Práce se zabývá využitím intervenčního programu obsahující relaxační techniky ve výuce u dětí mladšího školního věku. Cílem těchto relaxačních technik je sledovat jejich vliv na pozornost dětí a ověřit jej. Diplomová práce obsahuje dvě části - teoretickou, kde vysvětlujeme pojmy spojené s daným tématem a druhou praktickou část, kde se jedná o kvantitativní výzkum a použili jsme sběr dat pro test pozornosti d2. Práce probíhala se dvěma skupinami v běžné třídě základní školy, u experimentální skupiny bylo 25 žáků a u kontrolní skupiny stejný počet ve věku 9 až 10 let. Testovali jsme změnu v koncentraci a rozsahu pozornosti v pretestu a posttestu za pomoci vhodných statistických metod jako je například Shapiro-Wilk test nebo Wilcoxonův párový test. Na začátku testování byly obě skupiny na srovnatelné úrovni, tudíž nebyl mezi skupinami statisticky významný rozdíl v rozsahu pozornosti. Na konci testování byl v celkovém výkonu testu statisticky významný rozdíl, kde můžeme prokázat, že experimentální skupina se zlepšila.
Anotace v angličtině
The work describes usage of intervention programme that includes relaxation techniques in education of younger pupils. The goal of these relaxation techniques is to monitor their influence on the children´s concentration. The diploma work contains two parts- theoretical, where are explained terms associated with the subject and the second part- practical, which contains quantitive research using data. Computerized data were used for in the d2 concentration test. The field research was accomplished with participation of two groups of pupils. In the first experinmental group were 25 pupils of typical elementary school and the second controll group was consisted of 25 pupils of the age between 9 and 10 years. We were testing the change in concentration and the success rate of concentration in pretest and posttest with the help of suitable statistical methods such as the Shapiro-Wilk test nad Wilcoxon´s pair test. At the beginning of the test both groups were comparable therefore was no statistically signicant difference between both groups in the term of concentration. At the end of the testing there was a statistically significant difference proving that the experinmental group got better in contrast to the second one.
Klíčová slova
relaxace, pozornost, motivace, mladší školní věk, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Relaxation, motivation, attention, younger school age, primary school
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá využitím intervenčního programu obsahující relaxační techniky ve výuce u dětí mladšího školního věku. Cílem těchto relaxačních technik je sledovat jejich vliv na pozornost dětí a ověřit jej. Diplomová práce obsahuje dvě části - teoretickou, kde vysvětlujeme pojmy spojené s daným tématem a druhou praktickou část, kde se jedná o kvantitativní výzkum a použili jsme sběr dat pro test pozornosti d2. Práce probíhala se dvěma skupinami v běžné třídě základní školy, u experimentální skupiny bylo 25 žáků a u kontrolní skupiny stejný počet ve věku 9 až 10 let. Testovali jsme změnu v koncentraci a rozsahu pozornosti v pretestu a posttestu za pomoci vhodných statistických metod jako je například Shapiro-Wilk test nebo Wilcoxonův párový test. Na začátku testování byly obě skupiny na srovnatelné úrovni, tudíž nebyl mezi skupinami statisticky významný rozdíl v rozsahu pozornosti. Na konci testování byl v celkovém výkonu testu statisticky významný rozdíl, kde můžeme prokázat, že experimentální skupina se zlepšila.
Anotace v angličtině
The work describes usage of intervention programme that includes relaxation techniques in education of younger pupils. The goal of these relaxation techniques is to monitor their influence on the children´s concentration. The diploma work contains two parts- theoretical, where are explained terms associated with the subject and the second part- practical, which contains quantitive research using data. Computerized data were used for in the d2 concentration test. The field research was accomplished with participation of two groups of pupils. In the first experinmental group were 25 pupils of typical elementary school and the second controll group was consisted of 25 pupils of the age between 9 and 10 years. We were testing the change in concentration and the success rate of concentration in pretest and posttest with the help of suitable statistical methods such as the Shapiro-Wilk test nad Wilcoxon´s pair test. At the beginning of the test both groups were comparable therefore was no statistically signicant difference between both groups in the term of concentration. At the end of the testing there was a statistically significant difference proving that the experinmental group got better in contrast to the second one.
Klíčová slova
relaxace, pozornost, motivace, mladší školní věk, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Relaxation, motivation, attention, younger school age, primary school
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu. Na základě prostudovaných zdrojů vypracovat teoretickou část diplomové práce. V teoretické části charakterizovat pozornost a relaxaci u dětí. V praktické části se uskuteční výzkum, který bude zkoumat, zda dané relaxační techniky opravdu působí pozitivně na pozornost dětí v dané třídě.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu. Na základě prostudovaných zdrojů vypracovat teoretickou část diplomové práce. V teoretické části charakterizovat pozornost a relaxaci u dětí. V praktické části se uskuteční výzkum, který bude zkoumat, zda dané relaxační techniky opravdu působí pozitivně na pozornost dětí v dané třídě.
Seznam doporučené literatury
CUNGI, Charly a Serge LIMOUSIN. Relaxace v každodenním životě. Praha: Portál, 2005. ISBN isbn80-7178-948-8.
GROFOVÁ, Kateřina. Relaxační techniky pro tělo, dech a mysl : návrat k přirozenému uvolnění. 1. vydání. Brno: Edika, 2015. 115 stran. ISBN 978-80-266-0835-6.
GUILLAUD, Michele. Relaxace v mateřské škole : program relaxačních činností a her na celý rok. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 94 s. ISBN 80-7367-162-X .
SNEL, Eline. Klidně a pozorně jako žabka : cvičení mindfulness pro děti a jejich rodiče. 1. vydání. V Brně: BizBooks, 2016. 1 CD. ISBN 978-80-265-0510-5.
LOKŠOVÁ, Irena. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Vyd.1. Praha: Portál, 1999. 199 s. : il. ISBN 80-7178-205-X.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Pozornost : cvičení na posilování koncentrace pozornosti. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. 4 s. ISBN 80-7311-026-1.
NADEAU, Micheline. Relaxační hry s dětmi : pro děti od 4 do 10 let. Vyd.1. Praha: Portál, 2003. 135 s.: il. ISBN 80-7178-712-4.
PERETTI, Nathalie. Relaxační desetiminutovky : aktivity ke zklidnění dětí. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 103 stran. ISBN 978-80-262-1263-8.
POHLER, Gerald. Relaxace a zdolávání stresu : Praktický úvod do relaxačních metod. 1. vyd. Praha: Železný, 1995. 117 s. ISBN 80-237-2401-0.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd.1. Praha: Portál, 1998. 246 s. : il. ISBN 80-7178-264-5.
Velká kniha relaxace. 1. vyd. Praha: Pragma, 1996. 184 s. ISBN 80-7205-062-1.
ŽÁČKOVÁ, Hana. Relaxace nejen pro děti s LMD. 3. vyd. Praha: D+H, 2005. 43 s.
Seznam doporučené literatury
CUNGI, Charly a Serge LIMOUSIN. Relaxace v každodenním životě. Praha: Portál, 2005. ISBN isbn80-7178-948-8.
GROFOVÁ, Kateřina. Relaxační techniky pro tělo, dech a mysl : návrat k přirozenému uvolnění. 1. vydání. Brno: Edika, 2015. 115 stran. ISBN 978-80-266-0835-6.
GUILLAUD, Michele. Relaxace v mateřské škole : program relaxačních činností a her na celý rok. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 94 s. ISBN 80-7367-162-X .
SNEL, Eline. Klidně a pozorně jako žabka : cvičení mindfulness pro děti a jejich rodiče. 1. vydání. V Brně: BizBooks, 2016. 1 CD. ISBN 978-80-265-0510-5.
LOKŠOVÁ, Irena. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Vyd.1. Praha: Portál, 1999. 199 s. : il. ISBN 80-7178-205-X.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Pozornost : cvičení na posilování koncentrace pozornosti. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. 4 s. ISBN 80-7311-026-1.
NADEAU, Micheline. Relaxační hry s dětmi : pro děti od 4 do 10 let. Vyd.1. Praha: Portál, 2003. 135 s.: il. ISBN 80-7178-712-4.
PERETTI, Nathalie. Relaxační desetiminutovky : aktivity ke zklidnění dětí. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 103 stran. ISBN 978-80-262-1263-8.
POHLER, Gerald. Relaxace a zdolávání stresu : Praktický úvod do relaxačních metod. 1. vyd. Praha: Železný, 1995. 117 s. ISBN 80-237-2401-0.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd.1. Praha: Portál, 1998. 246 s. : il. ISBN 80-7178-264-5.
Velká kniha relaxace. 1. vyd. Praha: Pragma, 1996. 184 s. ISBN 80-7205-062-1.
ŽÁČKOVÁ, Hana. Relaxace nejen pro děti s LMD. 3. vyd. Praha: D+H, 2005. 43 s.