Cílem předložené kvalifikační práce s názvem Adaptační kurzy na 2. stupni základních škol v Ústeckém kraji metody práce a formy realizace je na základě teoretických poznatků z dostupných odborných literárních zdrojů, osobních zkušeností a realizovaného empirického výzkumu analyzovat využívání adaptačních kurzů na 2. stupni základních škol k třídnímu managementu.
Kvalifikační práce je rozdělena na dvě části: teoretickou (rešeršní) a praktickou (empirickou). V teoretické části bakalářské práce jsou rozebírány metody a formy adaptačních kurzů na základních školách, role jednotlivých aktérů, problémy realizace, přehled dotačních titulů k získávání finančních prostředků na adaptační kurzy a metody jejich zpětnovazebního hodnocení.
Empirické šetření realizované v rámci výzkumné části bakalářské práce je zaměřeno na metody a formy realizace adaptačních kurzů, jejich využívání na 2. stupni základnch škol, na analýzu spolupráce mezi externími odborníky a pedagogy, na hodnocení adaptačních kurzů a využívání veřejných finančních zdrojů k jejich realizaci. Získané informace jsou analyzovány a na jejich základě jsou stanovena doporučení pro praxi i pro krajskou metodiku primární prevence.
Anotace v angličtině
The main objective of the submitted qualification thesis entitled "Adaptation courses at the 2nd level of elementary schools in the Ústí nad Labem Region - methods of work and form of implementation" is to analyze the use of adaptation courses at the 2nd level of elementary school for the purpose of class management based on theoretical knowledge from available literary sources, personal experience and empirical research.
The qualification thesis is comprised of two parts: theoretical (research) and practical (empirical): 1) In the theoretical part of the bachelor thesis are analyzed the methods and forms of adaptation courses in elementary schools, the role of individual actors, problems of realization and the overview of grant titles to obtain funds for adaptation courses. 2) The empirical research carried out within the research part of the bachelor thesis focuses on the methods and forms of implementation of adaptation courses, their use at the 2nd level of primary schools, the analysis of cooperation between external experts and teachers, the evaluation of adaptation courses and the use of public financial resources for their implementation.
Key words: Adaptation Courses, Class Management, Primary Prevention, Experiential Learning: Learning by Doing, Homeroom Teacher, School Psychologist, Team Building Activities
Rozsah průvodní práce
59 s. (97929 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem předložené kvalifikační práce s názvem Adaptační kurzy na 2. stupni základních škol v Ústeckém kraji metody práce a formy realizace je na základě teoretických poznatků z dostupných odborných literárních zdrojů, osobních zkušeností a realizovaného empirického výzkumu analyzovat využívání adaptačních kurzů na 2. stupni základních škol k třídnímu managementu.
Kvalifikační práce je rozdělena na dvě části: teoretickou (rešeršní) a praktickou (empirickou). V teoretické části bakalářské práce jsou rozebírány metody a formy adaptačních kurzů na základních školách, role jednotlivých aktérů, problémy realizace, přehled dotačních titulů k získávání finančních prostředků na adaptační kurzy a metody jejich zpětnovazebního hodnocení.
Empirické šetření realizované v rámci výzkumné části bakalářské práce je zaměřeno na metody a formy realizace adaptačních kurzů, jejich využívání na 2. stupni základnch škol, na analýzu spolupráce mezi externími odborníky a pedagogy, na hodnocení adaptačních kurzů a využívání veřejných finančních zdrojů k jejich realizaci. Získané informace jsou analyzovány a na jejich základě jsou stanovena doporučení pro praxi i pro krajskou metodiku primární prevence.
Anotace v angličtině
The main objective of the submitted qualification thesis entitled "Adaptation courses at the 2nd level of elementary schools in the Ústí nad Labem Region - methods of work and form of implementation" is to analyze the use of adaptation courses at the 2nd level of elementary school for the purpose of class management based on theoretical knowledge from available literary sources, personal experience and empirical research.
The qualification thesis is comprised of two parts: theoretical (research) and practical (empirical): 1) In the theoretical part of the bachelor thesis are analyzed the methods and forms of adaptation courses in elementary schools, the role of individual actors, problems of realization and the overview of grant titles to obtain funds for adaptation courses. 2) The empirical research carried out within the research part of the bachelor thesis focuses on the methods and forms of implementation of adaptation courses, their use at the 2nd level of primary schools, the analysis of cooperation between external experts and teachers, the evaluation of adaptation courses and the use of public financial resources for their implementation.
Key words: Adaptation Courses, Class Management, Primary Prevention, Experiential Learning: Learning by Doing, Homeroom Teacher, School Psychologist, Team Building Activities
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na problematiku stmelovacích adaptačních kurzů na základních školách v Ústeckém kraji s cílem analyzovat metody práce a formy realizace kurzů na vybraném vzorku škol. Výzkumným úkolem bude zjistit, jakou formou školy kurzy organizují, jaké konkrétní prvky a metody do kurzů zařazují, jak spolupracují s externími odborníky a zdali využívají možností získávání dotací z veřejných zdrojů. Teoretická část práce bude vycházet z rešerší a bude zaměřena na problematiku adaptačních kurzů s důrazem na jejich cíle a význam pro třídní management. Dále na role třídního učitele a psychologa a jejich vzájemnou spolupráci. Zaměří se také na přehled dotačních titulů vhodných k financování adaptačních kurzů. V praktické části bude ke kvantitativnímu výzkumu využito dotazníkového šetření určeného pro 140 základních škol vybraných dle předem stanovených kritérií. Získaná data budou statisticky vyhodnocena v koláčových grafech a využita k ověření předpokladů a zodpovězení výzkumných otázek. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na problematiku stmelovacích adaptačních kurzů na základních školách v Ústeckém kraji s cílem analyzovat metody práce a formy realizace kurzů na vybraném vzorku škol. Výzkumným úkolem bude zjistit, jakou formou školy kurzy organizují, jaké konkrétní prvky a metody do kurzů zařazují, jak spolupracují s externími odborníky a zdali využívají možností získávání dotací z veřejných zdrojů. Teoretická část práce bude vycházet z rešerší a bude zaměřena na problematiku adaptačních kurzů s důrazem na jejich cíle a význam pro třídní management. Dále na role třídního učitele a psychologa a jejich vzájemnou spolupráci. Zaměří se také na přehled dotačních titulů vhodných k financování adaptačních kurzů. V praktické části bude ke kvantitativnímu výzkumu využito dotazníkového šetření určeného pro 140 základních škol vybraných dle předem stanovených kritérií. Získaná data budou statisticky vyhodnocena v koláčových grafech a využita k ověření předpokladů a zodpovězení výzkumných otázek. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BRAUN, Richard, MARKOVÁ, Dana, NOVÁČKOVÁ, Jana. Praktikum školní psychologie. 1. Vyd. Praha: Portál, 2014, 216 s. ISBN 978-80-262-0176-2.
DUBEC, Michal. Adaptační (stmelovací) soustředění: kurz osobnostní a sociální výchovy pro žáky 6. ročníku ZŠ a primy gymnázia. Vyd. 1. Překlad Jana Cackova. Praha: Projekt Odyssea, 2007, 49 l. ISBN 978-80-87145-22-7.3.
GILLERNOVÁ, Ilona a HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, Simona, Školní třída jako malá sociální skupina, in GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 247 s. ISBN 9788024734729.
HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. 1. Vyd. Praha: Portál, 2013, 180 s. ISBN 978-80-262-0727-6
KARBEROVA, Barbora. Adaptační a seznamovací kurzy na ZŠ/SŠ [online]. 2008 [cit. 2014-
06-24]. Diplomová prace. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr
Soják. Dostupné z: .
KOHOUTEK, Rudolf. Základy sociální psychologie. 1998. Brno: CERM, 1998, 181 s, ISBN 80-7204-064-2.
KRČÁLOVÁ, Barbora. Adaptační kurz jako nástroj práce s třídním kolektivem [online]. 2015. [cit. 2014-06-24]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Věra Vojtová. Dostupné z:
Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Čj.:28 275/2000-22
PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 1. Praha: Portal, 2008. ISBN
978-80-7367-353-6.
VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995, 176 s., tb. přil. ISBN 8090173799.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), 1. 9. 2014. ISBN 978-80-7488-067-4.
Seznam doporučené literatury
BRAUN, Richard, MARKOVÁ, Dana, NOVÁČKOVÁ, Jana. Praktikum školní psychologie. 1. Vyd. Praha: Portál, 2014, 216 s. ISBN 978-80-262-0176-2.
DUBEC, Michal. Adaptační (stmelovací) soustředění: kurz osobnostní a sociální výchovy pro žáky 6. ročníku ZŠ a primy gymnázia. Vyd. 1. Překlad Jana Cackova. Praha: Projekt Odyssea, 2007, 49 l. ISBN 978-80-87145-22-7.3.
GILLERNOVÁ, Ilona a HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, Simona, Školní třída jako malá sociální skupina, in GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 247 s. ISBN 9788024734729.
HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. 1. Vyd. Praha: Portál, 2013, 180 s. ISBN 978-80-262-0727-6
KARBEROVA, Barbora. Adaptační a seznamovací kurzy na ZŠ/SŠ [online]. 2008 [cit. 2014-
06-24]. Diplomová prace. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr
Soják. Dostupné z: .
KOHOUTEK, Rudolf. Základy sociální psychologie. 1998. Brno: CERM, 1998, 181 s, ISBN 80-7204-064-2.
KRČÁLOVÁ, Barbora. Adaptační kurz jako nástroj práce s třídním kolektivem [online]. 2015. [cit. 2014-06-24]. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Věra Vojtová. Dostupné z:
Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Čj.:28 275/2000-22
PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 1. Praha: Portal, 2008. ISBN
978-80-7367-353-6.
VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995, 176 s., tb. přil. ISBN 8090173799.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), 1. 9. 2014. ISBN 978-80-7488-067-4.