Diplomová práce s názvem Interaktivní výuka ve vybraných kapitolách z dějin hudby na středních školách je zaměřena na méně tradiční pedagogické postupy v hodinách hudební výchovy týkajících se hudební historie. Součástí práce je flash disk s didaktickými pomůckami (prezentacemi, pracovními listy či testy). Cílem práce je prověřit tyto didaktické pomůcky v praxi při hudební výchově na gymnáziu a vyhodnotit, zda žáci při takto pojaté výuce dosáhnou stanovených výchovně vzdělávacích cílů a zda jim osvojení nových vědomostí či dovedností nečiní potíže. Ve výuce je kladen důraz na aktivizaci žáků. Zároveň jsou zde respektovány zásady tzv. pedagogického konstruktivismu, který podporuje samostatnou práci žáků a to, aby si své poznatky konstruovali sami vlastním pozorováním, uvažováním či zkušeností.
Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsou popsána východiska, podle kterých pak byly vytvořeny veškeré materiály. Praktická část pak popisuje práci s vytvořenými materiály a obsahuje také hodnocení jejich využití v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Interactive teaching in selected chapters from the history of music at tertiary schools is focused on less traditional pedagogical practices in music lessons which are focused on musical history. There is a flash driver included in to thesis which contains didactic aids (presentations, worksheets and tests). The aim of the thesis is to examine these didactic aids in practice in music lessons at grammar school and to evaluate whether the pupils will achieve the stated educational goals and whether the acquisition of new knowledge or skills will make them difficulties. Emphasis is placed on activating pupils. At the same time, the principles of so-called pedagogical constructivism are respected in teaching, which promotes the individual work of pupils and constructs their knowledge by their own observation, reasoning or experience.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the starting points, according to which all materials were created. The practical part describes the work with created materials and contains evaluation of their use in practice.
Klíčová slova
interaktivní výuka, hudební výchova, výuka dějin hudby, aktivizace žáků
Klíčová slova v angličtině
Interactive lessons, music lessons, teaching history of music, activation of students
Rozsah průvodní práce
121 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Interaktivní výuka ve vybraných kapitolách z dějin hudby na středních školách je zaměřena na méně tradiční pedagogické postupy v hodinách hudební výchovy týkajících se hudební historie. Součástí práce je flash disk s didaktickými pomůckami (prezentacemi, pracovními listy či testy). Cílem práce je prověřit tyto didaktické pomůcky v praxi při hudební výchově na gymnáziu a vyhodnotit, zda žáci při takto pojaté výuce dosáhnou stanovených výchovně vzdělávacích cílů a zda jim osvojení nových vědomostí či dovedností nečiní potíže. Ve výuce je kladen důraz na aktivizaci žáků. Zároveň jsou zde respektovány zásady tzv. pedagogického konstruktivismu, který podporuje samostatnou práci žáků a to, aby si své poznatky konstruovali sami vlastním pozorováním, uvažováním či zkušeností.
Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsou popsána východiska, podle kterých pak byly vytvořeny veškeré materiály. Praktická část pak popisuje práci s vytvořenými materiály a obsahuje také hodnocení jejich využití v praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Interactive teaching in selected chapters from the history of music at tertiary schools is focused on less traditional pedagogical practices in music lessons which are focused on musical history. There is a flash driver included in to thesis which contains didactic aids (presentations, worksheets and tests). The aim of the thesis is to examine these didactic aids in practice in music lessons at grammar school and to evaluate whether the pupils will achieve the stated educational goals and whether the acquisition of new knowledge or skills will make them difficulties. Emphasis is placed on activating pupils. At the same time, the principles of so-called pedagogical constructivism are respected in teaching, which promotes the individual work of pupils and constructs their knowledge by their own observation, reasoning or experience.
The thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the starting points, according to which all materials were created. The practical part describes the work with created materials and contains evaluation of their use in practice.
Klíčová slova
interaktivní výuka, hudební výchova, výuka dějin hudby, aktivizace žáků
Klíčová slova v angličtině
Interactive lessons, music lessons, teaching history of music, activation of students
Zásady pro vypracování
Shromáždění příslušné literatury
Prostudování literatury
Tvorba didaktických materiálů a jejich následná aplikace v hodinách hudební výchovy na gymnáziu
Zhodnocení výuky a funkčnosti didaktických materiálů, jejich případná úprava
Konzultace s vedoucím práce
Samotné vypracování textu
Zásady pro vypracování
Shromáždění příslušné literatury
Prostudování literatury
Tvorba didaktických materiálů a jejich následná aplikace v hodinách hudební výchovy na gymnáziu
Zhodnocení výuky a funkčnosti didaktických materiálů, jejich případná úprava
Konzultace s vedoucím práce
Samotné vypracování textu
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007
DOULÍK, Pavel, ŠKODA,Jiří. Psychodidaktika - Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011
HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby I., Evropský středověk. Praha: Ikar, 2005
HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby II., Renesance. Praha: Ikar, 2005
HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby V., Hudba 19. století. Praha: Ikar, 2011
HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI. - Hudba 20. století (1,2). Praha: Ikar, 2005 a 2007
KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby III., Baroko. Praha: Ikar, 2009
KALHOUST, Zdeněk, OBST, Otto a kol.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. TOGGA, 2001
ŠIŠKOVÁ, Ingeborg. Dějiny hudby IV., Klasicismus. Praha: Ikar, 2005
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007
DOULÍK, Pavel, ŠKODA,Jiří. Psychodidaktika - Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011
HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby I., Evropský středověk. Praha: Ikar, 2005
HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby II., Renesance. Praha: Ikar, 2005
HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby V., Hudba 19. století. Praha: Ikar, 2011
HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI. - Hudba 20. století (1,2). Praha: Ikar, 2005 a 2007
KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby III., Baroko. Praha: Ikar, 2009
KALHOUST, Zdeněk, OBST, Otto a kol.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. TOGGA, 2001
ŠIŠKOVÁ, Ingeborg. Dějiny hudby IV., Klasicismus. Praha: Ikar, 2005