Informace o kvalifikační práci Stellung des Deutschunterrichts in Vorschuleinrichtungen und Grundschulen in der Region Děčín unter Berücksichtigung der Entwicklungstendenzen nach 2005
Odevzdaná práce ukončená po neúspěšné obhajobě (OPUNO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Stellung des Deutschunterrichts in Vorschuleinrichtungen und Grundschulen in der Region Děčín unter Berücksichtigung der Entwicklungstendenzen nach 2005.
Hlavní téma v angličtině
Position of German Language in Kindergartens and Elementary schools in the Děčín Region and the development trends after 2005.
Název dle studenta
Stellung des Deutschunterrichts in Vorschuleinrichtungen und Grundschulen in der Region Děčín unter Berücksichtigung der Entwicklungstendenzen nach 2005
Název dle studenta v angličtině
Position of German Language in Kindergartens and Elementary schools in the Děčín Region and the development trends after 2005
Cílem této bakalářské práce je zmapovat vývoj, postavení a podobu německého jazyka ve výuce na Děčínsku, a to jak v rámci předškolních vzdělávacích zařízeních, tak na prvním a druhém stupni základních škol, zejména pak po roce 2005. Pozornost je dále soustředěna na faktory ovlivňující vývojové tendence ve výuce německého jazyka. Potřebné informace byly získány zejména v právních předpisech platných v České republice, ve statistických ročenkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a vyhodnocením dat nashromážděných v rámci dotazování mezi učiteli a žáky.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor thesis is to chart evolution, situation and scheme of teaching of German language in Děčín area, mainly after 2005, in the pre-school and primary educational establishments. The research focus is given to factors influencing the developmental tendencies in teaching the German language. During the research, following sources have been examined: information and data obtained by studying the legal regulations of the Czech Republic, in particular the yearly statistical books of the Ministry of Education, Youth and Sports, enriched by subsequent data obtained in the interviews of teachers and scholars.
Klíčová slova
výuka německého jazyka, vývojové tendence, okres Děčín, základní školy, školky
Klíčová slova v angličtině
learning the German language, development trends, Děčín area, primary schools, pre-school
Rozsah průvodní práce
47, XII
Jazyk
NE
Anotace
Cílem této bakalářské práce je zmapovat vývoj, postavení a podobu německého jazyka ve výuce na Děčínsku, a to jak v rámci předškolních vzdělávacích zařízeních, tak na prvním a druhém stupni základních škol, zejména pak po roce 2005. Pozornost je dále soustředěna na faktory ovlivňující vývojové tendence ve výuce německého jazyka. Potřebné informace byly získány zejména v právních předpisech platných v České republice, ve statistických ročenkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a vyhodnocením dat nashromážděných v rámci dotazování mezi učiteli a žáky.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor thesis is to chart evolution, situation and scheme of teaching of German language in Děčín area, mainly after 2005, in the pre-school and primary educational establishments. The research focus is given to factors influencing the developmental tendencies in teaching the German language. During the research, following sources have been examined: information and data obtained by studying the legal regulations of the Czech Republic, in particular the yearly statistical books of the Ministry of Education, Youth and Sports, enriched by subsequent data obtained in the interviews of teachers and scholars.
Klíčová slova
výuka německého jazyka, vývojové tendence, okres Děčín, základní školy, školky
Klíčová slova v angličtině
learning the German language, development trends, Děčín area, primary schools, pre-school
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaké je postavení německého jazyka v mateřských a základních školách v příhraničním regionu Děčínsko, a to zejména z dlouhodobého hlediska.
Studentka shromáždí a nastuduje odbornou literaturu k tématu a popíše teoreticko-metodologická východiska práce; vymezí oblast výzkumu; stanoví si výzkumné otázky, vytvoří metodologický nástroj výzkumu (dotazník, rozhovor), provede sběr dat a jejich vyhodnocení v závislosti na zvoleném nástroji.
Práce bude psána v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaké je postavení německého jazyka v mateřských a základních školách v příhraničním regionu Děčínsko, a to zejména z dlouhodobého hlediska.
Studentka shromáždí a nastuduje odbornou literaturu k tématu a popíše teoreticko-metodologická východiska práce; vymezí oblast výzkumu; stanoví si výzkumné otázky, vytvoří metodologický nástroj výzkumu (dotazník, rozhovor), provede sběr dat a jejich vyhodnocení v závislosti na zvoleném nástroji.
Práce bude psána v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Bausch, K.-R., Krumm, H.-J., Burwitz-Melzer, E., Mehlhorn, G., & Riemer, C. (Hg.) (2016). Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: UTB.
Fandrych, Ch., Hufeisen, B., Krumm, H.-J., & Riemer , C. (Hrsg.) (2010). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin, New York: De Gruyter.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hallet, W. & Königs, F. G. (Hg.) (2010). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Friedrich Verlag GmbH.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Choděra, R. (2013). Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing as.
Jeřábek, J. & J. Tupý (ed.) (2017) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme (2006). Olomouc: Univerzita Palackého.
Smolíková, K. a kol. (ed.) (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/.
Seznam doporučené literatury
Bausch, K.-R., Krumm, H.-J., Burwitz-Melzer, E., Mehlhorn, G., & Riemer, C. (Hg.) (2016). Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: UTB.
Fandrych, Ch., Hufeisen, B., Krumm, H.-J., & Riemer , C. (Hrsg.) (2010). Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin, New York: De Gruyter.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hallet, W. & Königs, F. G. (Hg.) (2010). Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze-Velber: Friedrich Verlag GmbH.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Choděra, R. (2013). Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing as.
Jeřábek, J. & J. Tupý (ed.) (2017) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme (2006). Olomouc: Univerzita Palackého.
Smolíková, K. a kol. (ed.) (2018). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/.