Diplomová práce se zabývá tématem výtvarných soutěží a jejich vnímáním z pozice umělců, kteří se jich účastnili. Jádrem práce jsou proto rozhovory s autory (Martin Mainer, Filip Dvořák, Hynek Martinec, Michal Ožibko, Jan Mikulka a Pavel Vašíček), jejichž prostřednictvím komentuje českou výtvarnou scénu, výtvarné soutěže a potřeby médií k prezentaci umělce.
Práce představí nejvýznamnější české, ale i zahraniční soutěže, se zaměřením na médium malby. V českém prostředí se soustředí na Cenu Jindřicha Chalupeckého, která je vnímána širokou veřejností a mediálně nejvíce reflektována. Podrobněji se zabývá mezinárodní BP Portrait Award, která se koná jednou ročně pod záštitou National Portrait Gallery v Londýně. Okrajově jsou zde zahrnuty další zahraniční soutěže jako je například španělská soutěž Figurativas Painting and Sculpture Competitions, britská Turner Prize a soutěže, které vyhlašuje Royal Society of Painting v Londýně. Práce se zabývá nejen otázkou významu výtvarných soutěží pro umělce a jejich vlivem na umělecké dění. Poukazuje na otázky ohledně objektivity poroty, vlivu médií, ale také převládání podpory mladého umění. Z tohoto důvodu nejsou vynechány ani soutěže pro studenty a čerstvé absolventy výtvarných oborů, jako je například Cena kritiky pro mladou malbu, projekt Start up, který pořádá Galerie hlavního města Prahy nebo cena EXIT, kterou vyhlašuje formou bienále Fakulta umění a designu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Protipólem k několika cenám, soutěžím a projektům pro mladé a začínající umělce je zde zmíněn počin Umělec má cenu, který vznikl z potřeby upozornit na umělce, kteří přesáhli třicet pět let a jsou pro mladší generaci autoritou.
Práce vychází z autentických pramenů a jejich následné analýzy. Z etických důvodů je zde zastoupena kapitola věnovaná metodice, která se zabývá orální historií.
Anotace v angličtině
My dissertation focuses on the theme of art competitions and how they are perceived from the viewpoint of the artists who take part in them. For this reason, the dissertation is principally based on interviews with individual artists (Martin Mainer, Filip Dvořák Hynek Martinec, Michal Ožibko, Jan Mikulka and Pavel Vašíček) through which it provides a commentary on the Czech art scene, the perception and meaning of art competitions and the necessity of using the media to present an artist's work.
The dissertation deals with the most important art competitions, both in the Czech Republic and other countries. In the Czech context it focuses on the Jindřich Chalupecký Award, the art prize that is most widely recognised and discussed by the public and media in this country. It assesses in similar detail the international BP Portrait Award that is held annually under the auspices of the National Portrait Gallery in London. Other national competitions featured in less depth are the Spanish Figurativas Painting and Sculpture Competition, the British Turner Prize and the competition held by the Royal Society of Painting in London. The dissertation doesn't just focus on the issue of art competitions' significance for artists and the influence they have on developments in art, but also highlights issues concerning the objectivity of juries, media influence, though also the predominance of support for young art. For this reason the dissertation doesn't overlook competitions for students and fresh art college graduates such as Critic´s Award for young painting, Startup held by the Prague City Gallery and the EXIT award held in the form of a biennial by the Faculty of Art and Design of Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem. It also mentions the project The Artist Is Valuable, a counterpoint to several awards, competitions and projects for young and emerging artists that was created out of the need to highlight artists older than 35 who represent an authority in the eyes of the younger generation.
This dissertation is based on authentic sources and their subsequent analysis. For ethical reasons it also includes a chapter devoted to methodology dealing with oral history.
Klíčová slova
výtvarné ceny, rozhovory, Cena Jindřicha Chalupeckého, Turner Prize, BP Portrait Award, Martin Mainer, Vladimír Houdek, Hynek Martinec, Jan Mikulka, Michal Ožibko, Pavel Vašíček, Jan Poupě, Filip Dvořák, orální historie, abdukce, výtvarný provoz, realistická malba, hyperrealismus
Klíčová slova v angličtině
Art awards, interviews, the Jindřich Chalupecký Award, the Turner Prize, the BP Portrait Award, Martin Mainer, Vladimír Houdek, Hynek Martinec, Jan Mikulka, Michal Ožibko, Pavel Vašíček, Jan Poupě, Filip Dvořák, oral history, abduction, art practice, realist painting , hyperrealism
Rozsah průvodní práce
145 s. (235 479 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tématem výtvarných soutěží a jejich vnímáním z pozice umělců, kteří se jich účastnili. Jádrem práce jsou proto rozhovory s autory (Martin Mainer, Filip Dvořák, Hynek Martinec, Michal Ožibko, Jan Mikulka a Pavel Vašíček), jejichž prostřednictvím komentuje českou výtvarnou scénu, výtvarné soutěže a potřeby médií k prezentaci umělce.
Práce představí nejvýznamnější české, ale i zahraniční soutěže, se zaměřením na médium malby. V českém prostředí se soustředí na Cenu Jindřicha Chalupeckého, která je vnímána širokou veřejností a mediálně nejvíce reflektována. Podrobněji se zabývá mezinárodní BP Portrait Award, která se koná jednou ročně pod záštitou National Portrait Gallery v Londýně. Okrajově jsou zde zahrnuty další zahraniční soutěže jako je například španělská soutěž Figurativas Painting and Sculpture Competitions, britská Turner Prize a soutěže, které vyhlašuje Royal Society of Painting v Londýně. Práce se zabývá nejen otázkou významu výtvarných soutěží pro umělce a jejich vlivem na umělecké dění. Poukazuje na otázky ohledně objektivity poroty, vlivu médií, ale také převládání podpory mladého umění. Z tohoto důvodu nejsou vynechány ani soutěže pro studenty a čerstvé absolventy výtvarných oborů, jako je například Cena kritiky pro mladou malbu, projekt Start up, který pořádá Galerie hlavního města Prahy nebo cena EXIT, kterou vyhlašuje formou bienále Fakulta umění a designu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Protipólem k několika cenám, soutěžím a projektům pro mladé a začínající umělce je zde zmíněn počin Umělec má cenu, který vznikl z potřeby upozornit na umělce, kteří přesáhli třicet pět let a jsou pro mladší generaci autoritou.
Práce vychází z autentických pramenů a jejich následné analýzy. Z etických důvodů je zde zastoupena kapitola věnovaná metodice, která se zabývá orální historií.
Anotace v angličtině
My dissertation focuses on the theme of art competitions and how they are perceived from the viewpoint of the artists who take part in them. For this reason, the dissertation is principally based on interviews with individual artists (Martin Mainer, Filip Dvořák Hynek Martinec, Michal Ožibko, Jan Mikulka and Pavel Vašíček) through which it provides a commentary on the Czech art scene, the perception and meaning of art competitions and the necessity of using the media to present an artist's work.
The dissertation deals with the most important art competitions, both in the Czech Republic and other countries. In the Czech context it focuses on the Jindřich Chalupecký Award, the art prize that is most widely recognised and discussed by the public and media in this country. It assesses in similar detail the international BP Portrait Award that is held annually under the auspices of the National Portrait Gallery in London. Other national competitions featured in less depth are the Spanish Figurativas Painting and Sculpture Competition, the British Turner Prize and the competition held by the Royal Society of Painting in London. The dissertation doesn't just focus on the issue of art competitions' significance for artists and the influence they have on developments in art, but also highlights issues concerning the objectivity of juries, media influence, though also the predominance of support for young art. For this reason the dissertation doesn't overlook competitions for students and fresh art college graduates such as Critic´s Award for young painting, Startup held by the Prague City Gallery and the EXIT award held in the form of a biennial by the Faculty of Art and Design of Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem. It also mentions the project The Artist Is Valuable, a counterpoint to several awards, competitions and projects for young and emerging artists that was created out of the need to highlight artists older than 35 who represent an authority in the eyes of the younger generation.
This dissertation is based on authentic sources and their subsequent analysis. For ethical reasons it also includes a chapter devoted to methodology dealing with oral history.
Klíčová slova
výtvarné ceny, rozhovory, Cena Jindřicha Chalupeckého, Turner Prize, BP Portrait Award, Martin Mainer, Vladimír Houdek, Hynek Martinec, Jan Mikulka, Michal Ožibko, Pavel Vašíček, Jan Poupě, Filip Dvořák, orální historie, abdukce, výtvarný provoz, realistická malba, hyperrealismus
Klíčová slova v angličtině
Art awards, interviews, the Jindřich Chalupecký Award, the Turner Prize, the BP Portrait Award, Martin Mainer, Vladimír Houdek, Hynek Martinec, Jan Mikulka, Michal Ožibko, Pavel Vašíček, Jan Poupě, Filip Dvořák, oral history, abduction, art practice, realist painting , hyperrealism
Zásady pro vypracování
heuristika pramenů a literatury
rešerše dobových časopisů
metoda orální historie
sběr rozhovorů
analýza dat
Zásady pro vypracování
heuristika pramenů a literatury
rešerše dobových časopisů
metoda orální historie
sběr rozhovorů
analýza dat
Seznam doporučené literatury
Ateliéry Avu: Malířská škola Zdeňka Berana, Alšova Jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou, 2001
Aukce: Mladé umění 19982005, oficiální umění 1960 1989, galerie Peron, 2005
AVU 18, Akademie výtvarného umění v Praze, 2007
Beyond Reality: British Painting Today, Galerie Rudolfinum, Praha, 2012
BP portrait award, National Portrait Gallery, Londýn, 2007
BP portrait award, National Portrait Gallery, Londýn, 2010
BP portrait award, National Portrait Gallery, Londýn, 2011
České umění XX. století: 1970 2007, Alšova Jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou, 2007
Diplomanti AVU 2005, Akademie výtvarného umění v Praze, Praha, 2005
Diplomanti AVU 2006, Akademie výtvarného umění v Praze, Praha, 2006
Defenestrace, Akademie výtvarného umění v Praze, 2008
Elkins, James: Proč lidé před obrazy pláčou?, Academia, Praha, 2008
Gombrich, Ernst Hans: Umění a iluze, studie o psychologii obrazového znázorňování, Odeon, Praha, 1085
Grey Gold, české a slovenské umělkyně 65+, Dům umění města Brna, příspěvková organizace a Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2014
Horáček, Radek: Umění bez revolucí? Proměny soudobého výtvarného umění, Masarykova univerzita, Brno, 2015
Letní koktejl 2010, Galerie Michal´s collection, Praha, 2010
Martinec, Hynek: Intelectual Properties, Galerie Václava Špály, Praha 2015
Mezera: Mladé umění v Česku 19902014, Společnost Jindřicha Chalupeckého, Yinachi, Praha, 2014
Morganová, Pavlína: Někdy v sukni, umění 90. let, Moravská galerie, Brno, 2014
Originální & Perspektivní: Exkluzivní výběr ze současného česko slovenského výtvarného umění, Arteso Art Production, Praha, 2011
Originální perspektivy: Výběr ze současné české a slovenské tvorby umělců mladé a střední generace, Galerie Michal´s collection, Praha, 2014
Ruka Ruku Myje, Vysoké učení technické, Fakulta výtvarných umění, Brno, 2012
Řiháček, Tomáš, Čermák, Ivo, Hytych, Roman a kol.: Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy, Masarykova Univerzita, Brno, 2013
Sadovská, Dorota: Terapie bílou, Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora, 2017
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 19502008, Výtvarné centrum Chagall, Ostrava, 2008
Starobinski, Jean: Symboly rozumu, Proměny umění a revoluce, Barrister&Principal, Brno, 2003
Start Up III., Galerie hlavního města Prahy, Praha, 2012
Štefková, Zuzana: Svědectví. Ženským hlasem: Rozhovory s českými a slovenskými umělkyněmi a teoretičkami umění, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha, 2013
Vaněk, Miroslav: Třetí strana trojúhelníku, teorie a praxe orální historie, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, Karolinum, 2015
Vašíček, Pavel: Barokní krajina, galerie Městké muzem v Čáslavi, 2014
Vašíček, Pavel, Gemrot, Jan: Intersection, Galerie Beseda, Ostrava 2014
Wail of Silence, Adolescent, Praha, 2014
500 Portraits: BP portrait award, National Portrait Gallery, Londýn, 2011
909: Umění přelomu tisíciletí ze sbírek Národní galerie v Praze 19902009, Národní galerie, Praha, 2009
Odborná periodika:
Goldscheider, I. Turner Prize 2001. Ateliér. 2002. Roč. 15, č. 2, s. 8.
Goldscheider, I. Turner Prize 2002. Ateliér. 2002. Roč. 15, č. 2526, s. 16.
Goldscheider, I. Turner Prize. Ateliér. 2004, roč. 17, č. 1, s. 9.
Goldscheider, I. Turner Prize 2004. Ateliér. 2004. roč. 17, č. 2526, s. 16.
Goldscheider, I. Turnerova cena 2005. Ateliér. 2006, roč. 19, č. 2, s. 1.
Horáček, R. Chybí Ceně Jindřicha Chalupeckého koncepce? Ateliér. 1998, roč. 11, č. 2, s. 3.
Horáček, R. Obecně o ceně. Ateliér. 1993, roč. 6, č. 14, s. 7.
Horáček, R. Půl tuctu laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Ateliér. 1996, roč. 9, č. 1718, s. 4.
Horáček, R. Třetí generace. Ateliér. 2006, roč. 19, č. 7, s. 2.
Horová, A. Nové spojení: Stav laureátů na soudobé česko-slovenské scéně. Ateliér. 2001, roč. 14, č. 23, s. 16.
Seznam doporučené literatury
Ateliéry Avu: Malířská škola Zdeňka Berana, Alšova Jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou, 2001
Aukce: Mladé umění 19982005, oficiální umění 1960 1989, galerie Peron, 2005
AVU 18, Akademie výtvarného umění v Praze, 2007
Beyond Reality: British Painting Today, Galerie Rudolfinum, Praha, 2012
BP portrait award, National Portrait Gallery, Londýn, 2007
BP portrait award, National Portrait Gallery, Londýn, 2010
BP portrait award, National Portrait Gallery, Londýn, 2011
České umění XX. století: 1970 2007, Alšova Jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou, 2007
Diplomanti AVU 2005, Akademie výtvarného umění v Praze, Praha, 2005
Diplomanti AVU 2006, Akademie výtvarného umění v Praze, Praha, 2006
Defenestrace, Akademie výtvarného umění v Praze, 2008
Elkins, James: Proč lidé před obrazy pláčou?, Academia, Praha, 2008
Gombrich, Ernst Hans: Umění a iluze, studie o psychologii obrazového znázorňování, Odeon, Praha, 1085
Grey Gold, české a slovenské umělkyně 65+, Dům umění města Brna, příspěvková organizace a Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, 2014
Horáček, Radek: Umění bez revolucí? Proměny soudobého výtvarného umění, Masarykova univerzita, Brno, 2015
Letní koktejl 2010, Galerie Michal´s collection, Praha, 2010
Martinec, Hynek: Intelectual Properties, Galerie Václava Špály, Praha 2015
Mezera: Mladé umění v Česku 19902014, Společnost Jindřicha Chalupeckého, Yinachi, Praha, 2014
Morganová, Pavlína: Někdy v sukni, umění 90. let, Moravská galerie, Brno, 2014
Originální & Perspektivní: Exkluzivní výběr ze současného česko slovenského výtvarného umění, Arteso Art Production, Praha, 2011
Originální perspektivy: Výběr ze současné české a slovenské tvorby umělců mladé a střední generace, Galerie Michal´s collection, Praha, 2014
Ruka Ruku Myje, Vysoké učení technické, Fakulta výtvarných umění, Brno, 2012
Řiháček, Tomáš, Čermák, Ivo, Hytych, Roman a kol.: Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy, Masarykova Univerzita, Brno, 2013
Sadovská, Dorota: Terapie bílou, Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora, 2017
Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 19502008, Výtvarné centrum Chagall, Ostrava, 2008
Starobinski, Jean: Symboly rozumu, Proměny umění a revoluce, Barrister&Principal, Brno, 2003
Start Up III., Galerie hlavního města Prahy, Praha, 2012
Štefková, Zuzana: Svědectví. Ženským hlasem: Rozhovory s českými a slovenskými umělkyněmi a teoretičkami umění, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha, 2013
Vaněk, Miroslav: Třetí strana trojúhelníku, teorie a praxe orální historie, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, Karolinum, 2015
Vašíček, Pavel: Barokní krajina, galerie Městké muzem v Čáslavi, 2014
Vašíček, Pavel, Gemrot, Jan: Intersection, Galerie Beseda, Ostrava 2014
Wail of Silence, Adolescent, Praha, 2014
500 Portraits: BP portrait award, National Portrait Gallery, Londýn, 2011
909: Umění přelomu tisíciletí ze sbírek Národní galerie v Praze 19902009, Národní galerie, Praha, 2009
Odborná periodika:
Goldscheider, I. Turner Prize 2001. Ateliér. 2002. Roč. 15, č. 2, s. 8.
Goldscheider, I. Turner Prize 2002. Ateliér. 2002. Roč. 15, č. 2526, s. 16.
Goldscheider, I. Turner Prize. Ateliér. 2004, roč. 17, č. 1, s. 9.
Goldscheider, I. Turner Prize 2004. Ateliér. 2004. roč. 17, č. 2526, s. 16.
Goldscheider, I. Turnerova cena 2005. Ateliér. 2006, roč. 19, č. 2, s. 1.
Horáček, R. Chybí Ceně Jindřicha Chalupeckého koncepce? Ateliér. 1998, roč. 11, č. 2, s. 3.
Horáček, R. Obecně o ceně. Ateliér. 1993, roč. 6, č. 14, s. 7.
Horáček, R. Půl tuctu laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého. Ateliér. 1996, roč. 9, č. 1718, s. 4.
Horáček, R. Třetí generace. Ateliér. 2006, roč. 19, č. 7, s. 2.
Horová, A. Nové spojení: Stav laureátů na soudobé česko-slovenské scéně. Ateliér. 2001, roč. 14, č. 23, s. 16.