Tato diplomová práce je věnována lezeckému kurzu pro první stupeň základní školy, kde se žáci seznámí se základy lezení na umělých stěnách jako sportem teoreticky, tak i prakticky pod odborným dohledem. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické. Část teoretická objasňuje základní pojmy a teoretické poznatky z oblasti lezení na umělých stěnách. V praktické části je zpracována řada základních příprav kurzu lezení na umělých stěnách s metodickým postupem, jejichž vhodnost byla ověřena a fotograficky zdokumentována v praxi na cílové skupině žáků. Kurz může být využit během celého školního roku, jak v rámci tělesné výchovy, školního výletu, či adaptačního pobytu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is devoted to a climbing course for the first level of elementary school, where pupils will learn the basics of sport climbing on the artificial wall under professional supervision. Pupils in a non-violent form instil the foundations of climbing and safety habits and prepare for another climbing in the presence of an adult. The thesis is divided into two main parts, theoretical and practical. The theoretical part explains the basic concepts and theoretical knowledge of climbing on artificial walls. In the practical part is prepared a number of basic preparations of climbing course on artificial walls with a methodical procedure, whose suitability was verified and photo-documented in practice on the target group of pupils. The course can be used throughout the school year, either during a school trip or in physical education lessons.
Klíčová slova
Základy lezení, lezecká umělá stěna, lezecký kurz, mladší školní věk.
Klíčová slova v angličtině
Basics climbing, climbing wall, climbing course, younger school age.
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je věnována lezeckému kurzu pro první stupeň základní školy, kde se žáci seznámí se základy lezení na umělých stěnách jako sportem teoreticky, tak i prakticky pod odborným dohledem. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí, teoretické a praktické. Část teoretická objasňuje základní pojmy a teoretické poznatky z oblasti lezení na umělých stěnách. V praktické části je zpracována řada základních příprav kurzu lezení na umělých stěnách s metodickým postupem, jejichž vhodnost byla ověřena a fotograficky zdokumentována v praxi na cílové skupině žáků. Kurz může být využit během celého školního roku, jak v rámci tělesné výchovy, školního výletu, či adaptačního pobytu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is devoted to a climbing course for the first level of elementary school, where pupils will learn the basics of sport climbing on the artificial wall under professional supervision. Pupils in a non-violent form instil the foundations of climbing and safety habits and prepare for another climbing in the presence of an adult. The thesis is divided into two main parts, theoretical and practical. The theoretical part explains the basic concepts and theoretical knowledge of climbing on artificial walls. In the practical part is prepared a number of basic preparations of climbing course on artificial walls with a methodical procedure, whose suitability was verified and photo-documented in practice on the target group of pupils. The course can be used throughout the school year, either during a school trip or in physical education lessons.
Klíčová slova
Základy lezení, lezecká umělá stěna, lezecký kurz, mladší školní věk.
Klíčová slova v angličtině
Basics climbing, climbing wall, climbing course, younger school age.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit a zrealizovat kurz základního lezení pro žáky 1. stupně základní školy bezpečně a pod odborným dohledem žáky seznámit se základy lezení na umělé stěně. 1. Prostudování odborné literatury a podobných závěrečných pracích o lezení na umělých stěnách. 2. Zpracování teoretické části práce. 3. Stanovení cíle a úkolů práce. 4. Zpracování hlavní části práce, diskuze a závěrů. 5. Konzultace budou probíhat průběžně k zásadním částem práce. 6. Konečná verze práce bude odevzdána vedoucí práce nejpozději 1 měsíc před odevzdáním.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vytvořit a zrealizovat kurz základního lezení pro žáky 1. stupně základní školy bezpečně a pod odborným dohledem žáky seznámit se základy lezení na umělé stěně. 1. Prostudování odborné literatury a podobných závěrečných pracích o lezení na umělých stěnách. 2. Zpracování teoretické části práce. 3. Stanovení cíle a úkolů práce. 4. Zpracování hlavní části práce, diskuze a závěrů. 5. Konzultace budou probíhat průběžně k zásadním částem práce. 6. Konečná verze práce bude odevzdána vedoucí práce nejpozději 1 měsíc před odevzdáním.
Seznam doporučené literatury
BALÁŠ, J., STREJCOVÁ, B., VOMÁČKO, L. Lezeme a šplháme: 68 her a cvičení na stěně a na nářadí. Praha: Grada Publishing a. s., 2008, s. 120. ISBN 978-80-247-2272-6.
DOVALIL, J a kolektiv. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2009, s. 336. ISBN 978-80-7376-130-1.
DOVALIL, J., CHOUTKOVÁ B. Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha: Olympia, 1988, s. 190.
HATTINGH, G., Horolezectví. Praha: Svojtka &Co., 1999, s. 157. ISBN 80-7237-053-7.
KODÝM, M a kolektiv. Fyziologie a psychologie tělesné výchovy žáků mladšího
školního věku. Praha: SPN, 1985, s. 164.
LOUKA, O. Základy lezení na umělé stěně. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. 77 s. ISBN 978-80-7414-639-8.
NEUMAN, Jan, a kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999. 320 s. ISBN 80-7178-292-0.
PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Publishing a.s., 2004, 200 s. ISBN 80-247-0683-0.
PROCHÁZKA, V a kolektiv. Horolezectví. Praha: Olympia, s. 336, 1990. ISBN 80-7033-037-6.
RALEIGH, D. Uzly a lana pro horolezce. Praha: Fragment, s.r.o., 2009, s. 96. ISBN 978-80-253-0816-5.
VOMÁČKO, L., BOŠTÍKOVÁ, S. Lezení na umělých stěnách. Druhé, upravené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2174-3
WINTER, S. Sportovní lezení. České Budějovice: Koop, 2004, s. 115. ISBN 80-7232-234-6.
Seznam doporučené literatury
BALÁŠ, J., STREJCOVÁ, B., VOMÁČKO, L. Lezeme a šplháme: 68 her a cvičení na stěně a na nářadí. Praha: Grada Publishing a. s., 2008, s. 120. ISBN 978-80-247-2272-6.
DOVALIL, J a kolektiv. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2009, s. 336. ISBN 978-80-7376-130-1.
DOVALIL, J., CHOUTKOVÁ B. Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha: Olympia, 1988, s. 190.
HATTINGH, G., Horolezectví. Praha: Svojtka &Co., 1999, s. 157. ISBN 80-7237-053-7.
KODÝM, M a kolektiv. Fyziologie a psychologie tělesné výchovy žáků mladšího
školního věku. Praha: SPN, 1985, s. 164.
LOUKA, O. Základy lezení na umělé stěně. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. 77 s. ISBN 978-80-7414-639-8.
NEUMAN, Jan, a kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999. 320 s. ISBN 80-7178-292-0.
PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada Publishing a.s., 2004, 200 s. ISBN 80-247-0683-0.
PROCHÁZKA, V a kolektiv. Horolezectví. Praha: Olympia, s. 336, 1990. ISBN 80-7033-037-6.
RALEIGH, D. Uzly a lana pro horolezce. Praha: Fragment, s.r.o., 2009, s. 96. ISBN 978-80-253-0816-5.
VOMÁČKO, L., BOŠTÍKOVÁ, S. Lezení na umělých stěnách. Druhé, upravené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2174-3
WINTER, S. Sportovní lezení. České Budějovice: Koop, 2004, s. 115. ISBN 80-7232-234-6.