Obsah diplomové práce je zaměřen na zkoumání rozsahu a rozvoje slovní zásoby u žáků 3.-5. ročníků základních škol v Ústeckém kraji. Zajímali jsme se o slovní zásobu v těchto ročnících a jaký má vliv jeden školní rok na rozvoj jejich pasivní i aktivní slovní zásoby. V praktické části práce je prezentován soubor jazykových her, které podporují rozvoj slovní zásoby a její aplikaci v běžných situacích života. V rámci výzkumné části byla v uvedených ročnících realizována dvě výzkumná šetření pomocí didaktických testů a slohových prací, která se uskutečnila na začátku školního roku v měsíci září a na konci školního roku v měsíci červnu. Po vypracování se žáci mohli také vyjádřit k didaktickému testu prostřednictvím zpětné vazby nám sdělit svůj názor. Následně bylo provedeno porovnání všech zjištěných údajů a jejich vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the examination of the extent and the development of the vocabulary of the pupil 3rd-5th grade of primary schools in the Ústí nad Labem Region. We were interested in vocabulary in these grades and how one school year influences the development of passive and active vocabulary. The practical part of thesis presents a set of language games that support the development of vocabulary and its application in everyday situations of life. In the research part, two research surveys were carried out in the above mentioned years using didactic tests and stylistic works, which took place at the beginning of the school year in September and at the end of the school year in June. After the training, pupils could also comment on the didactic test using feedback. Subsequently, a comparison was made between all data and their evaluation.
Klíčová slova
Základní škola, slovní zásoba, Ústecký kraj, 3.-5. třída, jazyková hra
Klíčová slova v angličtině
Primary school, vocabulary, Ústí nad Labem Region, 3rd-5th grade, language game
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Obsah diplomové práce je zaměřen na zkoumání rozsahu a rozvoje slovní zásoby u žáků 3.-5. ročníků základních škol v Ústeckém kraji. Zajímali jsme se o slovní zásobu v těchto ročnících a jaký má vliv jeden školní rok na rozvoj jejich pasivní i aktivní slovní zásoby. V praktické části práce je prezentován soubor jazykových her, které podporují rozvoj slovní zásoby a její aplikaci v běžných situacích života. V rámci výzkumné části byla v uvedených ročnících realizována dvě výzkumná šetření pomocí didaktických testů a slohových prací, která se uskutečnila na začátku školního roku v měsíci září a na konci školního roku v měsíci červnu. Po vypracování se žáci mohli také vyjádřit k didaktickému testu prostřednictvím zpětné vazby nám sdělit svůj názor. Následně bylo provedeno porovnání všech zjištěných údajů a jejich vyhodnocení.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the examination of the extent and the development of the vocabulary of the pupil 3rd-5th grade of primary schools in the Ústí nad Labem Region. We were interested in vocabulary in these grades and how one school year influences the development of passive and active vocabulary. The practical part of thesis presents a set of language games that support the development of vocabulary and its application in everyday situations of life. In the research part, two research surveys were carried out in the above mentioned years using didactic tests and stylistic works, which took place at the beginning of the school year in September and at the end of the school year in June. After the training, pupils could also comment on the didactic test using feedback. Subsequently, a comparison was made between all data and their evaluation.
Klíčová slova
Základní škola, slovní zásoba, Ústecký kraj, 3.-5. třída, jazyková hra
Klíčová slova v angličtině
Primary school, vocabulary, Ústí nad Labem Region, 3rd-5th grade, language game
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce v souladu s aktuální směrnicí děkana č. 5A/2017 PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Realizace práce ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Výběr, analýza a excerpce odborné literatury vztahující se ke zvolenému tématu, doplnění vlastním komentářem.
4. Spolupráce s vedoucí práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
5. Zpracování teoretické části práce, která bude věnována zejména vývoji dětí do mladšího školního věku, slovní zásobě a jejímu rozvoji u žáků mladšího školního věku, výuce českého jazyka podle RVP pro ZV a vhodným aktivitám směřujícím k rozvoji slovní zásoby u žáků mladšího školního věku v 3. až 5. ročnících primárních škol.
6. Bližší specifikace cílů průzkumu a příprava metodického postupu v rámci praktické části. Průzkum bude zaměřen na rozvoj slovní zásoby u žáků mladšího školního věku a realizován na vybraných základních školách v Ústeckém kraji u žáků 3. až 5. tříd, přičemž celkový počet respondentů bude přibližně 300 žáků (100 žáků za každý zkoumaný ročník). Průzkum bude probíhat pomocí pracovních listů, slohové práce a zpětná vazba vyhodnocena pomocí dotazníkového šetření.
7. Oslovení škol a realizace průzkumu na vybraných ZŠ v Ústeckém kraji podle zvolené metodiky.
8. Analýza dat a jejich zpracování do přehledných tabulek a grafů.
9. Závěr shrnutí a vyvození obecných závěrů ze získaných poznatků, návrh doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování kvalifikační práce v souladu s aktuální směrnicí děkana č. 5A/2017 PF UJEP s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Realizace práce ve shodě s autorským zákonem a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Výběr, analýza a excerpce odborné literatury vztahující se ke zvolenému tématu, doplnění vlastním komentářem.
4. Spolupráce s vedoucí práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
5. Zpracování teoretické části práce, která bude věnována zejména vývoji dětí do mladšího školního věku, slovní zásobě a jejímu rozvoji u žáků mladšího školního věku, výuce českého jazyka podle RVP pro ZV a vhodným aktivitám směřujícím k rozvoji slovní zásoby u žáků mladšího školního věku v 3. až 5. ročnících primárních škol.
6. Bližší specifikace cílů průzkumu a příprava metodického postupu v rámci praktické části. Průzkum bude zaměřen na rozvoj slovní zásoby u žáků mladšího školního věku a realizován na vybraných základních školách v Ústeckém kraji u žáků 3. až 5. tříd, přičemž celkový počet respondentů bude přibližně 300 žáků (100 žáků za každý zkoumaný ročník). Průzkum bude probíhat pomocí pracovních listů, slohové práce a zpětná vazba vyhodnocena pomocí dotazníkového šetření.
7. Oslovení škol a realizace průzkumu na vybraných ZŠ v Ústeckém kraji podle zvolené metodiky.
8. Analýza dat a jejich zpracování do přehledných tabulek a grafů.
9. Závěr shrnutí a vyvození obecných závěrů ze získaných poznatků, návrh doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, D., Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex 2007. ISBN 80-85783-73-8.
HAUSER, P. Základní pojmy z nauky o slovní zásobě a tvoření slov. Brno: PedF MU 2003. ISBN:80-210-3081-X.
CHRÁSKA, M., Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN: 978-80-247-1369-4
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN: 80-247-1026-9.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7376-647-6.
STARÁ, E., Povíš mi to?:Hravé rozšiřování slovní zásoby. 1. vyd., Praha: Mladá fronta 2015. ISBN 978-80-204-3686-3.
VÍŠKA, V.; NOVÁKOVÁ, L. Čeština nás baví. Praha: TRITON 2005. ISBN: 80- 7254-664-3.
Seznam doporučené literatury
FONTANA, D., Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex 2007. ISBN 80-85783-73-8.
HAUSER, P. Základní pojmy z nauky o slovní zásobě a tvoření slov. Brno: PedF MU 2003. ISBN:80-210-3081-X.
CHRÁSKA, M., Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN: 978-80-247-1369-4
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN: 80-247-1026-9.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7376-647-6.
STARÁ, E., Povíš mi to?:Hravé rozšiřování slovní zásoby. 1. vyd., Praha: Mladá fronta 2015. ISBN 978-80-204-3686-3.
VÍŠKA, V.; NOVÁKOVÁ, L. Čeština nás baví. Praha: TRITON 2005. ISBN: 80- 7254-664-3.