodika: Ke zjištění stanovených cílů jsem využila metodu kvantitativního průzkumu pomocí nestandardizovaného dotazníkového šetření.
Metoda: První fází mé práce bylo určení metody. Pro získání potřebných výsledků jsem se rozhodla pro dotazníkové šetření. Po vytvoření dotazníku jsem provedla pilotní šetření, ze kterého vyplynula nutnost poupravit několik otázek k lepší přehlednosti a snazšímu pochopení. Následovalo rozdávání finálních dotazníků v ambulancích. Dotazník se skládá z patnácti otázek, je určen těhotným ženám navštěvujícím prenatální poradnu a je zcela anonymní. Otázky jsem zpracovala nejprve do předběžných tabulek a poté jsem vytvořila tabulky a grafy s konečnými výsledky.
Výsledky: Díky průzkumu jsem zjistila, že informovanost žen v této oblasti je dostačující. Usuzuji tak z výsledků dotazníkového šetření, které ukázalo, že těhotné ženy v dnešní době se zajímají o svůj stav, nenechávají věci náhodě a aktivně si samy vyhledávají informace, ptají se lékaře v prenatální poradně a konzultují probíhající těhotenství s porodní asistentkou v rámci primární a komunitní péče. Ženy jsou tak dobře informovány o veškerých stavech, které se v období těhotenství můžou objevit.
Závěr: Výsledek by měl být vodítkem pro všechny současné i budoucí porodní asistentky, lékaře a další odborníky v prenatální oblasti. Z práce vzešlo několik doporučení pro praxi.
Nejdůležitějším a stěžejním bodem je pokračovat v poskytování informací ženám v oblasti prenatální diagnostiky a celkově v oblasti těhotenství. Snažit se ženám vysvětlit všechny postupy, veškerá vyšetření a screeningové metody a zajistit jim psychickou podporu ze strany porodních asistentek při vyšetřeních, které mnohdy mohou být pro ženu velmi psychicky náročné.
Anotace v angličtině
Design: The bachelor thesis focuses on the information of women in the field of prenatal care. The thesis has two parts - theoretical and empirical. The theoretical part deals with prenatal care, its contents and individual examinations for prenatal diagnostics. It also contains the problems of the most common pathologies in the prenatal period. In the empirical part, the work focuses on the awareness of women in the field of prenatal diagnostics, how women are oriented in this field and where they get their potential knowledge and whether age, education, pregnancy, or parity of women influence this knowledge.
Aims: The Main aim of my work is to know of women in the field of prenatal diagnostics. Interest, in this area, the active searching for information about the whole pregnancy, individual examinations and possible pathologies.
Methodology: The survey was carried out using a questionnaire survey. The results of the survey are clearly elaborated in the tables and charts.
Results: Thanks to my survey I found that the knowing of women in this area is sufficient. This result was to be born for all current and future midwifes, physicians and other specialists in the prenatal area.
Conclusion: From this work came a few recommendations for practice. The most important is to continue providing information to women in the field of prenatal diagnostics and overall in the field of pregnancy. To explain to women all procedures, all examinations and screening methods and to provide them with psychological support from midwives in examinations, which can often be very mentally demanding for a woman.
Klíčová slova
informovanost, prenatální diagnostika, těhotenství, vyšetřovací metody
Úvod: Bakalářská práce se zaměřuje na úroveň informovanosti žen v oblasti prenatální péče. Práce má dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá prenatální péčí, její náplní a jednotlivými vyšetřeními v rámci prenatální diagnostiky. Dále nastiňuje i problematiku nejčastějších patologií v prenatálním období. V empirické části se práce zaměřuje na informovanost žen v oblasti prenatální diagnostiky, zjišťuje, jak se ženy v této oblasti orientují
a odkud své případné znalosti získávají a zda má na tyto znalosti vliv věk, vzdělání, gravidita, případně parita ženy.
Cíl: Hlavním cílem práce je zjistit informovanost žen na poli prenatální diagnostiky. Zjistit, zda mají zájem, v této oblasti, o aktivní vyhledávání informací o celém těhotenství, jednotlivých vyšetřeních a možných patologiích. Ke zjištění hlavního cíle se snažím dosáhnout pomocí dílčích úkolů, které jsou vyjmenovány v sekci "Vymezení problému a cíl práce."
Metodika: Ke zjištění stanovených cílů jsem využila metodu kvantitativního průzkumu pomocí nestandardizovaného dotazníkového šetření.
Metoda: První fází mé práce bylo určení metody. Pro získání potřebných výsledků jsem se rozhodla pro dotazníkové šetření. Po vytvoření dotazníku jsem provedla pilotní šetření, ze kterého vyplynula nutnost poupravit několik otázek k lepší přehlednosti a snazšímu pochopení. Následovalo rozdávání finálních dotazníků v ambulancích. Dotazník se skládá z patnácti otázek, je určen těhotným ženám navštěvujícím prenatální poradnu a je zcela anonymní. Otázky jsem zpracovala nejprve do předběžných tabulek a poté jsem vytvořila tabulky a grafy s konečnými výsledky.
Výsledky: Díky průzkumu jsem zjistila, že informovanost žen v této oblasti je dostačující. Usuzuji tak z výsledků dotazníkového šetření, které ukázalo, že těhotné ženy v dnešní době se zajímají o svůj stav, nenechávají věci náhodě a aktivně si samy vyhledávají informace, ptají se lékaře v prenatální poradně a konzultují probíhající těhotenství s porodní asistentkou v rámci primární a komunitní péče. Ženy jsou tak dobře informovány o veškerých stavech, které se v období těhotenství můžou objevit.
Závěr: Výsledek by měl být vodítkem pro všechny současné i budoucí porodní asistentky, lékaře a další odborníky v prenatální oblasti. Z práce vzešlo několik doporučení pro praxi.
Nejdůležitějším a stěžejním bodem je pokračovat v poskytování informací ženám v oblasti prenatální diagnostiky a celkově v oblasti těhotenství. Snažit se ženám vysvětlit všechny postupy, veškerá vyšetření a screeningové metody a zajistit jim psychickou podporu ze strany porodních asistentek při vyšetřeních, které mnohdy mohou být pro ženu velmi psychicky náročné.
Anotace v angličtině
Design: The bachelor thesis focuses on the information of women in the field of prenatal care. The thesis has two parts - theoretical and empirical. The theoretical part deals with prenatal care, its contents and individual examinations for prenatal diagnostics. It also contains the problems of the most common pathologies in the prenatal period. In the empirical part, the work focuses on the awareness of women in the field of prenatal diagnostics, how women are oriented in this field and where they get their potential knowledge and whether age, education, pregnancy, or parity of women influence this knowledge.
Aims: The Main aim of my work is to know of women in the field of prenatal diagnostics. Interest, in this area, the active searching for information about the whole pregnancy, individual examinations and possible pathologies.
Methodology: The survey was carried out using a questionnaire survey. The results of the survey are clearly elaborated in the tables and charts.
Results: Thanks to my survey I found that the knowing of women in this area is sufficient. This result was to be born for all current and future midwifes, physicians and other specialists in the prenatal area.
Conclusion: From this work came a few recommendations for practice. The most important is to continue providing information to women in the field of prenatal diagnostics and overall in the field of pregnancy. To explain to women all procedures, all examinations and screening methods and to provide them with psychological support from midwives in examinations, which can often be very mentally demanding for a woman.
Klíčová slova
informovanost, prenatální diagnostika, těhotenství, vyšetřovací metody
1. Výběr tématu, studium odborné literatury, tvorba rešerší
2. Charakteristika teoretických východisek práce, cíle práce, úkolů práce
3. Charakteristika metodiky práce - kvantitativní dotazníkové šetření, výběr metody
4. Výběr metody, příprava, pilotní šetření
5. Vlastní sběr dat - analýza dat
6. Analýza dat, hodnocení
7. Závěr, diskuze, komparace dat s jinými prácemi, doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Podklady pro vypracování dotazníkového šetření:
1. Výběr tématu, studium odborné literatury, tvorba rešerší
2. Charakteristika teoretických východisek práce, cíle práce, úkolů práce
3. Charakteristika metodiky práce - kvantitativní dotazníkové šetření, výběr metody
4. Výběr metody, příprava, pilotní šetření
5. Vlastní sběr dat - analýza dat
6. Analýza dat, hodnocení
7. Závěr, diskuze, komparace dat s jinými prácemi, doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
BINDER, Tomáš A KOLEKTIV. Porodnictví. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 80-246-1907-5.
BINDER, Tomáš a Blanka VAVŘINKOVÁ. Porodnictví: pro porodní asistentky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, Fakulta zdravotnických studií, 2016. Monografie. ISBN 978-80-7561-020-1.
ČECH, Evžen ... [ET AL.]. Porodnictví. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-802-4713-038.
G. GABBE, Steven ET AL. Obstetrics: Normal and Problem Pregnancies. 7. Philadelphia: Elsevier Health Sciences, 2016. ISBN 9780323392174.
BINDER, Tomáš, Alena HAMANOVÁ, Ivana LAMKOVÁ a Ludmila LAMPLOTOVÁ. Porodnická propedeutika: studijní texty pro obor Porodní asistentka: bakalářský studijní program ošetřovatelství. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2015. ISBN 978-80-7414-994-8.
HÁJEK, Zdeněk, Milan MACEK a Eduard KULOVANÝ. Základy prenatální diagnostiky. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-391-X.
ALDA, Pavel, Miroslav BŘEŠŤÁK a Daniela FISCHEROVÁ. Ultrazvuková diagnostika v těhotenství a gynekologii. 2., kompletně přeprac. a rozš. vyd. Praha: Aprofema, 2010. ISBN 978-80-903706-2-3.
WILLIS, A. M., S. K. SMITH, B. MEISER, C. MULLER, S. LEWIS a J. HALLIDAY. How do prospective parents prefer to receive information about prenatal screening and diagnostic testing?. Prenatal Diagnosis. 2015, 35(1), 100-102. DOI: 10.1002/pd.4493. ISSN 01973851. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1002/pd.4493
Seznam doporučené literatury
BINDER, Tomáš A KOLEKTIV. Porodnictví. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 80-246-1907-5.
BINDER, Tomáš a Blanka VAVŘINKOVÁ. Porodnictví: pro porodní asistentky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, Fakulta zdravotnických studií, 2016. Monografie. ISBN 978-80-7561-020-1.
ČECH, Evžen ... [ET AL.]. Porodnictví. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-802-4713-038.
G. GABBE, Steven ET AL. Obstetrics: Normal and Problem Pregnancies. 7. Philadelphia: Elsevier Health Sciences, 2016. ISBN 9780323392174.
BINDER, Tomáš, Alena HAMANOVÁ, Ivana LAMKOVÁ a Ludmila LAMPLOTOVÁ. Porodnická propedeutika: studijní texty pro obor Porodní asistentka: bakalářský studijní program ošetřovatelství. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2015. ISBN 978-80-7414-994-8.
HÁJEK, Zdeněk, Milan MACEK a Eduard KULOVANÝ. Základy prenatální diagnostiky. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-391-X.
ALDA, Pavel, Miroslav BŘEŠŤÁK a Daniela FISCHEROVÁ. Ultrazvuková diagnostika v těhotenství a gynekologii. 2., kompletně přeprac. a rozš. vyd. Praha: Aprofema, 2010. ISBN 978-80-903706-2-3.
WILLIS, A. M., S. K. SMITH, B. MEISER, C. MULLER, S. LEWIS a J. HALLIDAY. How do prospective parents prefer to receive information about prenatal screening and diagnostic testing?. Prenatal Diagnosis. 2015, 35(1), 100-102. DOI: 10.1002/pd.4493. ISSN 01973851. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1002/pd.4493
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Úvod: Bakalářská práce se zaměřuje na úroveň informovanosti žen v oblasti prenatální péče. Práce má dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá prenatální péčí, její náplní a jednotlivými vyšetřeními v rámci prenatální diagnostiky. Dále nastiňuje i problematiku nejčastějších patologií v prenatálním období. V empirické části se práce zaměřuje na informovanost žen v oblasti prenatální diagnostiky, zjišťuje, jak se ženy v této oblasti orientují a odkud své případné znalosti získávají a zda má na tyto znalosti vliv věk, vzdělání, gravidita, případně parita ženy.
Cíl: Hlavním cílem práce je zjistit informovanost žen na poli prenatální diagnostiky. Zjistit, zda mají zájem, v této oblasti, o aktivní vyhledávání informací o celém těhotenství, jednotlivých vyšetřeních a možných patologiích. Ke zjištění hlavního cíle se snažím dosáhnout pomocí dílčích úkolů, které jsou vyjmenovány v sekci "Vymezení problému a cíl práce."
Metodika: Ke zjištění stanovených cílů jsem využila metodu kvantitativního průzkumu pomocí nestandardizovaného dotazníkového šetření.
Metoda: První fází mé práce bylo určení metody. Pro získání potřebných výsledků jsem se rozhodla pro dotazníkové šetření. Po vytvoření dotazníku jsem provedla pilotní šetření, ze kterého vyplynula nutnost poupravit několik otázek k lepší přehlednosti a snazšímu pochopení. Následovalo rozdávání finálních dotazníků v ambulancích. Dotazník se skládá z patnácti otázek, je určen těhotným ženám navštěvujícím prenatální poradnu a je zcela anonymní. Otázky jsem zpracovala nejprve do předběžných tabulek a poté jsem vytvořila tabulky a grafy s konečnými výsledky.
Výsledky: Díky průzkumu jsem zjistila, že informovanost žen v této oblasti je dostačující. Usuzuji tak z výsledků dotazníkového šetření, které ukázalo, že těhotné ženy v dnešní době se zajímají o svůj stav, nenechávají věci náhodě a aktivně si samy vyhledávají informace, ptají se lékaře v prenatální poradně a konzultují probíhající těhotenství s porodní asistentkou v rámci primární a komunitní péče. Ženy jsou tak dobře informovány o veškerých stavech, které se v období těhotenství můžou objevit.
Závěr: Výsledek by měl být vodítkem pro všechny současné i budoucí porodní asistentky, lékaře a další odborníky v prenatální oblasti. Z práce vzešlo několik doporučení pro praxi. Studentka: Nejdůležitějším a stěžejním bodem je pokračovat v poskytování informací ženám v oblasti prenatální diagnostiky a celkově v oblasti těhotenství. Snažit se ženám vysvětlit všechny postupy, veškerá vyšetření a screeningové metody a zajistit jim psychickou podporu ze strany porodních asistentek při vyšetřeních, které mnohdy mohou být pro ženu velmi psychicky náročné.
Otázky:
1. Jsou stejné výsledky v oblasti informovanosti u žen s invazivní a neinvazivní technikou?
Odpověď: Ano
2. Jak jste hodnotila, že je informovanost žen "výborná"?
Odpověď: Nepodloženo, pouze intuitivní rozložení pro hodnocení a interpretaci
3. Jak je ovlivněna psychika žen v rámci prenatální diagnostiky?
Odpověď: Ano psychika žen je důležitá, ženy jsou rády za diagnostiku, aby věděly, že je vše v pořádku. Vliv na psychiku žen může mít čas čekání na výsledky.
4. Co si myslíte o falešné negativitě/pozitivitě výsledků:
Odpověď: studentka odpověděla, 2 % žen mohou mít špatné výsledky, avšak ženy nejsou o této informaci informované.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR - oponent
1. Co považujete za Vámi interpretovanou "dobrou" informovanost respondentek? Jaká
jste zvolila kritéria tohoto hodnocení?
2. Jaký máte názor na vliv prenatálního screeningu na psychickou pohodu ženy?
3. Jaká je spolehlivost screeningu?
Hodnocení: výborně