Přesto, že vietnamská minorita patří mezi největší národností menšiny v České republice, většinová společnost o ní má stále zkreslené představy. Jedním z důvodů uzavřenosti této skupiny je pravděpodobně i nízká jazyková vybavenost značné části, zejména starší, vietnamské populace a jejich úzce zaměřená vazba na práci, známé a příbuzné ve vlastní komunitě, jež jim příliš neumožňuje navazovat kontakty mimo vietnamskou menšinu.
Ani vietnamská společnost u nás však není homogenní. Tvoří ji několik skupin, které se od sebe zásadně odlišují. Kromě výše zmíněné skupiny vietnamských imigrantů první generace, která do České republiky přišla zejména za lepším výdělkem již v produktivním věku, zde existuje generace druhá, potomci první generace, kteří se narodili v České republice, či do České republiky přicestovali do pěti let jejich věku. Třetí skupinu tvoří tzv. jedenapůltá generace, která je v současné době hojně zastoupena mezi dětmi a mladými dospělými. Jedná se o osoby, které se narodily ve Vietnamu, kde žily minimálně do svých šesti let, a které se však ještě v dětství přestěhovaly do České republiky, kde pokračovaly ve školní docházce. Právě pro tyto osoby přesun do České republiky, který nemohou samy ovlivnit, často znamená znatelný zásah do jejich života, sociálních vztahů a významně ovlivňuje jejich budoucnost.
Tato práce se zabývá vietnamskými migranty v České republice, jejich pocity, životy a změnou, kterou si prošli. Práce je zaměřena na pocit vykořenění, ztráty, hledání sama sebe, své budoucnosti a svého místa v nové společnosti. Snahou práce bylo nalézt tato témata a zpracovat je v koláži dokumentárních portrétů několika zástupců první a jedenapůlté generace Vietnamců. Téma dokumentárního portrétu je dále rozvíjeno ve vlastním edukativním projektu, který má za úkol přiblížit jednu z českých menšin majoritní dětské populaci. Výtvarná práce, filmová koláž ve formě dokumentární tvorby, je pak zasazena do širšího socio-kulturně uměleckého kontextu, v němž je přiblížena vietnamská menšina, její struktura a historie v České republice. Dále je zasazen dokumentární film do kontextu tvorby a jsou zmíněni i jiní umělci pracující s tématem vykořenění či filmaři věnující se vietnamskému motivu.
Anotace v angličtině
Despite the fact that the Vietnamese minority is one of the largest national minorities in the Czech Republic, the majority society has many distorted ideas about it. Language barrier is probably one of the reasons why this group of people remains still closed up towards outer world. Especially the older generation of Vietnamese remains tied to their work and family and friends within the Vietnamese community. They usually don´t seek many interactions outside of their comfort zone provided by the Vietnamese minority.
However, the Vietnamese society isn´t homogeneous either. It consists of several groups are fundamentally different from each other. Apart from the group mentioned above (these are so called first-generation Vietnamese immigrants who came to the Czech Republic as adults), there are people of Vietnamese origin that were born in the Czech republic, or came here at very young age (5 years of age or younger). These are called the second-generation. And then there are people who belong to the first-and-half generation. They were born in Vietnam, where they had lived for at least six years, but then, they came to the Czech Republic (still children) and continued with the education here. These people were often taken from their social group and friends to whom they felt the sense of belonging. This dramatic change can affect their future lives.
This thesis deals with Vietnamese migrants in the Czech Republic, with their feelings, lives and with the change they have gone through. The thesis is focused on the feeling of uprooting, loss, search for oneself, possible future, and for their own place in the new society.
The aim of the diploma thesis is to find the aforemetioned themes in a collage made out of documentary portraits of several representatives of the first and first-and-half generation of Vietnamese. The theme of the documentary portraits is further developed in an original educational project, which aims to introduce one of the Czech minorities to Czech children from the majority population. The film collage is then put into wider socio-cultural and artistic context. This includes providing information about the Vietnamese minority in the Czech Republic, information about documentary filmmaking and about artists that are dealing with the similar theme of uprooting or filmmakers that are interested in Vietnamese topics.
diversity, documentary film, documentary portrait, ethnic identity, international migration, multiculturalism, national minority, socio-cultural coexistence, Vietnam
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Přesto, že vietnamská minorita patří mezi největší národností menšiny v České republice, většinová společnost o ní má stále zkreslené představy. Jedním z důvodů uzavřenosti této skupiny je pravděpodobně i nízká jazyková vybavenost značné části, zejména starší, vietnamské populace a jejich úzce zaměřená vazba na práci, známé a příbuzné ve vlastní komunitě, jež jim příliš neumožňuje navazovat kontakty mimo vietnamskou menšinu.
Ani vietnamská společnost u nás však není homogenní. Tvoří ji několik skupin, které se od sebe zásadně odlišují. Kromě výše zmíněné skupiny vietnamských imigrantů první generace, která do České republiky přišla zejména za lepším výdělkem již v produktivním věku, zde existuje generace druhá, potomci první generace, kteří se narodili v České republice, či do České republiky přicestovali do pěti let jejich věku. Třetí skupinu tvoří tzv. jedenapůltá generace, která je v současné době hojně zastoupena mezi dětmi a mladými dospělými. Jedná se o osoby, které se narodily ve Vietnamu, kde žily minimálně do svých šesti let, a které se však ještě v dětství přestěhovaly do České republiky, kde pokračovaly ve školní docházce. Právě pro tyto osoby přesun do České republiky, který nemohou samy ovlivnit, často znamená znatelný zásah do jejich života, sociálních vztahů a významně ovlivňuje jejich budoucnost.
Tato práce se zabývá vietnamskými migranty v České republice, jejich pocity, životy a změnou, kterou si prošli. Práce je zaměřena na pocit vykořenění, ztráty, hledání sama sebe, své budoucnosti a svého místa v nové společnosti. Snahou práce bylo nalézt tato témata a zpracovat je v koláži dokumentárních portrétů několika zástupců první a jedenapůlté generace Vietnamců. Téma dokumentárního portrétu je dále rozvíjeno ve vlastním edukativním projektu, který má za úkol přiblížit jednu z českých menšin majoritní dětské populaci. Výtvarná práce, filmová koláž ve formě dokumentární tvorby, je pak zasazena do širšího socio-kulturně uměleckého kontextu, v němž je přiblížena vietnamská menšina, její struktura a historie v České republice. Dále je zasazen dokumentární film do kontextu tvorby a jsou zmíněni i jiní umělci pracující s tématem vykořenění či filmaři věnující se vietnamskému motivu.
Anotace v angličtině
Despite the fact that the Vietnamese minority is one of the largest national minorities in the Czech Republic, the majority society has many distorted ideas about it. Language barrier is probably one of the reasons why this group of people remains still closed up towards outer world. Especially the older generation of Vietnamese remains tied to their work and family and friends within the Vietnamese community. They usually don´t seek many interactions outside of their comfort zone provided by the Vietnamese minority.
However, the Vietnamese society isn´t homogeneous either. It consists of several groups are fundamentally different from each other. Apart from the group mentioned above (these are so called first-generation Vietnamese immigrants who came to the Czech Republic as adults), there are people of Vietnamese origin that were born in the Czech republic, or came here at very young age (5 years of age or younger). These are called the second-generation. And then there are people who belong to the first-and-half generation. They were born in Vietnam, where they had lived for at least six years, but then, they came to the Czech Republic (still children) and continued with the education here. These people were often taken from their social group and friends to whom they felt the sense of belonging. This dramatic change can affect their future lives.
This thesis deals with Vietnamese migrants in the Czech Republic, with their feelings, lives and with the change they have gone through. The thesis is focused on the feeling of uprooting, loss, search for oneself, possible future, and for their own place in the new society.
The aim of the diploma thesis is to find the aforemetioned themes in a collage made out of documentary portraits of several representatives of the first and first-and-half generation of Vietnamese. The theme of the documentary portraits is further developed in an original educational project, which aims to introduce one of the Czech minorities to Czech children from the majority population. The film collage is then put into wider socio-cultural and artistic context. This includes providing information about the Vietnamese minority in the Czech Republic, information about documentary filmmaking and about artists that are dealing with the similar theme of uprooting or filmmakers that are interested in Vietnamese topics.
diversity, documentary film, documentary portrait, ethnic identity, international migration, multiculturalism, national minority, socio-cultural coexistence, Vietnam
Zásady pro vypracování
1/ Studium odborné literatury
2/ Určení cíle a volba tématu
3/Příprava a realizace výtvarného projektu
4/Vypracování teoretické části
5/Odevzdání diplomové práce
Zásady pro vypracování
1/ Studium odborné literatury
2/ Určení cíle a volba tématu
3/Příprava a realizace výtvarného projektu
4/Vypracování teoretické části
5/Odevzdání diplomové práce
Seznam doporučené literatury
ADLER, Rudolf. Cesta k filmovému dokumentu. 3., rozš. vyd. Praha: Filmová a televizní fakulta AMU, 2001. ISBN 80-85883-72-4.
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách. Jinočany: H & H, 2006. Multikulturní inspirace. ISBN 80-7319-055-9.
FREIDINGEROVÁ, Tereza. Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha, 2014. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-174-9.
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6.
JARKOVSKÁ, Lucie. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
MARTÍNKOVÁ, Šárka. Vietnamská komunita v Praze. Praha: Muzeum hlavního města Prahy, 2010. ISBN 978-80-85394-72-6.
MÜLLEROVÁ, Magdalena, Ondřej KAŠPÁREK a Věra FRAJTOVÁ. Umělci pro společnost: příklady kulturních projektů v oblasti sociální inkluze. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2010. ISBN 978-80-7008-249-2.
Na křižovatce kultur, aneb, Romové, Vietnamci a Číňané mezi námi. Praha: NIDM - Národní institut dětí a mládeže, 2010. ISBN 978-80-86784-91-5.
Seznam doporučené literatury
ADLER, Rudolf. Cesta k filmovému dokumentu. 3., rozš. vyd. Praha: Filmová a televizní fakulta AMU, 2001. ISBN 80-85883-72-4.
ČERNÍK, Jan. S vietnamskými dětmi na českých školách. Jinočany: H & H, 2006. Multikulturní inspirace. ISBN 80-7319-055-9.
FREIDINGEROVÁ, Tereza. Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha, 2014. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-174-9.
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6.
JARKOVSKÁ, Lucie. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4.
MARTÍNKOVÁ, Šárka. Vietnamská komunita v Praze. Praha: Muzeum hlavního města Prahy, 2010. ISBN 978-80-85394-72-6.
MÜLLEROVÁ, Magdalena, Ondřej KAŠPÁREK a Věra FRAJTOVÁ. Umělci pro společnost: příklady kulturních projektů v oblasti sociální inkluze. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2010. ISBN 978-80-7008-249-2.
Na křižovatce kultur, aneb, Romové, Vietnamci a Číňané mezi námi. Praha: NIDM - Národní institut dětí a mládeže, 2010. ISBN 978-80-86784-91-5.