Bakalářské práce s názvem Komparace vybraných kompetencí u skupin mladistvých žijících v institucionální péči a jedinců z intaktního prostředí je srovnání ve vnímání právního povědomí mladistvých ve věku 15 - 18 let a to jak z výchovných ústavů, tak i z běžného, tedy rodinného prostředí.
V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy, které se v práci vyskytují, jako je právní vědomí a povědomí, kompetence, mladiství. V závěru teoretické části zmiňujeme roli rodiny a systém ústavní a ochranné výchovy v České republice.
Praktická část ve svém výzkumném šetření obsahuje výsledky dotazníkového průzkumu, kterého se zúčastnilo celkem 120 respondentů. V obou skupinách byli zastoupení mladiství a to jak ze základních škol, tak škol středních či středních odborných učilišť.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled Comparison of Selected Competencies in Groups of Adolescents Living in Institutional Care and Individuals from an Intact Environment is a comparison in the perception of the legal awareness of adolescents aged 15 - 18 years, both from educational institutions and from common, i.e. family environment.
The theoretical part of the thesis defines the terms contained in the work, such as legal consciousness, legal awareness, competence and adolescent. At the end of the theoretical part we mention the role of the family and the system of institutional and protective education in the Czech Republic.
The practical part of the research contains the questionnaire survey results, which was attended by 120 respondents. Both groups were represented by adolescents attending primary school, secondary school and secondary vocational school.
Klíčová slova
právní vědomí, právní povědomí, kompetence, mladiství, ústavní výchova, rodina
Klíčová slova v angličtině
legal consciousness, legal awareness, competence, adolescence, institutional education, family
Rozsah průvodní práce
77 s. (76807 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářské práce s názvem Komparace vybraných kompetencí u skupin mladistvých žijících v institucionální péči a jedinců z intaktního prostředí je srovnání ve vnímání právního povědomí mladistvých ve věku 15 - 18 let a to jak z výchovných ústavů, tak i z běžného, tedy rodinného prostředí.
V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy, které se v práci vyskytují, jako je právní vědomí a povědomí, kompetence, mladiství. V závěru teoretické části zmiňujeme roli rodiny a systém ústavní a ochranné výchovy v České republice.
Praktická část ve svém výzkumném šetření obsahuje výsledky dotazníkového průzkumu, kterého se zúčastnilo celkem 120 respondentů. V obou skupinách byli zastoupení mladiství a to jak ze základních škol, tak škol středních či středních odborných učilišť.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis titled Comparison of Selected Competencies in Groups of Adolescents Living in Institutional Care and Individuals from an Intact Environment is a comparison in the perception of the legal awareness of adolescents aged 15 - 18 years, both from educational institutions and from common, i.e. family environment.
The theoretical part of the thesis defines the terms contained in the work, such as legal consciousness, legal awareness, competence and adolescent. At the end of the theoretical part we mention the role of the family and the system of institutional and protective education in the Czech Republic.
The practical part of the research contains the questionnaire survey results, which was attended by 120 respondents. Both groups were represented by adolescents attending primary school, secondary school and secondary vocational school.
Klíčová slova
právní vědomí, právní povědomí, kompetence, mladiství, ústavní výchova, rodina
Klíčová slova v angličtině
legal consciousness, legal awareness, competence, adolescence, institutional education, family
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat srovnáním kompetencí u vybraných skupin mladistvých. Cílem práce bude porovnat rozdíl v sebehodnocení úrovně dosažených kompetencí k právnímu povědomí mezi skupinou mladistvých ve věku 15-18 let žijících v ústavní péči a mladistvých v rodinném prostředí. Teoretická část se bude zabývat problematikou kompetencí a soustavou škol a školských zařízení určených pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Emperická část bude pojata kvantitativně, přičemž výzkumným nástrojem bude dotazník, který bude zjišťovat úroveň dosažených kompetencí u vybraných skupin mladistvých. Tyto výsledky budeme analyzovat a komparovat. Na základě výzkumu boudou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat srovnáním kompetencí u vybraných skupin mladistvých. Cílem práce bude porovnat rozdíl v sebehodnocení úrovně dosažených kompetencí k právnímu povědomí mezi skupinou mladistvých ve věku 15-18 let žijících v ústavní péči a mladistvých v rodinném prostředí. Teoretická část se bude zabývat problematikou kompetencí a soustavou škol a školských zařízení určených pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy. Emperická část bude pojata kvantitativně, přičemž výzkumným nástrojem bude dotazník, který bude zjišťovat úroveň dosažených kompetencí u vybraných skupin mladistvých. Tyto výsledky budeme analyzovat a komparovat. Na základě výzkumu boudou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S.; ŠKODA, J.; SVOBODA, Z.; ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. s. 299
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. s. 583
JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5. s. 544
JELÍNEK, J. a kol. Trestní právo procesní: 4. aktualizované a doplněné vydání podle stavu k 1. 10. 2016 včetně změn vyplývajících ze zákona č. 264/2016 Sb. 4. Praha: Leges, 2016. ISBN 978-80-7502-160-1. s. 848
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0953-8. s. 467
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. s. 816
VEČEŘA, M.; URBANOVÁ, M. a kol. Právní vědomí v teoreticko-empirickém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Právnická fakulta, 2015. ISBN 978-80-210-7783-6. s. 194
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S.; ŠKODA, J.; SVOBODA, Z.; ZILCHER, L. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. s. 299
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. s. 583
JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5. s. 544
JELÍNEK, J. a kol. Trestní právo procesní: 4. aktualizované a doplněné vydání podle stavu k 1. 10. 2016 včetně změn vyplývajících ze zákona č. 264/2016 Sb. 4. Praha: Leges, 2016. ISBN 978-80-7502-160-1. s. 848
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0953-8. s. 467
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. s. 816
VEČEŘA, M.; URBANOVÁ, M. a kol. Právní vědomí v teoreticko-empirickém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Právnická fakulta, 2015. ISBN 978-80-210-7783-6. s. 194