Východiskem diplomové práce je snaha o zdůraznění toho, jak moc je hra potřebná pro
rozvoj dětí a jak je proto výhodné využívat ji ve vyučovacím procesu. Na počátku práce
autorka obecně rozebírá pojem hra a její jednotlivé aspekty. Dále se zabývá otázkou,
jaký vliv má hra na psychiku jedince v průběhu jeho vývoje a jak se díky ní socializuje
ve svém okolí. V následných kapitolách pak porovnává Huizingovu a Cailloisovu
typologii hry se soudobými teoriemi vzdělávání, potřebami žáků a analyzuje 3 typy
didaktických her, jež autorka využila při svých praxích.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis attempts to emphasise how the Game is necessary for the right
progress in children´s mind and how it is convenient to use during the educational
process. The author in the beginning writes generally about the game and its particular
aspects. She then analyzes how the game affect psyche of pupils during the ontogeny
and how the children socialize through the game with their surroundings. The author in
following chapters compares Huizings and Caillois typology of game with the
contemporary theories of education, the needs of pupils and she also analyses 3 types of
didactic games, which she used during her practicum.
Klíčová slova
Žák, didaktická hra, vývoj psychiky, socializace, proměny
Klíčová slova v angličtině
Pupil, didactic game, progress in psyche, socialization, changes
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Východiskem diplomové práce je snaha o zdůraznění toho, jak moc je hra potřebná pro
rozvoj dětí a jak je proto výhodné využívat ji ve vyučovacím procesu. Na počátku práce
autorka obecně rozebírá pojem hra a její jednotlivé aspekty. Dále se zabývá otázkou,
jaký vliv má hra na psychiku jedince v průběhu jeho vývoje a jak se díky ní socializuje
ve svém okolí. V následných kapitolách pak porovnává Huizingovu a Cailloisovu
typologii hry se soudobými teoriemi vzdělávání, potřebami žáků a analyzuje 3 typy
didaktických her, jež autorka využila při svých praxích.
Anotace v angličtině
This Diploma thesis attempts to emphasise how the Game is necessary for the right
progress in children´s mind and how it is convenient to use during the educational
process. The author in the beginning writes generally about the game and its particular
aspects. She then analyzes how the game affect psyche of pupils during the ontogeny
and how the children socialize through the game with their surroundings. The author in
following chapters compares Huizings and Caillois typology of game with the
contemporary theories of education, the needs of pupils and she also analyses 3 types of
didactic games, which she used during her practicum.
Klíčová slova
Žák, didaktická hra, vývoj psychiky, socializace, proměny
Klíčová slova v angličtině
Pupil, didactic game, progress in psyche, socialization, changes
Zásady pro vypracování
Tato práce zkoumá hru jako významný didaktický nástroj. Z pozic filosofie výchovy a sociologie výchovy nahlíží na hru obecně, poté přechází do oblasti pedagogiky a vývojové psychologie a promýšlí hru jako výchovně vzdělávací metodu v výchovných přístupech k výuce občanské výchovy na základní škole a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Zkoumá jaká podoba didaktické hry výuku koreluje s osobností žáka a s předmětem Občanská výchova.
Cílem práce je analyzovat hru jako prostředek výchovy a vzdělávání v předmětu Občanská výchova na základní škole zejména při podpoře osobnostního a sociálního vývoje žáka.
Nástin obsahu:
1) Člověk jako homo ludens.
2) Co je to hra - Huizingova a Cailoisova typologie her v konfrontaci s pedagogickým vnímáním hry jako výchovně vzdělávací metody.
3) Vzdělávací obsah Občanské výchovy ve vztahu k potřebám žáka a možnostem didaktické hry.
4) Analýza didaktických her využitelných při výuce Občanská výchova.
Zásady pro vypracování
Tato práce zkoumá hru jako významný didaktický nástroj. Z pozic filosofie výchovy a sociologie výchovy nahlíží na hru obecně, poté přechází do oblasti pedagogiky a vývojové psychologie a promýšlí hru jako výchovně vzdělávací metodu v výchovných přístupech k výuce občanské výchovy na základní škole a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Zkoumá jaká podoba didaktické hry výuku koreluje s osobností žáka a s předmětem Občanská výchova.
Cílem práce je analyzovat hru jako prostředek výchovy a vzdělávání v předmětu Občanská výchova na základní škole zejména při podpoře osobnostního a sociálního vývoje žáka.
Nástin obsahu:
1) Člověk jako homo ludens.
2) Co je to hra - Huizingova a Cailoisova typologie her v konfrontaci s pedagogickým vnímáním hry jako výchovně vzdělávací metody.
3) Vzdělávací obsah Občanské výchovy ve vztahu k potřebám žáka a možnostem didaktické hry.
4) Analýza didaktických her využitelných při výuce Občanská výchova.
Seznam doporučené literatury
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Studium, 6. ISBN 80-7178-216-5 - FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0043-7 - HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Ilustroval Vladimír ZINDULKA. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4 - HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0 - HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0 - HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2., přeprac. a rozšíř. vyd. Praha: Houška Tomáš, 1993. ISBN 80-900704-9-3 -
HOUŠKA, Tomáš. Škola hrou. Praha: Tomáš Houška, 1991. ISBN 80-900704-7-7 - HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 1971 - KOLÁŘ, Zdeněk a Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2857-5 - KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1 - MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1 - MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5 - OSBORNE, M. J. An introduction to game theory. Oxford university press. ISBN 978-0-19-512895-6 - OSPÁLKOVÁ, T. Poznámky k fenoménu hry [online]. 2009 [cit. 2016-09-02]. Dostupný z WWW: - PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane J. STARK a Chrestella D. MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 - PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-4834-8 - PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4 - PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5 - PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2016. 164 s. [cit. 2016-09-28]. Dostupné z WWW:< http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf> - SKALKOVÁ, Jarmila. Aktivita žáků ve vyučování. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974 - SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. Pedagogika. ISBN 80-85866-33-1 - SLÁDEČEK, Vladimír, Vladimír MIKULE a Jindřiška SYLLOVÁ. Ústava České republiky: komentář. Praha: C.H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-869-9 - ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3341-8 - KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3 - VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1734-0 - ZÁHUMENSKÝ, Jozef, David JILICH a Daniela VAŇOUSOVÁ. Základy moderní venerologie: učebnice pro mezioborové postgraduální vzdělávání. Praha: Maxdorf, 2015. Jessenius. ISBN 978-80-7345-429-6 - ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0
Seznam doporučené literatury
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Studium, 6. ISBN 80-7178-216-5 - FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0043-7 - HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Ilustroval Vladimír ZINDULKA. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4 - HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0 - HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0 - HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2., přeprac. a rozšíř. vyd. Praha: Houška Tomáš, 1993. ISBN 80-900704-9-3 -
HOUŠKA, Tomáš. Škola hrou. Praha: Tomáš Houška, 1991. ISBN 80-900704-7-7 - HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 1971 - KOLÁŘ, Zdeněk a Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování. Praha: Grada, 2009. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2857-5 - KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1 - MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1 - MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5 - OSBORNE, M. J. An introduction to game theory. Oxford university press. ISBN 978-0-19-512895-6 - OSPÁLKOVÁ, T. Poznámky k fenoménu hry [online]. 2009 [cit. 2016-09-02]. Dostupný z WWW: - PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane J. STARK a Chrestella D. MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 - PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-4834-8 - PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4 - PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5 - PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2016. 164 s. [cit. 2016-09-28]. Dostupné z WWW:< http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf> - SKALKOVÁ, Jarmila. Aktivita žáků ve vyučování. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974 - SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. Pedagogika. ISBN 80-85866-33-1 - SLÁDEČEK, Vladimír, Vladimír MIKULE a Jindřiška SYLLOVÁ. Ústava České republiky: komentář. Praha: C.H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-869-9 - ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3341-8 - KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3 - VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1734-0 - ZÁHUMENSKÝ, Jozef, David JILICH a Daniela VAŇOUSOVÁ. Základy moderní venerologie: učebnice pro mezioborové postgraduální vzdělávání. Praha: Maxdorf, 2015. Jessenius. ISBN 978-80-7345-429-6 - ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0