Náplní této práce je fenomenologie tělesnosti v rámci pojetí jejího zakladatele Edmunda Husserla a také u Maurice Merleau-Pontyho. V první kapitole se autor zabývá fenomenologickými texty Edmunda Husserla a pokrývá témata smyslového vjemu, smyslového schématu, receptivity, prostoru, duševna, těla, druhého člověka a vcítění. Ve druhé kapitole se pak zabývá Mauricem Merleau-Pontym a vnímáním, tělem, prostorem, gestem, rozuměním a empatií. Ve třetí kapitole se autor zabývá performativitou.
V rámci práce byl proveden extenzivní průzkum bibliografie od autorů E. Husserla a M. Merleau-Pontyho týkající se témat fenomenologie tělesnosti a dále bibliografií zabývající se expresivity, gest a tělesného projevu v oblasti divadla. Autor na základě průzkumu sestavil systém kapitol popisující vybrané fenomenologické prvky a témata, které úzce souvisí s fenomenologií tělesnosti. Cílem práce je stanovení předpokladů pro fenomenologickou koncepci performativity.
Anotace v angličtině
This thesis concentrates on phenomenology of embodiment in the means of its founding father Edmund Husserl and also Maurice Merleau-Ponty. It focusses in the first chapter on phenomenological texts of Edmund Husserl and covers the topics of sense perception, sense scheme, receptivity, space, psyche, body, the other human and empathy. Second chapter depicts phenomenology of perception, body, embodiment, gesture, understand and empathy. The third chapter depicts performativity.
Thesis framework is based on extensive survey of bibliography of E. Husserl and M. Merlau-Ponty which aims on phenomenology of embodiment and bibliography depicting phenomenology of theatre, expressivity, gestures a body language in the theatrical environment. Author assembles the system of chapters based on his former research that describes phenomenological elements and themes, that closely relates to the phenomenology of embodiment.
The target is to determine the prerequisites for phenomenological theory of performativity.
Náplní této práce je fenomenologie tělesnosti v rámci pojetí jejího zakladatele Edmunda Husserla a také u Maurice Merleau-Pontyho. V první kapitole se autor zabývá fenomenologickými texty Edmunda Husserla a pokrývá témata smyslového vjemu, smyslového schématu, receptivity, prostoru, duševna, těla, druhého člověka a vcítění. Ve druhé kapitole se pak zabývá Mauricem Merleau-Pontym a vnímáním, tělem, prostorem, gestem, rozuměním a empatií. Ve třetí kapitole se autor zabývá performativitou.
V rámci práce byl proveden extenzivní průzkum bibliografie od autorů E. Husserla a M. Merleau-Pontyho týkající se témat fenomenologie tělesnosti a dále bibliografií zabývající se expresivity, gest a tělesného projevu v oblasti divadla. Autor na základě průzkumu sestavil systém kapitol popisující vybrané fenomenologické prvky a témata, které úzce souvisí s fenomenologií tělesnosti. Cílem práce je stanovení předpokladů pro fenomenologickou koncepci performativity.
Anotace v angličtině
This thesis concentrates on phenomenology of embodiment in the means of its founding father Edmund Husserl and also Maurice Merleau-Ponty. It focusses in the first chapter on phenomenological texts of Edmund Husserl and covers the topics of sense perception, sense scheme, receptivity, space, psyche, body, the other human and empathy. Second chapter depicts phenomenology of perception, body, embodiment, gesture, understand and empathy. The third chapter depicts performativity.
Thesis framework is based on extensive survey of bibliography of E. Husserl and M. Merlau-Ponty which aims on phenomenology of embodiment and bibliography depicting phenomenology of theatre, expressivity, gestures a body language in the theatrical environment. Author assembles the system of chapters based on his former research that describes phenomenological elements and themes, that closely relates to the phenomenology of embodiment.
The target is to determine the prerequisites for phenomenological theory of performativity.
V práci se bude student zabývat fenomenologií tělesnosti. V rámci práce shrne pojetí tělesnosti u zakladatele fenomenologie, Edmunda Husserla, a u významného francouzského fenomenologa, Maurice Merlau-Pontyho, které jsou pro fenomenologické uvažování o tělesnosti klíčové. V rámci studijního zaměření (ZHV-estetika) pak bude student fenomenologii tělesnosti blíže sledovat na tématu expresivity a tělesného projevu v oblasti divadla a performance.
Předběžná struktura práce :
1) Úvod 2) Husserlova koncepce tělesnosti 3) Fenomenologie tělesnosti u Merlau-Pontyho 4) Fenomenologický koncept performativity 5) Závěr
Zásady pro vypracování
V práci se bude student zabývat fenomenologií tělesnosti. V rámci práce shrne pojetí tělesnosti u zakladatele fenomenologie, Edmunda Husserla, a u významného francouzského fenomenologa, Maurice Merlau-Pontyho, které jsou pro fenomenologické uvažování o tělesnosti klíčové. V rámci studijního zaměření (ZHV-estetika) pak bude student fenomenologii tělesnosti blíže sledovat na tématu expresivity a tělesného projevu v oblasti divadla a performance.
Předběžná struktura práce :
1) Úvod 2) Husserlova koncepce tělesnosti 3) Fenomenologie tělesnosti u Merlau-Pontyho 4) Fenomenologický koncept performativity 5) Závěr
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Jakub. Maurice Merleau-Ponty: myslet podle vnímání. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2012.
DOSTÁLKOVÁ, Linda. I was not able to visit the entire show: a play for two actors and a choir. 1st ed. Ostrava: University of Ostrava, 2014.
HUSSERL, Edmund. Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2004-2006.
KOUBOVÁ, Alice. Self-identity and powerlessness. Leiden: Brill, 2013.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologie vnímání. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013.
NOVOTNÝ, Jaroslav, ed. a BENYOVSZKY, Ladislav. Člověk mezi rozprostraněností a krajinou: studie k rozmanitosti chápání prostoru. Vyd. 1. Praha: Togga, 2008.
NOVOTNÝ, Karel. O povaze jevů: úvod do současné fenomenologie ve Francii. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010.
NOVOTNÝ, Karel, ed. a FRIDMANOVÁ, Milena, ed. Výzkumy subjektivity: od Husserla k Foucaultovi. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2008.
RITTER, Martin: Tělo jako mez fenomenologie, in: Filosofie dnes č. 1, roč. 5, 2013, s.3-18.
URBAN, Petr, ed. Fenomenologie tělesnosti. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2011.
ZARRILLI, Phillip B.: Toward a Phenomenological Model of the Actor's Embodied Modes of Experience, in: Theatre Journal, Vol. 56, No. 4, Theorizing the Performer (Dec., 2004), pp. 653-666.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Jakub. Maurice Merleau-Ponty: myslet podle vnímání. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2012.
DOSTÁLKOVÁ, Linda. I was not able to visit the entire show: a play for two actors and a choir. 1st ed. Ostrava: University of Ostrava, 2014.
HUSSERL, Edmund. Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2004-2006.
KOUBOVÁ, Alice. Self-identity and powerlessness. Leiden: Brill, 2013.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologie vnímání. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2013.
NOVOTNÝ, Jaroslav, ed. a BENYOVSZKY, Ladislav. Člověk mezi rozprostraněností a krajinou: studie k rozmanitosti chápání prostoru. Vyd. 1. Praha: Togga, 2008.
NOVOTNÝ, Karel. O povaze jevů: úvod do současné fenomenologie ve Francii. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010.
NOVOTNÝ, Karel, ed. a FRIDMANOVÁ, Milena, ed. Výzkumy subjektivity: od Husserla k Foucaultovi. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2008.
RITTER, Martin: Tělo jako mez fenomenologie, in: Filosofie dnes č. 1, roč. 5, 2013, s.3-18.
URBAN, Petr, ed. Fenomenologie tělesnosti. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2011.
ZARRILLI, Phillip B.: Toward a Phenomenological Model of the Actor's Embodied Modes of Experience, in: Theatre Journal, Vol. 56, No. 4, Theorizing the Performer (Dec., 2004), pp. 653-666.