Diplomová práce se zabývá tvorbou metodických listů pro výuku literatury fantasy v hodinách literární výchovy na 2. stupni ZŠ. Vybranými knihami, ze kterých metodické listy vychází jsou: Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň, Harry Potter, Alenka v kraji divů a za zrcadlem a Pán prstenů: Společenstvo prstenu.
V teoretické části jsou představeny základní pojmy týkající se literatury fantasy, specifika spojená s výukou fantasy na 2. stupni ZŠ, analýzy čtenářských průzkumů, čítanek i vybraných knih a výukové metody, které byly vybrány pro konkrétní návrhy vyučovacích hodin.
Praktická část se zaměřuje na tvorbu metodických listů a jejich realizaci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the creation of methodological sheets for teaching fantasy literature in literature education classes at the 2nd level of primary school. The selected books on which the methodological sheets are based are: The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe, Harry Potter, Alice's Adventures in Wonderland - Through the Looking-Glass and The Lord of the Rings.
The theoretical part introduces the basic concepts related to fantasy literature, the specifics associated with teaching fantasy at the 2nd grade elementary school level, analyses of reading surveys, reading lists, and selected books, and the teaching methods chosen for specific lesson designs.
The practical part focuses on the development of method sheets and their implementation.
Klíčová slova
Fantasy, metodické listy, metody kritického myšlení, pracovní listy, Harry Potter, Alenka v kraji divů, Letopisy Narnie, Pán prstenů.
Klíčová slova v angličtině
Fantasy, method sheets, critical thinking methods, worksheets, Harry Potter, The Alice´s Adventures in Wonderland, Chronicles of Narnia, Lord of the Rings.
Rozsah průvodní práce
154 s. (21 095 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tvorbou metodických listů pro výuku literatury fantasy v hodinách literární výchovy na 2. stupni ZŠ. Vybranými knihami, ze kterých metodické listy vychází jsou: Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň, Harry Potter, Alenka v kraji divů a za zrcadlem a Pán prstenů: Společenstvo prstenu.
V teoretické části jsou představeny základní pojmy týkající se literatury fantasy, specifika spojená s výukou fantasy na 2. stupni ZŠ, analýzy čtenářských průzkumů, čítanek i vybraných knih a výukové metody, které byly vybrány pro konkrétní návrhy vyučovacích hodin.
Praktická část se zaměřuje na tvorbu metodických listů a jejich realizaci.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the creation of methodological sheets for teaching fantasy literature in literature education classes at the 2nd level of primary school. The selected books on which the methodological sheets are based are: The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe, Harry Potter, Alice's Adventures in Wonderland - Through the Looking-Glass and The Lord of the Rings.
The theoretical part introduces the basic concepts related to fantasy literature, the specifics associated with teaching fantasy at the 2nd grade elementary school level, analyses of reading surveys, reading lists, and selected books, and the teaching methods chosen for specific lesson designs.
The practical part focuses on the development of method sheets and their implementation.
Klíčová slova
Fantasy, metodické listy, metody kritického myšlení, pracovní listy, Harry Potter, Alenka v kraji divů, Letopisy Narnie, Pán prstenů.
Klíčová slova v angličtině
Fantasy, method sheets, critical thinking methods, worksheets, Harry Potter, The Alice´s Adventures in Wonderland, Chronicles of Narnia, Lord of the Rings.
Zásady pro vypracování
Shromáždit materiál a prostudovat doporučenou odbornou literaturu, která
se vztahuje ke zvolenému tématu.
Shrnout poznatky odborné literatury a doplnit vlastním komentářem k
možnostem využití děl fantasy literatury ve škole.
Vybrat texty vhodné k využití v hodinách literatury v různých ročnících
základní školy. Navrhnout způsoby interpretace těchto textů ve škole.
Popsat vhodné metody práce s vybranými texty, realizovat je ve vlastní
výuce a zhodnotit je.
Zásady pro vypracování
Shromáždit materiál a prostudovat doporučenou odbornou literaturu, která
se vztahuje ke zvolenému tématu.
Shrnout poznatky odborné literatury a doplnit vlastním komentářem k
možnostem využití děl fantasy literatury ve škole.
Vybrat texty vhodné k využití v hodinách literatury v různých ročnících
základní školy. Navrhnout způsoby interpretace těchto textů ve škole.
Popsat vhodné metody práce s vybranými texty, realizovat je ve vlastní
výuce a zhodnotit je.
Seznam doporučené literatury
ADAMOVIČ, I. Slovník české literární fantastiky a science fiction. Autor úvodu Ondřej Neff, Praha: R 3, 1995.
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
DĚDINOVÁ, T. Po divné krajině: charakteristika a vnitřní členění fantastické lieratury, Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2015.
GENETTE, G. Fikce a vyprávění, Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2007.
HELD, J. V říši obrazotvornosti: děti a fantastická literatura. Přeložil Otomar RADINA. Praha: Albatros, 1985.
HOŠEK, P. Kouzlo vyprávění: [proměňující moc příběhu a "křest fantazie" v pojetí C.S. Lewise]. Praha: Návrat domů, 2013.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
MOCNÁ, D., PETERKA, J. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
PRINGLE, D., LANGFORD, D., STABLEFORD, B. Fantasy: Encyklopedie fantastických světů. Albatros, Praha: 2003.
RIMMON-KENAN, S. Poetika vyprávění, Brno: Host, 2001.
RONENOVÁ, R. Možné světy v teorii literatury, Host, Brno: 2006.
TODOROV, T. Úvod do fantastické literatury, Praha: Karolinum, 2010.
TRAILLOVÁ, N., H. Možné světy fantastiky: Vznik paranormální fikce. Praha: Academia, 2011.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012.
Seznam doporučené literatury
ADAMOVIČ, I. Slovník české literární fantastiky a science fiction. Autor úvodu Ondřej Neff, Praha: R 3, 1995.
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.
DĚDINOVÁ, T. Po divné krajině: charakteristika a vnitřní členění fantastické lieratury, Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2015.
GENETTE, G. Fikce a vyprávění, Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2007.
HELD, J. V říši obrazotvornosti: děti a fantastická literatura. Přeložil Otomar RADINA. Praha: Albatros, 1985.
HOŠEK, P. Kouzlo vyprávění: [proměňující moc příběhu a "křest fantazie" v pojetí C.S. Lewise]. Praha: Návrat domů, 2013.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
MOCNÁ, D., PETERKA, J. Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka, 2004.
PRINGLE, D., LANGFORD, D., STABLEFORD, B. Fantasy: Encyklopedie fantastických světů. Albatros, Praha: 2003.
RIMMON-KENAN, S. Poetika vyprávění, Brno: Host, 2001.
RONENOVÁ, R. Možné světy v teorii literatury, Host, Brno: 2006.
TODOROV, T. Úvod do fantastické literatury, Praha: Karolinum, 2010.
TRAILLOVÁ, N., H. Možné světy fantastiky: Vznik paranormální fikce. Praha: Academia, 2011.
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012.